به گزارش پارس نیوز، 

درست همین چندسال پیش بود که پس از فیلتر و کند شدن وایبر همه مردم به سمت اپلیکیشن روسی به نام تلگرام کوچ کردند و این روند به نحوی آرام آرام همه گیر شد که حتی علاوه بر مردم، شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی،  دستگاه‌های دولتی نیز برای پیش بردن امور خود گروه و کانال زدند و جمعیت چهل میلیونی تمام ارتباطات خود را منحصر به تلگرام کردند.

هرچند این تمام داستان نبود و حمایت تلگرام از گروه‌های معاند و برانداز نظام جمهوری اسلامی انتقادات بسیاری به فعالیت این پیامرسان‌ روسی ایجاد کرد و از سویی یکی از مخاطراتی تلگرام مشکلات اقتصادی و خروج ارز از کشور بود که این مساله یکی از مهمترین دلایل بسته شدن این اپلیکیشن روسی بود.

این دلایل سبب شد تا با آغاز سال جاری بود یکی از اعضای کمیسیون امنیت جمهوری اسلامی خبر از موافقت و اراده مسئولین برای فیلتر شدن تلگرام بدهد و حالا مدتی است که فیلترینگ تلگرام آغاز شده است.

هر چند عملی شدن این مطالبه قدیمی دلسوزان جای ستودن دارد، اما روش اجرای این فیلترینگ اما و اگرهای زیادی باقی گذاشته است چراکه سیاست یک بام و دو هوای دولت در زمینه فیلترینگ عملا موجب شده است تا بسیاری کاربران ایرانی در تلگرام بمانند و برخی هم که با فیلترینگ تلگرام به سمت پیامرسان‌های داخلی آماده بودند، در حال بازگشت به تلگرام هستند.

هرچند کیفیت پایین و سرعت کند پیامرسان‌های داخلی را نیز نباید از یاد برد چراکه علیرغم تبلیغ‌های همه جانبه برای پیامرسان‌های داخلی عملا آنان نتوانستند رضایت مردم را در این زمینه جلب کنند  این مساله آرام آرام شکست طرح فیلترینگ تلگرام را به همراه داشته است.

در این شرایط نگاهی به اطراف نشان می دهد با گذشت چندین روز از فیلترینگ تلگرام، کاربران ایرانی اندک اندک به دنبال یافتن جایگزینی مناسب برای این پیام رسان هستند، اما هنوز تصمیم قطعی و واحدی به صورت خودجوش بین مردم ایجاد نشده است.

از سویی اگر قرار است در چندسال آینده دوباره چالشی مانند بسته شدن تلگرام با پیامرسان‌های خارجی همچون تم‌تم‌، وایزر، زینگی و وی چت داشته باشیم، پس دیگر چه نیازی به فیلترینگ تلگرام بود بنابراین برای این مساله باید فکر اساسی انجام شود تا دردسری مشابه تلگرام تکرار نشود

بررسی‌ها نشان می‌دهد علاوه بر چندین پیام رسان داخلی،  برخی پیام رسان های خارجی هم برای پر کردن جای خالی تلگرام دورخیز بلندی را آغاز کرده‌اند. تم‌تم‌، وایزر و دیالوگ از روسیه، زینگی از ارمنستان و وی چت از چین، فعال تر از بقیه ظاهر شده و تلاش های جدی و عملیاتی خود را کلید زده اند و ظاهرا با برخی شرکت های ایرانی هم مذاکراتی داشته اند که در این زمینه چراغ سبز دولت را نیز گرفته‌اند.

اکنون جا دارد این سوال مطرح شود که با توجه به سابقه پیام رسان های خارجی و تجربه تلگرام، چرا از همین ابتدا جلوی گزینه های خارجی دیگر بسته نمی شود که در آینده شاهد تکرار چنین مسایلی نباشیم و این اقدامات با اجازه چه کسی به آنان داده می‌شود.

از سویی اگر قرار است در چندسال آینده دوباره چالشی مانند بسته شدن تلگرام با پیامرسان‌های خارجی همچون تم‌تم‌، وایزر، زینگی و وی چت داشته باشیم، پس دیگر چه نیازی به فیلترینگ تلگرام بود و برای این مساله باید فکر اساسی انجام شود تا دردسری مشابه تلگرام تکرار نشود.