به گزارش پارس نیوز، 

در این جلسه لزوم طراحی و پیاده سازی سامانه بودجه به منظور سهولت در انجام فرآیندهای سازمان، گردش آسان اطلاعات و در نتیجه افزایش کارآیی و اثربخشی عملکرد و اخذ انواع گزارش‌های مدیریتی و تحلیلی از اطلاعات بودجه و یکپارچه‌سازی سامانه‌های ملی و استانی، از سوی مریم زینالی رئیس مرکز توسعه سیستم‌ها و فناوری اطلاعات و کارشناسان امور هماهنگی و تلفیق سازمان مورد تاکید قرار گرفت.

در ادامه این جلسه، معرفی کاملی از سامانه جامع بودجه انجام پذیرفت و براساس برنامه زمان‌بندی، بعد از طی چند مرحله به صورت آزمایشی و اطمینان از صحت اطلاعات و اجرای درست فرآیندها، تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور در زمان مقرر به صورت عملیاتی اجرا خواهد شد.

خبر دیگر اینکه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران گفت: در سال ۹۶ و نیمه دوم سال ۹۵ در بخش شاخص های توسعه‌ای، امور زیربنایی، فرهنگی و اجتماعی تحول خوبی در استان تهران انجام گرفت.

نعمت‌الله ترکی افزود: فعالیت هایی هم برای عدم توسعه یافتگی ایجاد شد که اثر گذار بوده است در بخش شهرستان های استان تهران با توجه به جمعیت ۵ر۵ میلیون نفری شهرستان های استان تهران که معادل هشت استان کشور محسوب می‌شود، از لحاظ امکانات و شاخص های توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیربنایی تا سال ۹۴ و نیمه اول ۹۵ در پایین ترین رتبه قرار داشت.

وی اضافه کرد: در سال ۹۶ کار تهیه سه سند توسعه‌ای با عناوین سند استان تهران، سند آمایش و سند توسعه روستا را آغاز کردیم و مقرر شد تا در سال ۹۷ با اجرا و عملیاتی شدن این اسناد، آنها را پایش و رصد کنیم. همچنین کارگروه آمایش، با سفر به ۱۳ شهرستان استان مهمترین بخش‌های توسعه‌ای از منظر آمایش سرزمینی را بررسی و اقدام به تهیه سند کرد. به عبارت بهتر باید گفت که تمام برنامه‌های توسعه‌ای استان، تلفیقی از برنامه ششم توسعه کشور است و در سال ۹۷ استان تهران با برنامه‌های اسناد توسعه‌ای حرکت می‌کند. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران تاکید کرد:دومین سند، سند توسعه استان تهران است که تمام بخش های توسعه‌ای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن براساس معیارها و سرانه جمعیتی در آن درنظر گرفته شده است.

وی افزود: در مجموع تا‌کنون ۱۳ سند توسعه شهرستان های استان تهران تدوین شده است و از سال ۹۷ مبنای کار و برنامه‌ریزی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، نقشه راهی است که در سند توسعه و بودجه‌ریزی عملکردی ترسیم شده است. به گفته نامبرده، از دهه ۶۰ تاکنون با یک نظام بودجه‌ریزی سنتی کار کرده‌ایم اگر چه توانستیم رضایتمندی دستگاه‌های اجرایی را در بودجه جاری و عمرانی به دست آوریم، اما بازخوردهای چندان خوبی نداشت پس از سال ها در سال ۹۶ تصمیم گرفته شد تا نظام بودجه‌ریزی از سال ۹۷ به شکل جدید و مبتنی بر عملکرد و خدمات هر دستگاه استقرار یابد که نخستین ویژگی آن اصلاح ساختار است. وی افزود: بودجه‌ریزی برمبنای عملکرد، اقدام بزرگی در حوزه برنامه‌ریزی و بودجه کشور به شمار می‌آید که دولت تدبیر و امید با شجاعت آن را عملیاتی کرد.

