به گزارش پارس نیوز، 

 عبدالحسین ساسان عصر امروز ( دوشنبه) در نخستین هم‌اندیشی شهر خلاق؛ نقش‌ها و مسئولیت‌ها در رابطه با میزان حمایت‎های دولتی و تأثیر اقتصاد بخش خصوصی در توسعه خلاق گفت: تولیدات انسان‌ها به چند بخش تقسیم می‌شود، برخی از آنها نه‌تنها هزینه‌های تولید را در می‌آورند بلکه به هیچ وجه برای جامعه موج ایجاد نمی‌کنند، یعنی هزینه تولید را در آورده، مصرف می‌شود و پاداش آن به وسیله مصرف کننده پرداخت می‌شود که به آنها کالای خصوصی، سره یا ناب گفته می‌شود.

وی ادامه داد: برخی کالاها پاداش را از مصرف کننده دریافت نمی‌کنند. به عنوان نمونه صنعت سنگ کالایی مصرفی نیست که بتواند به سرعت هزینه‌های تولید را با سود خود به چرخه اقتصاد وارد کند به همین خاطر کالاهایی که هزینه و ارزش افزوده آن را مصرف کننده در زمان حال می‌پردازد بی‌نیاز از یارانه‌ها است، چه دولتی و چه غیر دولتی.

ساسان با بیان اینکه در راستای ارتقاء اقتصادی امیدمان به شهرداری‌هاست، افزود: برخی تولیدات هستند که هنوز تقاضایی برای آنها وجود ندارد که لازم است برای آنها تقاضا ایجاد شود، اما چه کسی باید پاداش خلاقیت آن را بدهد و چه زمانی؟ پاسخ این است که بخش عمومی باید پاداش این نوع تولیدات و خلاقیت آنها را از شهرداری‌ها بگیرد.

وی تصریح کرد: اگر شهرداران و شهرداری ها از صنعت‌گران، کارگردانان، موسیقی‌دانان، هنرمندان، نقاشان و هنرمندان صنایع دستی و... حمایت نکنند، این قشر، خلاقیت را کنار می‌گذارند و مجبور می‌شوند برای کسب معیشت از بزرگترین نیاز روانی جامعه یعنی خلاقیت و هنر دست بکشند به همین خاطر جز حمایت چاره‌ای نیست.

مشاور اقتصادی شهردار اصفهان اظهار امیدواری کرد: مدیران شهری بتوانند در این دوره، هنر را در شهر اصفهان زنده و یک رنسانس هنری ایجاد کنند.

ساسان ادامه داد: محور چهارباغ راسته‌ای است که از گذشته‌های دور به ارث رسیده، این محور الگویی برای خیابان شانزه‌لیزه بود که پس از آن خود الگویی برای معماری‌های جهانی شده است، اما امروزه چهارباغ که روزی الهام‌بخش معماری پیشرفته جهان و اروپا بود، مرده است.

وی با بیان اینکه هر شهری یک راسته‌ای دارد که شهرداری از آن حمایت می‌کند و به هنرمندان اختصاص می‌دهد، اضافه کرد: محور چهارباغ که روزی کافه اقتصاد هنری بوده اکنون اجناس چینی در آن به فروش می‌رسد، بنابراین با این وضعیت صنایع در مکانیزم قیمت‌های بازاری امروز رشد نخواهند کرد در واقع صنایع به فضای عمومی نیاز دارد تا خلاقیت خود را به نمایش گذارند.

مشاور اقتصادی شهردار اصفهان افزود: در گذشته مراکز اقتصادی در محور چهار باغ متمرکز بود که امروزه با توجیه مالی و اقتصادی، درآمدهای بلندمدت را در نظر می گیرد، اما کمترین کاری که با اطمینان می‌توان گفت مفید است، احیای محور چهارباغ است که با یارانه دادن به هنرمندان و... تحقق پذیر خواهد بود.


انتهای پیام/