رئیس بسیج مستضعفین گفت: مشکل تحریم بعد از اینکه به رسمیت شناخته شد به اقتصاد کشور ورود پیدا کرد. متاسفانه طی سه سال اخیر که تحریم را به رسمیت شناختیم، این مسائل به وجود آمد؛ وگرنه تا قبل از آن این گونه مباحث تاثیری در کشور نداشت.

به گزارش پارس به نقل از مهر، سردار محمدرضا نقدی دیشب با حضور در برنامه زنده تلویزیونی پایش شبکه اول سیما، برنامه سازمان بسیج را برای تحقق اقتصاد مقاومتی تشریح کرد.

نقدی در این برنامه و در پاسخ به این سئوال مجری که پرسید چرا به حوزه اقتصادی و به خصوص کشاورزی و امنیت غذایی ورود پیدا کردید؟ گفت: بسیج همواره به دنبال مشی ولایت و پرکردن خلاها است، آن جایی که کسی برای کاری که زمین مانده، وارد میدان نمی‌شود، بسیج وارد می‌شود. مقام معظم رهبری فرمودند تحریم را باید با مجاهدت در باب اقتصاد مقاومتی خنثی کرد، و ما احساس کردیم که این فرمایش مقام معظم رهبری شاید آن طور که باید توسط کسانی که باید آن را اجرا کنند، درک نشده است.

وی افزود : بیشتر حواس‌ها سمت مذاکرات و حل و فصل تحریم از راه مسائل سیاسی است. اقتصاد کشور را بررسی کردیم و متوجه شدیم که با دو بیماری که راهکارهای آنها با هم در تضاد هستند، به نام رکود و تورم مواجه هستیم و راه حل و داروی هر کدام موجب تشدید دیگری می‌شود.

نقدی گفت : متوجه شدیم راهکارهای خیلی محدود و باریک برای عبور از این گذرگاه وجود دارد تا بتوانیم همزمان این دو بیماری را مداوا و حل کنیم. این مسائل را به صورت علمی بررسی کردیم. ما بسیج مهندسی کشاورزی و سازندگی داشته و در همه زمینه‌ها فعال هستیم. دیدیم که بسیج به گفته رهبر معظم انقلاب مرد همه میدان‌ها است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: راهکارهایی که می‌شد در اقتصاد اعمال کرد که تورم و رکود را همزمان حل کرد را بررسی کردیم. از سه سال پیش شروع کردیم. الان مهم ترین مشکل کشور اشتغال است. اصلی ترین مسئله خانواده ها اشتغال بوده و بسیج نمی تواند نسبت به مهمترین مشکل مردم بی تفاوت باشد. مشکل تحریم بعد از اینکه به رسمیت شناخته شد، به اقتصاد کشور ورود پیدا کرد. تحریم از اول انقلاب وجود داشته ولی مسئولان می گفتند که اثری ندارد و مردم آن را خنثی می کنند.

نقدی افزود : متاسفانه طی سه سال اخیر که تحریم را به رسمیت شناختیم، این مسائل به وجود آمد؛ وگرنه تا قبل از آن این گونه مباحث تاثیری در کشور نداشت. اگر ادبیات خود را تغییر داده و بگوییم ما مصمم هستیم و می توانیم آن را خنثی کنیم، قطعا موفق می شویم.

وی ادامه داد : یکی از راهکارهای به دست آمده با توجه به اینکه سرمایه گذاری‌های عمده باعث بالا رفتن تورم می شود، این بود که بدون سرمایه گذاری های عمده، تولید را بالا ببریم تا با این کار تورم و رکود حل شود. با جهادکشاورزی صحبت کردیم. در حال حاضر ورود 12 هزار میلیارد تومان کالای اساسی و غذایی یکی از مشکلات ما است. امنیت غذایی اهمیت خیلی فراوانی برای ما دارد و اگر تحریم بخواهد اثر بگذارد قطعا با ورود به این زمینه بر زندگی مردم می تواند اثر بگذارد.

نقدی گفت : بنابراین بسیج به عرصه اقتصاد و به ویژه کشاورزی ورود پیدا کرد. 12 عرصه را برای تولید با سرمایه گذاری اندک و حتی در مواقعی بدون سرمایه گذاری طراحی کردیم تا ظرفیت های نهفته را فعال کرده و به تولید برسانیم. در حال حاضر 500 هزار حلقه چاه آب مجاز و به همین میزان غیر مجاز در کشور داریم. این چاه ها برای ما بزرگترین سرمایه گذاری هستندريال چون مهمترین کار یعنی استحصال آب انجام شده و اگر تنها یک استخر را بر روی این چاه ها احداث شودريال افراد به راحتی می توانند ماهی و گوشت سفید را تولید کنند.

