پايگاه خبري تحليلي «پارس»- وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: سياست ما اين است كه دسترسي به اپليكيشن ها و برنامه هايي را كه در دست جوانان و مردم است به طور كامل محدود نكنيم.

محمود واعظي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: سياست ما اين است كه دسترسي به آن دسته از اپليكيشن ها وبرنامه هايي را كه امروز دردست عموم مردم مخصوصا جوانان است، به طور كامل محدود نكنيم چراكه به هرحال استفاده هاي مثبت زيادي از اين ابزار ها انجام مي گيرد، اما در عين حال يك وجه ديگر اين موضوع آن است كه نبايد اجازه دهيم استفاده از اين امكانات و برنامه ها به ابزار فساد واستفاده هاي غير معمول تبديل شود.

وي افزود: باور ما در وزارت ارتباطات اين است كه مردم نبايد براي استفاده از اينترنت و شبكه‌هاي اجتماعي دغدغه‌ داشته باشند، زيرا اينترنت امكاناتي در اختيار مردم قرار مي‌دهد كه نمي‌توان از اين امكانات صرف نظر كرد.

وي اضافه كرد: به وسيله اينترنت در كنار امكانات ممكن است، يك سري مشكلات هم به وجود آيد و عده‌اي در كنار استفاده از آن مرتكب تخلف شوند كه وظيفه ما اين است كه از متخلفين مراقبت كنيم و همان كاري كه پليس انجام مي‌دهد، را ما انجام دهيم و نبايد به دليل تخلف چند نفر ديگران را از استفاده امكانات خوب محروم كنيم.

واعظي با اشاره به بودجه دو هزار ميليارد توماني وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: هر مقدار بودجه كه به اين وزارتخانه تخصيص ميابد، اولويت اول خود را روي شبكه ملي اطلاعات و فيلترينگ هوشمند قرار داده ايم تا مردم به راحتي بتوانند از شبكه‌هاي اجتماعي استفاده مفيد كنند و بخش‌هاي غير اخلاقي هم پالايش شود.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به فعاليت هاي انجام شده در مورد فيلترينگ هوشمند گفت: حداقل 9 ماه است كه روي اين پروژه سرمايه گذاري سنگيني كرده ايم و از همه امكانات پژوهشي كشور از جمله دانشگاه‌ها، پژوهشگران و مركز تحقيقات استفاده كرده ايم.

واعظي افزود: فاز اول فيلترينگ هوشمند را يك ماه ديگر اجرا يي خواهيم كرد، فاز دوم هم سه ماه بعد اجرا مي كنيم و اميدواريم با اجرايي شدن آن، مردم با آسودگي خاطر از امكانات فضاي مجازي بهره مند باشند.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در مورد اخباري كه مبني بر فيلترينگ بعضي شبكه هاي اجتماعي مانند اينستاگرام منتشر مي شود گفت: در شرايط كنوني هنوز مذاكره اي با اينستاگرام براي ايجاد دسترسي و پالايش محتواي اين شبكه انجام نداده ايم، اما با «هاست» خارجي برخي ديگر از برنامه ها واپليكيشن هاي موبايلي مذاكراتي داشته ايم، اما تا زماني كه به جمع بندي نرسيم نمي توانم جزئيات وموارد آن رااعلام كنم. 

واعظي افزود: به هرحال سياست ما اين است كه دسترسي به آن دسته از اپليكيشن ها وبرنامه هايي راكه امروز دردست جوانان و مردم است، به طور كامل محدود نكنيم چراكه به هرحال استفاده هاي مثبت زيادي از اين ابزار ها انجام مي گيرد، اما در عين حال يك وجه ديگر اين موضوع آن است كه نبايد اجازه دهيم استفاده از اين امكانات و برنامه ها به ابزار فساد واستفاده هاي غير معمول تبديل شود.

وي اضافه كرد: براين اساس از نظر ما مانعي وجود ندارد كه طي مذاكره با هاست خارجي آن دسته از اپليكيشن هايي كه علاقه مند هستند در ايران بيشتر كار و فعاليت كنند، اين برنامه ها را مديريت كنيم ومحدوديت هاي خودمان را به آن ها بگوييم ،ضمن آن كه با اين اقدام آن ها نيز از آينده فعاليت خود در ايران مطلع مي شوند و طبيعي است كه اين تعامل، مثبت است و ما از آن استقبال مي كنيم .

واعظي خاطرنشان ساخت: در اين راستا مذاكراتي با برخي از اين بر نامه ها واپليكيشن ها به منظور پالايش محتواي آن ها شروع شده است.