به گزارش پارس نیوز، 

مجید شاکری، کارشناس اقتصادی با بیان تحقیقات صورت گرفته در خصوص تحریم‌ها اظهار کرد:  موضوع تحریم بسیار متغییر است و هر هفته به دلیل تحولات زیاد موضوعات به سرعت به روزرسانی می‌شود.

شاکری با بیان نقشه ارزی در ایران  گفت:  از زمستان سال ۹۵ آمریکایی‌ها در عملیاتی تحت عنوان ضربات هماهنگ پولی نام گذاری کردند، به ایران دراین نقشه ارزی به خصوص در بخش صرافی حمله کردند. در واقع نقشه ارزی نشان دهنده بستانکار و محل مصرف ارز است که در این رابطه یک خط غربی جهت صادرات نفت، پتروشیمی و کالا داریم و یک بخش شرقی در آسیا که از منابع  بستانکاریمان است. این نقشه ارزی برای این سال‌ها بوده و بانک مرکزی باید پاسخ بدهید چگونه پول را از جای که تولید می‌کنم به جای مصرف برساند؟

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بعد از برجام  ۷۵درصد از مبادلات ارزی ما را صرافی‌ها انجام دادند و تنها  ۲۵ درصد توسط بانک مرکزی صورت گرفت، جای این سوال است که چرا  مبادلات بانکی بعد از برجام تغییراتی نداشته و حجم ال سی(LC)  ما بعد از برجام نه تنها افزایش پیدا نکرد بلکه کاهش داشته است.

وی‌ افزود: قبل و بعد از خروج آمریکا از برجام به یوترن دلار دسترسی نداشتیم، یوترن دلار یک تحریم هسته‌ای و ثانویه است و ما نتوانستیم این موضوع را حل کنیم. علی رغم تمام حرف‌ها که نفت را به یور می‌فروشیم و حواله‌ها را به یور و دهرم و ارز مبادلاتی تبادل می‌کنیم، با این پیش فرض که به دلار نیاز نداریم عملنا این چنین نیست چرا که ما در مرحله‌ای از تبادل پول باید آن را به  دلار را تاچ کنیم.

شاکری با بیان اینکه از سال ۲۰۱۳ ادبیات پولشویی در دنیا تغییر پیدا کرده است اذعان داشت: سازمانی به نام سی تی اف دی  به عنوان سازمان مقابله با تروریسم  پولشوی است که دارای سه هدف مبارزه با تروریسم و پولشویی، مقابله با گروهای تروریستی و سوم مقابله با ایران است که از این سه هدف دو اصل آن مربوط به ایران می‌باشد به خاطر این موضوع، همین که ما ایرانی هستیم ممکن است معنای پولیشوی داشته باشد.

وی در خصوص اینکه چرا چین بعد از توافق برجام رفتار متفاوت با ایران داشت گفت:  ما بعد از برجام چینی‌ها را به وضع ویژه‌ای بیرون کردیم، زیر قراردادهای که با آن بستیم زدیم، به رئیس جمهور آن‌ها بی احترامی کردیم و خیلی سریع این پیام را دادیم چشم آبی‌ها آمدند و دیگر به شما نیاز نداریم به همین خاطر نباید انتظار کمک در مسائلی بین‌المللی از آن‌ها داشته باشیم.

وی ضمن هوشمند خواندن تحریم‌های جدید افزود: تحریم های قبلی موضوعی بود و تحریم های جدید مصداقی هستند.به عبارت دیگر تحریم های قبلی ذات یک موضوع ممنوع می شد یا لیست گذاری تحریمی به نحوی بود که نقاط اساسی فروش نفت یا انتقالات مالی کلا فرو  می‌پاشید در حالی که تحریم‌های جدید لیست گذاری مصادیق أشخاص حقیقی یا حقوقی موثر در هر موضوع، فشار تنظیم می شود بدون انکه لزوما همه چارچوب حقوقی مورد تهاجم قرار گیرد.

انتهای پیام/