به گزارش پارس نیوز، 

همشهری در گزارشی نوشت: بازار مسکن پایتخت سال گذشته را با رشد 26/1 درصدی میانگین قیمت به پایان رساند و گرچه در ماه‌های پایانی سال با توهم قیمتی فروشندگان مواجه شد اما با رشد ملایم تعداد معاملات همراه بود تا اینکه در نخستین ماه از سال جدید، به دلیل رشد قابل توجه قیمت‌ها در اکثر مناطق شهری، با چالش بلاتکلیفی خریداران و سرگردانی فروشندگان مواجه شد و در رکود موقتی فرو رفت. بررسی معاملات انجام شده در بازار مسکن پایتخت در بازه زمانی اردیبهشت پارسال تا روزهای اخیر نشان می‌دهد میانگین قیمت مسکن در مناطق 22گانه تهران رشد بسیار نامتوازنی را تجربه کرده و افزایش آن از 11 درصد تا مرز 70 درصد نوسان داشته است.

شرایطی فعلی بازار مسکن به گونه‌ای است که متقاضیان مصرفی مسکن قدرت چندانی برای اثرگذاری در بازار ندارند اما با فروکش کردن تنش در بازار ارز،‌ خنثی شدن هیجانات در بازار سکه و جذاب نبودن نرخ سود بانکی، نقدینگی هنگفتی قابلیت کوچ به بازار مسکن دارد و این موضوع عملا می‌تواند منجر به جهش قیمتی در این بازار شود؛ جهشی از نوعی افزایش قیمت در بازارهای ارز و طلا که خریداران واقعی این بازارها را داغ کرد و در بازار مسکن نیز می‌تواند به ناکامی مصرف‌کنندگان واقعی مسکن بینجامد. سیر تحولات بازار مسکن حاکی از این است که این بازار هر چند سال یک‌بار با جهش قیمتی مواجه می‌شود و همواره رویای خانه‌دار شدن اقشار ضعیف‌تر را ناکام می‌گذارد؛ اتفاقی که امسال نیز احتمالا با سکوت سیاستگذاران دولتی، تکرار خواهد شد.

همشهری می‌افزاید: نیمی از درآمد خانواده‌های شهری هزینه مسکن می‌شود.

روی کاغذ، مسکن 35 درصد درآمد ایرانی‌ها را می‌بلعد اما ساکنان کلانشهرها می‌گویند چند سالی می‌شود که 70 درصد درآمد خود را برای خانه‌دار شدن کنار می‌گذارند، بازار مسکن با وجود رکود چندین ساله‌اش هر سال گرانی‌های تازه‌ای به مردم تحمیل می‌کند تا جایی که حتی افزایش 7 برابری تسهیلات مسکن در دولت یازدهم هم دردی از متقاضیان خرید خانه، دوا نکرده است.

در سال 95، هر خانواده ایرانی به ‌طور میانگین ماهانه یک میلیون و 161 هزار تومان برای تامین مسکن خود هزینه کرد در حالی که حداقل دستمزد در آن سال 812 هزار تومان اعلام شده بود. پس از افزایش قیمت در ماه‌های پایانی سال96، قیمت خرید خانه دوباره در اردیبهشت ماه افزایش یافت.


انتهای پیام/