به گزارش پارس نیوز، 

مدیرعامل شرکت ‌آب و فاضلاب کشور بر این باور است که مشترکانی که رعایت مصرف و حقوق مردم را نمی‌کنند و با این عنوان که هر چقدر مصرف آب دارند، پول آن را می‌دهند، ابتدا جریمه و سپس آب شرب آنها قطع شود.

حمیدرضا جانباز افزود: به استناد ماده 8 مصوبه هیئت وزیران و موضوع تشکیل کارگروه سازگاری با کم‌آبی جهت رعایت عدالت در میان مشترکان آب قرار است، برخی برنامه‌های بازدارندگی اجرا شود.

وی در اواسط اردیبهشت ماه سال جاری گفته بود که این موضوع در کارگروه فرعی سازگاری با کم‌آبی و با این استدلال‌ها به تصویب رسیده است و باید به تأیید نهایی کارگروه سازگاری با کم‌آبی برسد.

وی گفته بود قرار است این تصمیم در جلسه بعدی کمیته سازگاری با کم‌آبی طی یک یا دو هفته آینده مصوب شود، اما ظاهراً هنوز این کمیته تشکیل جلسه نداده است.

اکنون قیمت تمام شده آب شهری یکهزار تومان است، اما به قیمت 400 تومان عرضه می‌شود، بنابراین رشد هفت درصدی تعرفه آب در روزهای اخیر، قیمت هر مترمکعب آب را برای مشترکان شهری فقط 28 تومان افزایش داده است، بنابراین این رشد قیمت‌ها به صورت همزمان برای مصرف‌کننده‌هایی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و مشترکانی که پرمصرف هستند و درآمد بالایی دارند چاره‌ساز نبوده و برخلاف قانون اصلاح الگوی مصرف است.

افزایش یکسان قیمت حامل‌های انرژی برای عموم مشترکان از یک سو تأثیر بر کنترل مصرف انرژی ندارد و از سوی دیگر به دلیل فاصله‌ای که هنوز هم بین قیمت‌های فروش داخلی و قیمت آزاد انرژی وجود دارد، عدالت در توزیع یارانه رعایت نمی‌شود. چرا که هر فردی که انرژی یا آب را بیشتر مصرف کند، همچنان از یارانه پنهان بیشتری برخوردار می‌شود.

پس دولت می‌تواند با حذف یارانه پنهان انرژی مشترکان پرمصرف به کاهش مصرف اقدام کند و در کنار جریمه مشترکان پرمصرف می‌تواند با حذف یارانه انرژی پنهان به کمک کنترل مصرف بیاید.

مصرف آب به ازای هر نفر در هر شبانه‌روز 250 لیتر است که با توجه به کاهش بارش‌ها و وضعیت بغرنج منابع آبی این عدد باید به 190 لیتر برسد، پس بهترین روش برای این موضوع اقتصاد آب و بالا رفتن ارزش آب است که متاسفانه هنوز نادیده گرفته می‌شود. پس به نظر می‌رسد کمیته سازگاری با کم آبی که متشکل از چند وزیر است و به گفته معاون وزیر نیرو در شرایط بحرانی وارد شده و به بحث و بررسی مسائل جزئی‌تر و موردی‌تری می‌پردازد، هر چه سریعتر و قبل از پیک مصرف، باید یک بار برای همیشه قانونی را تصویب کند تا مشترکان از الگو، بیشتر مصرف نکنند.

 

انتهای پیام/