به گزارش پارس نیوز، 

محسن معماری اظهار داشت: در 2ماهه نخست سال جاری 53 میلیون و 521 هزار و 217 دلار کالا از مرز شلمچه صادر شده این درحالی که در 2ماهه نخست سال گذشته 93 میلیون و 61 هزار و 952 دلار از این مرز صادر شده است.
وی در ادامه گفت: علاوه بر این در 2ماهه نخست سال جاری صادرات عبوری سایر گمرکات از مرز شلمچه به ارزش 11 میلیون و 918 هزار و 13 دلار بوده و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که 274 میلیون و 493 هزار و 322 دلار 96 درصد از نظر ارزشی و 53 درصد از لحاظ وزنی کاهش یافته است.
وی وضع قوانین ممنوعیت ورود برخی از کالاها به کشور عراق را از دلایل کاهش صادرات مرز شلمچه عنوان کرد و گفت: در 27 اردیبهشت عراق پنج قلم اصلی صادرات شامل هندوانه، گل کلم، فلقل و سیب زمینی را از مرز شلمچه ممنوع کرد درحالی که در روز قبل از ممنوعیت 450 کامیون کالا صادر شد و پس از ایجاد ممنوعیت صادرات کالا به 30 کامیون رسید.
معماری با بیان اینکه این موضوع تحریم پنهان یک کالای گمرک محسوب می شود، گفت: گمرک جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه وجهی برای صادرات اخذ نمی شود ولی برای کشور عراق این کالا وارداتی محسوب شده و از یک ماه گذشته مبالغی تحت عنوان جبایه (عوارض شهرداری و غیره) به میزان 65 هزار دینار برای ورودی هر کامیون معادل چهار میلیون ریال به عنوان هزینه های کامیون های کالا اخذ می شود.
وی در ادامه گفت: وضع قوانین کشور عراق در همه مرزهای همچون چذابه و دیگر مرزها به یک شکل عمل نمی شود و در مرز شلمچه بابت مجوز BV ( استانداردهایی که از کشور فرانسه تبعیت می کند) هزینه بین 100 تا 300 دلار از هر کامیونی اخذ می شود و این امر هزینه هنگفتی را برای کالاهای ایرانی که دارای استانداردهای بین المللی است، تحمیل و اضافه می شود.
مدیر گمرک شلمچه گفت: در سال گذشته یک میلیون و 793 هزار و 118 تن کالای صادراتی به ارزش بالغ بر 27 میلیارد و 146 میلیون ریال معادل مبلغی بالغ بر 792 میلیون و 23 هزار دلار از مرز شلمچه صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال 95 درصد از نظر وزنی و 45 درصد و از نظر ارزشی چهار درصد کاهش داشته است.
معماری عمده کالاهای صادراتی از مرز شلمچه را تره بار، مصالح ساختمانی عنوان کرد و گفت: در سال گذشته محصولات شیلات به عراق صادر می شد ولی امسال این محصولات ممنوع شده است.
وی با اشاره به سالن مسافری پایانه مرزی شلمچه، گفت: با توجه به اینکه مرز شلمچه تنها مرز بین المللی تردد اتباع خارجی و اخیرا لغو روادید از سوی منطقه آزاد اروند اعلام شد، تردد مسافری در پایانه مرزی شلمچه افزایش یافته است لذا برای کنترل و اشراف بهتر حریم گمرک بر مبادی خروجی و ورودی کشور پیشنهاد می شود دستگاه ایکس ری از 2 دستگاه به چهار دستگاه برسد.
به گزارش ایرنا به طور متوسط روزانه 400 تا 500 دستگاه کامیون حامل محصولاتی همچون تره بار، مواد غذایی و لبنی، مصالح ساختمانی، شیلات، انواع روغن های صنعتی از مرز شلمچه به عراق صادر می شود.
پایانه مسافری مرز شلمچه با 32 گیت کنترل گذرنامه ورود و خروج با ظرفیت روزانه 100 هزار نفر به زائران خدمات رسانی می کند.
پایانه مرزی شلمچه از مبادی تردد زائران عتبات و عالیات در 15 کیلومتری میدان مقاومت شهر خرمشهر قرار دارد.
7100/7165/6002