به گزارش پارس نیوز، 

بازارهای مالی شهر در سومین روز معاملاتی هفته با ثبت دادوستدهای مثبت در برخی نمادهای بورسی و ریزش معنادار سکه طلا همراه شدند، در این روز همچنین ارزش ارز در بازار ارز ثابت نگه داشته شد.

در این میان مهم‌ترین اخباری که از گوشه و کنار بازارهای مالی شنیده شد و بر نوسانات این بازارها تأثیر گذاشت به ترتیب به پایان طرح پیش‌فروش سکه توسط بانک مرکزی، افت ارزش انس طلا در بازارهای جهانی، سبزپوش شدن شاخص دلار در محیط بین‌الملل، رشد ارزش نفت برنت تا محدوده بالای قیمت 75 دلار، حاکم شدن نوسانات منفی و ثبات قیمت‌ها در بازار معاملاتی فلزات در محیط بین‌الملل، پیشنهاد گران کردن حق بیمه برای رانندگان پرخطر، مشکل‌ساز شدن خودروهای غیراستاندارد داخلی برای مردم، عرضه 120 هزار تن قیر در بورس کالا و رشد بهای بنزین و گازوئیل در بازار جهانی اختصاص داشت.

*رشد 315 واحدی شاخص بورس

شاخص بورس بعد از افت پیاپی در یک هفته اخیر، در این روز کاری بار دیگر در جهت مثبت به نوسان درآمد و به این ترتیب از کانال 92 هزار بار دیگر بازگشت و به بالای عدد 93 هزار واحد نفوذ کرد.

این نماگر بازار بعد از تجربه رشد 315 واحدی این روز، بر سکوی عددی 93 هزار و 165 واحد تکیه زد که در ثبت این میزان رشد نمادهایی نظیر فولاد، فارس و کگل نقش پررنگ‌تری داشتند.

حجم دادوستدهای این روز نسبت به روز کاری قبل اندکی افت کرد و در پایان این روز کاری تعداد 870 میلیون سهم و ورقه بهادار به گردش درآمد، در این میان نمادهای وبصادر، خزامیا و فملی پرحجم‌ترین نمادهای این روز بودند، همچنین در این روز کاری معاملات بلوکی نیز همچون روز کاری قبل در میان دادوستدهای این روز دیده شد.

در گروه خودرویی نمادهای خودروساز سراسر سبزپوش شدند و رشد تقاضا به تشکیل صفوف خرید در نمادهایی نظیر خزامیا و خکاوه منجر شد؛ خپارس، خودرو و خساپا نیز دیگر نمادهای خودروسازی بودند که با رشد ارزش سهام خود و افزایش تقاضا در سومین روز معاملاتی هفته روبرو شدند.

در این روز همچنین ورق به نفع نمادهای فلزی نیز برگشت و ارزش سهام این شرکت‌ها نیز رشد کرد، مؤثرترین نماد این روز که در رشد 315 واحدی شاخص بورس نقش تعیین‌کننده داشت، نماد فولاد بود.

اکثر نمادهای گروه فلزات با رشد حداکثری ارزش سهام خود روبرو شدند که در این میان می‌توان به نمادهای فباهنر، فاسمین، فنوال و فایرا اشاره کرد، زنگان نیز بعد از بازگشایی در این روز، از محل تفاوت قیمت سهام خود سود 10 درصدی را عاید سهامداران خود کرد.

غلبه تقاضا بر عرضه در اکثر بخش‌های گروه محصولات شیمیایی نیز مشاهده شد؛ زاگرس، شوینده، وپترو و شاراک نمونه‌ای از نمادهای سبزپوش شده این گروه بودند، در این میان برخی نمادهایی نظیر تاپیکو، پترول و شیراز نیز مشاهده شدند که از ثبت نوسانات مثبت هم‌جهت با نوسانات شاخص کل باز ماندند.

در این روز کاری نیز تمام نمادهای گروه مخابرات در جهت منفی نوسان کردند و کم و بیش افت ارزش سهام خود را مشاهده کردند.

چهار نماد بانکی وکار، وگردش، وپارس و وبملت با نوسانات منفی همراه شدند و در جهت عکس نوسانات بازار سهام خرید و فروش شدند، دیگر نمادهای این بخش نیز کم و بیش در درصدهای منفی جای گرفتند.

شاخص فرابورس نیز تحت تأثیر نوسانات مثبت نمادهایی نظیر مارون، میدکو و زاگرس قرار گرفت و 23 واحد رشد را تجربه کرد و در نهایت بر عدد هزار و 70 واحد تکیه زد.

حجم معاملات این بازار نیز 250 میلیون سهم برآورد شد که ارزش این میزان معاملات هزار و 460 میلیارد ریال تخمین زده شد.

*ثبات قیمت‌ها در بازار ارز

بازار ارز بار دیگر با ثبات ارزش ارز در اکثر بخش‌های بازار همراه شد و دیگر ارزها نیز همچون دلار به روند با ثبات قیمتی خود ادامه دادند، در این میان هر دلار آمریکا همچنان در ارزش 4 هزار و 200 تومان معامله می‌شود.

این در حالی است که شایعاتی در فضای مجازی در رابطه با نرخ‌های غیر رسمی دلار مطرح شد که موجب واکنش فعالان اقتصادی شد و پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در واکنش به اعلام نرخ 7 هزار تومانی دلار در صفحه شخصی خود اعلام کرد: «دلار 7 هزار تومانی نتیجه قاچاق اعلام کردن خرید و فروش ارز است. آن‌هایی که نیاز مبرم به ارز دارند هر قیمتی را برایش می‌پردازند و صیادان در پس کوچه‌های فردوسی از این آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند.»

به هر روی نرخ رسمی دلار همچنان 4 هزار و 200 تومان است و اغلب صرافی‌های سطح شهر نیز به دلیل ممنوع اعلام شدن خرید و فروش ارز، در حالت تعطیل و نیمه تعطیل قرار گرفته‌اند.

*پرده آخر معاملات سکه

معاملات سکه امروز رنگی نو به خود گرفت و التهاباتی که روز قبل به طور محسوس فروکش کرده بود امروز در قالب موجی منفی، سراسر بازار را فرا گرفت؛

حضور گسترده نیروهای عرضه‌کننده در بازار باعث شد تا سکه ریزشی تاریخی را ثبت کرده و قیمت بالای 2 میلیون تومانی آن با 235 هزار تومان ریزش به یک میلیون و 896 هزار تومان تقلیل یابد.

این موج نزولی که البته از سوی بانک مرکزی نیز پشتیبانی می‌شد در بازار آتی با قدرت بیشتری ادامه یافت و باعث تشکیل صف فروش در قراردادهای آتی سررسیدهای مختلف شد.

برخی فعالان بازار دلیل این حرکت بانک مرکزی را تعدیل قیمت‌ها به منظور کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در سکه عنوان کردند و معتقدند بانک مرکزی با این کار به دنبال این است که ثبت نام کنندگان در طرح پیش‌فروش سکه رغبت چندانی برای تحویل فیزیکی آن نداشته باشند و این سیاست به نفع بانک مرکزی تمام شود.

بر این اساس قیمت نیم سکه 100 هزار تومان کاهش یافت و به 951 هزار تومان رسید و ربع سکه نیز در 576 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت.

انتهای پیام/