به گزارش پارس نیوز، 
 از زمان انتخاب دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری ایالات متحده حرف و حدیث‌های فراوانی درباره خروج این کشور از برجام شنیده می‌شد اما کمتر کسی روش انتخابی رئیس‌جمهور آمریکا در خروج از توافق و بازگرداندن همه تحریم‌ها علیه ایران را پیش‌بینی می‌کرد.

به موجب آنچه ترامپ 8 می 2018 در واشنگتن طی یک «دستور اجرایی» اعلام کرد، بازگشت تحریم‌های ایران بعد از دوره‌های 90 یا 180روزه صورت می‌گیرد. اقتصاد ایران اما این روزها در حالی در هاله ای از ابهام به سرز می برد که دولتمردان بر این باورند هم نوایی اتحادیه اروپا با ایران، شرایط گذر از تحریم ها را برای ایران آسان تر کرده است که که برخی از فعالان صنعتی بر این باورند شرایط برای اقتصاد ایران از سال های 91 و 92 هم سخت تر خواهد شد.

محمدرضا نجفی منش عضو انجمن قطعه سازان در اینباره به پول نیوز می گوید: دست ما برای تحریم کنندگان رو شده است و قادر نیستیم از روش هایی که در سال های گذشته برای دور زدن تحریم ها استفاده می کردیم استفاده کنند. این روزها شرایط به قدری سخت شده که حتی تولید کنندگان چینی هم حاضر به فروش قطعه به ما نیستند.

آنگونه که این فعال صنعت خودرو می گوید با آغاز تحریم ها صنعت خودرو ایران فلج شده و تولید تمامی محصولات خودروسازان با مشکل مواجه می شود.

اما و اگرهای کاهش عرضه خودرو

عرضه از طرف خودروسازان این روزها به حداقل ممکن رسیده است . در حالی بسیاری از فعالان بازار کمبود عرضه را یکی از عوامل اصلی نجومی شدن قیمت خودرو در این روزها می داند که برخی از فعالان بازار معتقدند مادامی که دولت در قیمت ها دخالت می کند، ثبات به بازار باز نمی گردد.

نجفی منش عضو انجمن قطعه سازان که حجم بالای نقدینگی سرگردان در کشور را دلیل اصلی التهابات بازار خودرو می داند ، می گوید: در شرایط فعلی که اقتصاد ایران با چالش‌هایی چون بحران ارزی و نابسامانی نظام بانکی و بازگشت تحریم‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند حجم نقدینگی به بیش از 1500 هزار میلیارد تومان رسیده است .

او ادامه داد : آیا این روزها عرضه سکه از طرف دولت کم است که قیمت آن این چنین افزایش پیدا کرده است ؟ بی تردید نمی توان چنین ادعایی را مطرح کرد. آنچه امروز مساله ساز شده نبود بازار مولد مناسبی برای سرمایه گذاری است . همین مساله دلال بازی را در اقتصاد ایران رواج داده است .