به گزارش پارس نیوز، 

 امیر نظری ظهر امروز در جمع خبرنگاران در بوشهر با اشاره به اینکه امکانات لازم در گمرکات برای تسریع صادرات فراهم شده است اظهار داشت: استقرار سامانه جامع در گمرکات ضمن اینکه از بروز قاچاق جلوگیری می‌کند زمینه تسریع فرایند صادرات کالا و محصولات را فراهم می‌کند.

وی از افزایش صادرات کالا از گمرکات استان‌ها خبر داد و بیان کرد: سال گذشته بیش از 132 میلیون تن کالای غیر نفتی از گمرکات استان‌ها به کشورهای مختلف صادر شد که نسبت به سال ماقبل آن 7 درصد افزایش دارد.

مدیرکل دفتر هماهنگی استان‌های گمرک جمهوری اسلامی ایران ارزش کالاهای صادراتی سال قبل را 46 میلیارد دلار دانست و افزود: میزان واردات کالا از طریق گمرک‌های کشور در این مدت 38 میلیون تن به ارزش 55 میلیارد دلار گزارش شده است.

نظری با بیان اینکه بیشتر صادرات مربوط به میعانات گازی، محصولات پتروشیمی است به جایگاه استان بوشهر در این عرصه پرداخت و بیان کرد: 15 میلیارد دلار کالاهای مختلف از گمرکات استان بوشهر سال قبل صادر شده است.

وی میزان صادرات کالا بدون میعانات گازی از استان بوشهر را هشت میلیارد دلار دانست و اظهار داشت: بخشی از مبادلات تجاری بین المللی امروز از طریق دریاست که در این زمینه بندرهای استان بوشهر نقش و جایگاه ممتازی را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی استان‌های گمرک جمهوری اسلامی ایران به درآمد گمرکات و نقش مهم سامانه جامع گمرکی در این زمینه اشاره کرد و گفت: درآمد سال گذشته گمرک‌های کشور از محل حقوق گمرکی و سود بازرگانی 183 هزار میلیارد ریال بود که بخش قابل توجهی از آن در سایه بکارگیری سامانه جامع امور گمرکی است.