به گزارش پارس نیوز، 

علی‌اصغر عزیزی‌فر، مسئول بسیج سازندگی سپاه بیت المقدس استان کردستان امروز، ۱۷ اردیبهشت ماه در جمع اصحاب رسانه های گروهی استان کردستان، که به مناسبت سالروز تشکیل بسیج سازندگی برگزار شد اظهار کرد: در سال ۶۲ اساس نامه جهادسازندگی در مجلس شورای اسلامی با هدف بسیج همه اقشار مردم در جهت سازندگی روستاها و مناطق مرزی و محروم کشور تاسیس شد.

وی افزود: جهادسازندگی در دهه های مختلف انقلاب دستخوش تغییراتی شد و در نهایت به جهاد کشاورزی تغییر نام یافت که در این بین یکسری امورات مربوط به بسیج سازندگی که همان بسیج اقشار مردم در مناطق روستایی بود جا ماند و بر همین اساس دستور تاسیس جهادسازندگی توسط مقام معظم رهبری صادر شد.

مسئول بسیج سازندگی سپاه بیت المقدس استان کردستان، با اشاره به فعالیت های این نهاد انقلابی در استان در تمامی زمینه ها بیان کرد: اولین اقدامات بسیج سازندگی کردستان در عرصه محرومیت زدایی و بر دو قسم پروژه های عمرانی و غیره عمرانی بوده است.

وی اعلام کرد: از سال ۸۸ تا سال ۹۵ که فعالیت عمده بسیج سازندگی کردستان توسعه یافته، بالغ بر دو هزار و ۳۹۶ پروژه محرومیت زدایی با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان در مناطق محروم اجرا شده و ۴۰ میلیارد تومان نیز از سوی مقام معظم رهبری به مناطق محروم و مناطق روستایی استان تقدیم شده است.

عزیزی‌فر بیان کرد: در سال گذشته، ۲۰۰ پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد تومان در مناطق محروم و روستایی توسط بسیج سازندگی استان کردستان اجرا شده که تکمیل و مرمت ۱۰۰ مدرسه روستایی با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد تومان حدود ۵۰ درصد این اقدامات عمرانی را به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: در پروژه های غیر عمرانی از سال۸۱ تا سال ۹۵ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبارات داشته ایم و ۱۵ هزار بسته آموزشی، بهداشتی، پوشاک و غذایی در مناطق محروم روستایی توزیع شده است.

مسئول بسیج سازندگی سپاه بیت المقدس استان کردستان، با بیان اینکه در سال ۹۴ اعتباراتی به صورت کمک های بلاعوض برای زنان بی سرپرست، صعب اعلاج و ایتام اختصاص یافت گفت: این اعتبارات در سال گذشته ۶ میلیارد تومان بوده که در اختیار این اقشار قرار گرفته است.

وی با اشاره به گسترش سطح فعالیت های غیره عمرانی طی سال گذشته، افزود: ۴ هزار و۷۰۰ بسته لوازم التحریر، ۹ هزار بسته معیشتی، ۷ هزار بسته پوشاک و۳۴۰ بسته جهیزیه با اعتباری بالغ بر۴۰ میلیارد تومان از جمله اقدامات غیره عمرانی انجام شده توسط بسیج سازندگی استان کردستان طی سال گذشته است.

عزیزی‌فر در بخش دیگری از سخنان خود برگزاری اردوهای جهادی را از دیگر عرصه های فعالیت بسیج سازندگی دانست و گفت: هدف از برگزاری اردوهای جهادی در بسیج سازندگی بهره گیری از اوقات فراغت و فراهم کردن زمینه مناسب برای فعالیت جوانان، تسهیل در فعالیت های کشاورزی، آموزشی و مهارتی و مشارکت عملی و نهادینه شدن روحیه مشارکت در جوانان و افزایش خلاقیت و مسئولیت پذیری در آنهاست.

وی افزود: این اردوها طی سال گذشته با ۱۹ هزار نفر روز شرکت کننده در قالب اردوهای ۱، ۳ ، ۷ و ۱۰ روزه تشکیل شده و با حضور در مناطق محروم و روستایی خدمات عمرانی، آموزشی، مهارتی، پزشکی و دامپزشکی زیادی ارائه کرده است.

مسئول بسیج سازندگی سپاه بیت المقدس استان کردستان، از کانالیزه شدن اردوهای جهادی در در سال ۹۷ خبر داد و بیان کرد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته برای گروه های جهادی سطح استان و گروه های جهادی مهمان، منطقه جغرافیایی تعریف شده است و هر منطقه به یک گروه تحویل می شود که باید ظرف مدت ۳ تا ۵ سال مشکلات، عمرانی، مهارتی، کشاورزی و آموزشی این مناطق را مرتفع کنند.

وی حضور بسیج سازندگی سپاه بیت المقدس در زلزله کرمانشاه را نمونه بارز فعالیت های جهادی این نهاد انقلابی دانست و گفت: بهسازی ۶ روستای مناطق زلزله زده بر عهده بسیج سازندگی استان کردستان قرار گرفت که با اعتبار ۳۰ میلیون تومان برای هر خانوار در حال انجام است.

وی بیان کرد: در عرصه اقتصاد مقاومتی، وام‌های زودبازده و کوچک توسط بسیج سازندگی در کردستان در ۱۶ عرصه صنایع تبدیلی و با شرط آموزش توزیع می شود.

عزیزی فر میزان اعتبارات این وام ها را از سال ۹۲ تا ۹۵، ۲۲ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با این میزان اعتبار برای ۱۸۰۰ نفر روستایی اشتغال ایجاد شده است.

وی میزان اعتبارات وام‌های زود بازده در بسیج سازندگی استان را در سال ۹۶، سه و نیم میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: با توزیع این وام ها در عرصه صنایع تبدیلی در کردستان طی سال گذشته به طور میانگین برای ۲۰۰ نفر اشتغالزایی شده است.

مسئول بسیج سازندگی سپاه بیت المقدس استان کردستان، عنوان کرد: شناسایی، حمایت و ساماندهی قطب‌های صنایع تبدیلی استان و فراهم کردن بازار فروش برای آن‌ها از دیگر اقدامات انجام شده توسط بسیج سازندگی سپاه در عرصه اقتصاد مقاومتی است.

وی یادآور شد: در بحث عمرانی طرح کرامت نیز در ۸ محله حاشیه سنندج و یک محله قروه ۱۸ پروژه با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد تومان بر عهده بسیج سازندگی سپاه بیت المقدس کردستان قرار گرفته است

انتهای پیام/