وی افزود : اگر تنها 50 هزار حلقه از این تعداد چاه ها در زمینه تولید و پرورش ماهی فعال شوند، تولیدات شیلات کشور دو برابر وضع موجود می شود. در سال گذشته دو هزار و 299 حلقه از این تعداد چاه با ارائه تسهیلات و آموزش توسط افراد بسیجی فعال شده و آنها صاحب استخر پرورش ماهی شدند. البته در کنار این تعداد خیلی آمار بیشتری هم از مردم به صورت خودجوش و بدون دریافت تسهیلات از ما استخرها را راه اندازی کرده اند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت : بازگشت سرمایه در این نوع از فعالیت حداقل یک یا دو سال است. واحدها را طوری سازماندهی کردیم که دچار مشکل مصرفی و فروش نشوند، یعنی در حد مشاغل خانگی و صنایع کوچک هستند. مدل کارهای ما کوچک و خانگی است. در برخی شهرها 40 کارگاه قارچ راه اندازی شده و در ارومیه تمامی پناهگاه های زمان جنگ پس از لایروبی یک متر زمین به کارگاه قارچ تبدیل شده اند.

وی اظهارداشت: البته یکی از مشکلات ما این بود که در برخی شهرها وقتی محصول را به یکباره وارد بازار می‌کردند، با کاهش قیمت مواجه می‌شدند اما خوشبختانه خود مردم ورود پیدا کرده و تعاونی هایی را تشکیل دادند تا به صورت نوبتی قارچ را به بازار عرضه کنند. در استان خراسان جنوبی تمامی کارگاه های قارچی که به دلیل کساد بودن بازار این محصول تعطیل شدند با رایزنی هایی که با مدارس، نیروی انتظامی، ارتش و کارگاه های مختلف داشتند دوباره فعالیت خود را آغاز کرده و محصولات خود را به این نهاد ها و مدارس ارائه می کنند.

نقدی ادامه داد: جلساتی را با اصناف برگزار کردیم تا در زمینه فروش و بازاریابی محصولات با ما همکاری داشته باشند. به لحاظ تسهیلات امکانات ما محدود نیست بلکه ارائه این تسهیلات به شرایط متقاضیان بستگی دارد. یکی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حذف قوانین دست و پا گیر است. متاسفانه دستگاه‌های دولتی مرغ خانگی را به عنوان عامل انتقال بیماری اعلام کرده و به حذف این مرغ‌ها بسیار دامن زدند در صورتی که این مرغ‌ها از قدیم الایام همراه با انسان بوده و هیچ مشکلی را برای آن ها ایجاد نمی کردند.

وی در مورد اولویت پرداخت تسهیلات گفت: ارائه تسهیلات اولویتی برای زنان و مردان ندارد و اتفاقا نیمی از افرادی که این تسهیلات را دریافت کرده اند، زنان هستند. در حال حاضر 600 هزار تن واردات کود شیمیایی در کشور داریم و سه میلیون تن هم تولید می شود. ورمی کمپوست بهترین جایگزین برای کودهای شیمیایی است. تولید این محصول را با مشاوره گرفتن از وزارت جهاد کشاورزی آغاز کردیم و در سال گذشته پنج هزار و 400 واحد تولید این کود را در کشور راه اندازی کردیم.

نقدی افزود : وزارت جهادکشاورزی باید مصرف کود شیمیایی را کم کرده و استفاده از ورمی کمپوست را به کشاورزان توصیه کند. این کودها در حال حاضر به کشورهای افغانستان و عراق هم صادر می شود.

وی با اشاره به اینکه در زمینه بازاریابی هم به افراد کمک می شود، اظهارداشت: ظرفیت‌های نهفته ای وجود دارد و اگر با توجه به فرمول اصلی اقتصاد مقاومتی که فعال کردن همین ظرفیت‌ها است، عمل کنیم قطعا بسیار موفق شده و نتایج آن در اقتصاد کشور کاملا قابل ملاحظه است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت : کار اقتصادی تلخی هایش بیشتر از جنگ است. در عرصه اقتصاد مقاومتی وقتی مقام معظم رهبری می گوید همه باید پای کار بیایند، باید گوش کرده و بیشتر از حال حاضر حضور پیدا کنند. التهاب رسانه ای باید در فضای تولید فعال شده و از آن در این راستا بهره مند شد.