به گزارش پارس نیوز، 

محمود آموزگار «رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران» در حاشیه صبح امروز در حاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب و در جمع خبرنگاران از برنامه‌های مشترک اتحادیه و نمایشگاه کتاب فرانکفورت در نمایشگاه کتاب سی و یکم خبر داد و گفت: در سال‌های گذشته نمایشگاه کتاب فرانکفورت در کنار غرفه‌ای که به نمایندگی از ناشران آلمانی در نمایشگاه کتاب تهران داشت برنامه‌های جانبی را نیز با همکاری اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برگزار می‌کرد. این مساله دو سال به دلیل مشکلات بودجه‌ای به تعویق افتاده بود اما امسال با رایزنی‌ها برنامه‌ریزی برای دو روز همایش نهایی شده است.

آموزگار تاکید کرد: در همین راستا روزهای جمعه ۱۴ و شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲ برنامه‌هایی درباره مسائل حوزه کتاب و نشر توسط نمایشگاه کتاب فرانکفورت برگزار می‌شود. میهمان این برنامه‌ها مارکوس فلس هست و سفارت آلمان نیز مترجمی را در اختیار گذاشته تا صحبت‌ها به فارسی نیز برگردانده شود. موضوع برنامه روز اول قیمت ثابت کتاب است و اینکه تخفیف دادن به کتاب‌ها چرا نباید همیشگی و همه‌گیر باشد و به ضرر کتابفروشی‌هاست در روز دوم نیز براساس تجربه آقای فلس در بحث توزیع کتاب به مواردی مثل امکانات توزیع مجازی مثل سایت آمازون و ... پرداخته می‌شود. آقای فلس مدیر یکی از دو شرکت بزرگ توزیع کننده کتاب در آلمان است.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان ادامه داد: در هر دوی این موارد چه بحث قیمت ثابت کتاب و چه توزیع ما با مشکلاتی مواجه هستیم مثلا می‌بینیم بعضا حتی ناشران ما تخفیف‌های با درصد بالا به مشتریان می‌دهند که زمینه کار را برای کتابفروشی‌های کوچک سخت می‌کند در همین نمایشگاه با بن کارت ۱۰۰ هزار تومانی حتی اگر ناشر تنها ۱۰ درصد تخفیف بدهد یعنی تهیه کتاب با ۵۰ درصد تخفیف و این یک آسیب بزرگ است. سیاست قیمت ثابت کتاب در حمایت از کتابفروشی‌های کوچک است چراکه کتابفروشی که تنها ۲۵ درصد از پخشی تخفیف می‌گیرد نمی‌تواند با تخفیفات درصد بالا رقابت کند. وضعیت اقتصادی نمایشگاه کتاب تهران و اینکه چرا و چگونه به کتابفروشی‌ها لطمه می‌زند از بحث‌های مربوط به این برنامه‌ها است.

انتهای پیام/