به گزارش پارس نیوز، 

عبدالرضا مصری با اشاره به اینکه قیمت دلار دستوری تعیین شده است، اظهار داشت: نرخ دلار از دو مسیر تعیین می شود، در بازار براساس عرضه و تقاضا نرخ مشخص می شود و نرخی را دولت اعلام می کند، نرخی که دولت اعلام کرده فراتر از دستوری است این قیمت را دستگیری می نامم که باعث بگیر و ببند در بازار شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: ماه قبل از تعیین نرخ ارز، دلار در بازار توزیع شد تا هر کسی با ارائه شناسنامه دلار خریداری کند و بعد از آن دلار را با نرخ 4200 تومان عرضه کردند این در حالی است که قیمت دلار طبق قانون 3750 تومان بود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به هر صورت بازار بسته ای به وجودآمده است، بیان داشت: اگر دولت توان تامین نیاز بازار دلار 4200 تومان را داشته و تداوم پیدا کند، فارغ از اینکه این رقم و تصمیم درست است یا نه برای مملکت مفید خواهد بود.

وی با تاکید براینکه باید تصمیمی در کشور چند سال جاری باشد، اظهار داشت: وقتی نقدینگی از 450 میلیارد تومان در ابتدای کار دولت به هزار و 450 هزار میلیارد تومان می رسد به عبارتی تقریبا نقدینگی بیش از 3 برابر می شود، طبیعتا این نقدینگی در کشور دنبالی برای حفظ خود می گردد و بدبینانه این است نقدینگی پیش هر کسی باشد دنبال آن است قدرت خود را افزایش دهد لذا برای ثبات خود به بازارها هجمه می آورد.

هجمه به بازار سکه با نیت سودجویی نیست

مصری در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه مردم نگران ارزش پول شان هستند، گفت: تصور نمی کنم که هجمه به بازارها با نیت سودجویی باشد مردم نگران ارزش سرمایه هایشان هستند.

این نماینده مجلس با اشاره به پیش فروش سکه بعد از محدودیت ها اعمال شده در بازار ارز، ادامه داد: دولت یا نمی داند چه میزان پول در جامعه وجود دارد یا نمی داند چه اندازه سکه داریم که هر دو عیب بزرگی است، چرا که مردم برای حفظ پولشان به سمت بازار سکه آمدند.

افزایش شبانه سکه

وی با اشاره به افزایش شبانه سکه بیان داشت: از ساعت 5 عصر تا 11 شب شاهد افزایش 400 هزارتومانی سکه بودیم در حالی که دراین بازه زمانی بازار فعالیت ندارد و مشخص نیست این افزایش از کجا صورت می گیرد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس دهم شورای اسلامی تاکید کرد: از سوی دیگر مسئولان در زمینه اقتصادی اطلاع رسانی نمی کنند و دراین شرایط مردم خودشان تصمیم گیری می کنند در صورتی که می توان مردم را راهنمایی کرد که سکه بخرند یا ارز.

مصری گفت: اگر روزی که موسسات مالی و اعتباری ایجاد شد مسئولی می گفت در این موسسات سپرده گذاری نشود عده ای این کار را نمی کردند و نیازی نبود خسارتی به مملکت وارد شود و 20 هزار میلیارد تومان از سرمایه کشور برای جبران پرداخت شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: حرکت نقدینگی اثرات موجی دارد این گونه نیست که بگویم تنها در بازار ارز و سکه اثرات مخرب را شاهد هستیم بلکه بر روی لبنیات، خودرو و ...اثرات این موج سنگین مشهود است، هر چه نقطه شروع این موج سنگین تر باشد شعاع بسیار خطرناک تر می شود./

پایان پیام