به گزارش پارس نیوز، 

هنوز معلوم نیست که افزایش بهای نفت باعث کندی رشد اقتصاد کشور خواهد شد یا نه. بهای سهام در اواسط روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت در بازار بورس افزایش یافت که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران معتقدند شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان می‌توانند این حد از افزایش بهای نفت را تحمل کنند.

بهای نفت معیار آمریکا در طول روز در بازار نیویورک حدود ۷۴ سنت و معادل یک درصد افزایش یافت و به ۷۰.۴۶ دلار رسید. بهای نفت خام برنت نیز به حدود ۷۶ دلار رسید.

کارشناسان از جمله دلایل افزایش اخیر در بهای نفت، به احتمال خروج آمریکا از برجام و در نتیجه کاهش صادرات نفت ایران، کاهش تولید نفت ونزوئلا و در عین حال کاهش ذخیره‌های نفت در خود آمریکا اشاره می‌کنند.

همزمان با افزایش بهای نفت آمریکا نرخ برابری دلار در برابر سایر ارز‌های جهان نیز افزایش یافت و در برابر یورو به بالاترین میزان از ماه دسامبر رسید.

در همین حال افزایش بهای نفت باعث شد ارزش سهام شرکت‌های انرژی در بازار‌های بورس اروپا و آمریکا بالا برود.

همزمان نرخ برابری یورو در مقابل دلار کمی کاهش یافت و اولین بار در سال جاری میلادی به ۱.۱۹ دلار رسید. یکی از دلایل عمده آن کاهش سفارش‌ها به بخش صنایع آلمان و در عین حال ادامه عدم تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار یورو است.

کارشناسان بازار مالی می‌گویند با توجه به افزایش نرخ متوسط بهره در آمریکا افزایش ارزش دلار در برابر یورو و به احتمال زیاد در برابر ین ژاپن ادامه خواهد یافت و اگر نرخ رشد اقتصادی اروپا کمتر از حد پیش‌بینی شده باشد ارزش یورو در برابر دلار بیش از این کاهش خواهد یافت.

منابع مطلع به خبرگزاری رویترز گفتند به خاطر تصمیم شرکت آمریکایی کونوکو فیلیپس برای انتقال سرمایه‌های خود در شرکت نفت دولتی ونزوئلا به شرکت‌های دیگر حدس و گمان در مورد کاهش تولید نفت ونزوئلا بیشتر شده است. چنین اقدامی باعث خواهد شد میزان تولید و صادرات شرکت نفت دولتی ونزوئلا بیش از این کاهش یابد.

 

از عوامل دیگر افزایش بهای نفت این پیش‌بینی است که دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران خارج خواهد شد. در آن صورت به گفته کارشناسان ممکن است در ماه‌های آینده امکانات ایران برای فروش نفت محدود شود.

 

انتهای پیام/