به گزارش پارس نیوز، 

محمدجواد آذری جهرمی امشب در دیدار با فعالان جوان حوزه ICT استان گیلان در رشت اظهار داشت: گوش دادن به دغدغه‌های شما و آگاهی‌بخشی متقابل وظیفه ما است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ظرفیت‌های موجود در استان گیلان در حوزه‌های مختلف عنوان داشت: استان گیلان در حوزه دانشگاهی و علمی از ظرفیت بالایی برخوردار است.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال 96 تا بهمن‌ماه همان سال درآمد حاصل از نرم‌افزار‌های درآمد‌زا در کافه بازار 180 میلیارد تومان بود که استان گیلان با حدود 3 میلیارد تومان، 1.7 درصد از این درآمد را به خود اختصاص داده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه 621 نفر از فعالان حوزه ICT در راستای کسب این درآمد فعالیت کردند ابراز داشت: این تعداد نشان می‌دهد که استان گیلان از تمام ظرفیت خود در حوزه ICT استفاده نمی‌کند.

وی با اعلام اینکه استان گیلان رتبه هشتم کشور را در حوزه شاخص‌های توسعه دارا است تصریح کرد: در سال 96، 350 میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی استان گیلان هزینه شد که 180 میلیارد تومان آن توسط دولت تامین شد.

آذری جهرمی با بیان اینکه امسال 256 میلیارد تومان برای توسعه دسترسی‌های پهن‌باند استان گیلان در نظر گرفته شده است ابراز داشت: صرف این هزینه‌ها زمینه خدمت‌رسانی بهتر به مسافران و گردشگران را ایجاد می‌کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از گسترش شبکه اینترنت در جهان با عنوان "انقلاب صنعتی چهارم" یاد کرد و اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان در حال برنامه‌ریزی در حوزه اقتصاد دیجیتال هستند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی کشورهای انگلیس و مالزی در حوزه اقتصاد دیجیتال خاطرنشان کرد: امروزه منابعی مانند نفت به‌عنوان منابع پایان پذیر قلمداد می‌شوند و توجه به اقتصاد دیجیتال سبب بهبود بهره‌وری اقتصادی می‌شود.

آذری جهرمی با بیان اینکه کشور ایران در حوزه فناوری اطلاعات از رتبه 98 به رتبه 89 جهان رسیده است تصریح کرد: کشور ایران در جایگاه نخست رشد فناوری در منطقه و جایگاه دوم رشد فناوری در دنیا قراز دارد.

وی با بیان اینکه کشور ایران در زمینه دانش مردم در راستای استفاده از فناوری‌های روز در جایگاه پنجاه و هشتم دنیا قرار دارد عنوان داشت: طی هفت ماه گذشته دسترسی تمام نقاط کشور به پهن‌باندهای 3G و 4G امکان‌پذیر شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام اینکه این وزارتخانه موظف است با اجرای طرح "دولت الکترونیک" سبب رشد 30 درصدی کشور در حوزه IT شود افزود: انجام این اقدامات سبب رشد اشتغال در بستر IT می‌شود.

آذری جهرمی با تاکید بر اینکه خلاقیت، اصل نخست ایجاد یک کسب و کار نوپا است اظهار داشت: فضای مجازی یک فضای بدون مرز است و کسب و کار ایجاد شده در این فضا نیز فضایی بدون مرز دارد.

وی گفت: قوانین وضع شده در کشور مربوط به چند دهه گذشته است و نمی‌تواند موانع موجود در مسیر کسب و کارهای نوپا را رفع کند به‌همین دلیل است که اطلاعاتی مثل سطخ زیرکشت سیب‌زمینی در کشور هنوز محرمانه محسوب می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: اطلاعات دستگاه‌های اجرایی باید شفاف و صادقانه در اختیار همگان قرار بگیرد زیرا اطلاع از میزان منابع موجود در کشور امری بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه مدل کاری شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور راضی‌کننده نیست گفت: طرحی با عنوان "ایجاد شرکت‌های کارآفرین" توسط 6 دستگاه اجرایی تدوین شده که روز یکشنبه هفته آینده توسط وزرای مربوطه امضاء می‌شود.

آذری جهرمی با اشاره به اختصاص 500 میلیارد تومان در راستای تامین مالی صندوق‌های خطرپذیر در حوزه کسب و کارهای نوپا عنوان داشت: وضعیت طرح تکاپوی استان گیلان در حوزه IT باید تا 3 ماه آینده مشخص شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت منطقه آزاد انزلی در راستای اجرای طرح تکاپو تصریح کرد: دستوری صادر شده است تا پست بانک فقط به‌عنوان بانکی تخصصی در حوزه ICT فعالیت کند.

وی گفت: اگر افرادی شرکتی ایجاد کردند و بعد عده‌ای با چوب و چماق جلوی مجلس تحصن کردند که فلان شرکت آمریکایی و اسرائیلی تعطیل باید گردد یا آن‌ها را تهدید کردند نباید باعث جا زدن تاسیس‌کنندگان شرکت شود.

آذری جهرمی با بیان اینکه ایران کشور همه مردم است و اداره کشور با یک نظر امکان‌پذیر نیست خاطرنشان کرد: فیلترینگ تلگرام ممکن است انفاق ناگواری بوده باشد ولی با این کار دنیا به آخر نرسیده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام اینکه برخی مسئولان باید از بیان اختلاف نظرات براندارانه خودداری کنند افزود: دولت آمریکا خیرخواه ما نیست زیرا دیدیم در گام نخست اپلیکیشن‌های ایرانی را تحریم کرد.

انتهای پیام/