به گزارش پارس نیوز، 

مجتبی خسروتاج در نشست خبری درخصوص میزان صادرات کشور در دو ماهه اول سال جاری گفت: با احتساب میعانات گازی صادرات کشور طی دو ماه گذشته به ۱۸ میلیون و ۷۶۸ هزار تن معادل هفت میلیارد و ۷۳۹ میلیون دلار رسید که از لحاظ وزنی ۴.۸ درصد و به لحاظ ارزشی ۲۲ درصد افزایش داشته است و کشورهای چین، امارات، عراق و افغانستان جزء بازارهای اصلی تجاری ایران بوده‌اند.

معاون وزیر صنعت گفت: تراز تجاری کشور در این مدت ۹۷۲ میلیون دلار مثبت شده که این موضوع با احتساب میزان ترخیص کالا از گمرک بوده این در حالی است که تاکنون ۲۰ میلیارد دلار ثبت سفارش صورت گرفته است.

خسروتاج تصریح کرد: ۷۰ درصد از ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما عرضه می‌شود و واگذاری اظهارنامه‌های صادراتی کالاهای غیرفرآوری شده در بند ۲ به متقاضیان واردات گروهی ۲۰ تا ۳۰ درصد صادرات غیرعمده کشور را پوشش می‌دهد یکی از سیاست‌های دولت در خصوص نحوه تامین ارز کالاهای صادراتی است.

رئیس سازمان توسعه و تجارت افزود: استفاده از منابع ارزی ناشی از صادرات فرآورده‌های نفتی، پتروشیمی و اقلام معدنی و فلزی که در سامانه نیما فروخته می‌شود در فاز اول حدود ۷۰ درصد از صادرات غیرنفتی را پوشش می‌دهد.

وی تصریح کرد: براساس بخشنامه دولت شرکت‌های دولتی و وابسته و صادرکننده‌های عمده مجاز به واگذاری پروانه‌های صادراتی خود به غیر برای واردات نیستند.

ادامه دارد...