ترکی افزود: هم‌اکنون کار انعقاد تفاهمنامه بودجه‌ریزی عملیاتی در سراسر استان ها آغاز شده است .همچنین در‌پی چند جلسه مشترک امور برنامه‌ریزی، نظارت و آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه کشور، فرم‌های موافقتنامه‌های اعتبارات هزینه‌ای متناسب با اجرای نظام بودجه‌‌یزی مبتنی بر عملکرد ادارات کل استان ها طراحی و نهایی شد. مبادله موافقتنامه هزینه ای مربوط به ۲۶ دستگاه اجرایی از سراسر استان ها (دستگاه هایی که از دولت بودجه می گیرند) است. در این طرح، قیمت تمام شده برای ۸۸۰ خدمت محاسبه و ۸۲۲۶ واحد مجری و ۵۲۷ مرکز فعالیت شناسایی شدند. به گفته وی، مهمترین بخش اقتصاد، تولید و ایجاد اشتغال است، طی سال ۹۶ بیش از ۸۰ هزار فرصت شغلی در استان تهران ایجاد شد، درحالی که سهم تولید اشتغال استان ۷۵ هزار فرصت شغلی بود که ما بیش از این تعداد را محقق کردیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران گفت:در سال ۹۷ هم طبق برنامه باید ۱۳۲ هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم بنابراین تا تیر سال ۹۷ سقف و رقم ما از ۱۲۶ هزار فرصت شغلی هم بیشتر می‌شود، از این ارقام برای ۶۷ روستا توسعه و اشتغال در نظر گرفته شده است. همچنین تا پایان برنامه ششم توسعه مقرر شده در بخش توسعه و اشتغال، برای ۳۴۰ روستا سندی راهبردی تهیه شود تا بتواند مشکلات موجود در استان را حل کند.

وی با اشاره به اینکه پارسال ۲۰۵ پروژه در بخش های مختلف صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی و خدمات، گردشگری و .. تعریف کردیم که بیش از ۹۷ درصد آنها محقق شده است، گفت: طبق این برنامه کاری در حوزه کشاورزی، آبیاری نوین ۱۰ هزار هکتار زمین های کشاورزی را هدف‌گذاری کردیم که بی‌سابقه است، این برنامه معادل تمام فعالیت  های چند سال گذشته در حوزه آبیاری تحت فشار است.

این مقام مسئول درباره فعالیت‌های انجام گرفته در حوزه حمل و نقل و حل مساله ترافیک در تهران گفت: با ایجاد و توسعه حمل و نقل عمومی، قطار شهری کمک بزرگی به کاهش حجم ترافیک تهران و آلودگی هوا کرده است. همچنین در کارگروه مشترک هوای پاک که تاکنون ۱۴ جلسه از آن تشکیل شده است وظایف و برنامه های هر کدام از دستگاه ها مشخص شده که از ابتدای سال ۹۷ اجرایی شده‌اند. وی افزود: قطار حومه تهران، قرچک، پیشوا، ورامین، به شکل رفت و برگشت راه افتاده و هر ۱۵ دقیقه یک قطار در ایستگاه توقف دارد. همچنین قطار حومه ای تهران به پردیس و تهران به پاکدشت هم در دستورکار قرار گرفته و امسال به نتیجه می‌رسد.

ترکی ادامه داد: با توجه به اینکه در بودجه ۹۷ اعتبارات خوبی در حوزه بهداشت و درمان به ویژه برای ساخت بیمارستان‌ها در نظر گرفته شده، قرار است ۱۲ بیمارستان جایگزین ۱۲ بیمارستان فرسوده استان تهران شود، از جمله بیمارستان فوق تخصصی سوانح سوختگی که در منطقه ۲۲ ساخته می‌شود. لازم به ذکر است که پیشرفت فیزیکی این بیمارستان‌ها تاکنون بیش از ۶۰ درصد بوده است.

 

انتهای پیام/