به گزارش پارس نیوز، 

در حاشیه کارگروه مشترک ایران و اسپانیا، تفاهم‌نامه همکاری بین ایران و اسپانیا توسط حسین اسماعیلی شهمیرزادی، مدیرکل اروپا و آمریکا و همسایگان دریای خزر وزارت نفت و مرسدس مونه‌درو، رئیس هیئت نمایندگی اسپانیا امضا شد.

این تفاهم‌نامه به‌منظور تشویق شرکت‌ها برای همکاری در حوزه‌های پایین و بالادستی، تامین تجهیزات همراه با انتقال دانش و فناوری‌هایی که در ایران تولید نمی‌شود، افزایش حوزه‌های IOR و EOR همکاری در حوزه‎های پتروشیمی و پالایشی و تبادل دانش فنی امضا شد.

امیرحسین زمانی‌نیا، معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی در کارگروه مشترک ایران و اسپانیا، گفت: باوجود برخورداری ایران از ذخایر غنی نفت‌وگاز، میزان بهره‌برداری از منابع موجود در هر دو حوزه چندان مطلوب نیست.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون ظرفیت تولید تقریبا 4 میلیون بشکه نفت و حدود 40 میلیارد مترمکعب گاز را دارد، افزود: نرخ بهره‌برداری چندان رضایت بخشی در این حوزه‌ها نداریم.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت ادامه داد: پایه مهندسی و صنعتی قوی کشور و همچنین جابه‌جایی قطعات و قطعه‌برداری (Canabilization) در حوزه انرژی در چند دهه گذشته از سقوط صنعت نفت ما که می‌توانست 20 سال پیش اتفاق بیفتد؛ پیشگیری کرد و امروز شاهد حضور عزتمندانه صنایع نفت و گاز ایران در بازار جهانی هستیم.

زمانی‌نیا، نیاز به نوسازی زیرساخت‌های صنعت را زمینه خوبی برای مشارکت شرکت‌های خارجی و جذب سرمایه‌‌‌گذاران این حوزه برشمرد و گفت: از این رو نیازی جدی به همکاری شرکای خارجی مانند اسپانیا در زمینه انتقال فناوری و ارائه خدمات مدیریتی وجود دارد.

وی با یادآوری این‌که ایران و اسپانیا در گذشته همکاری‌های گاه موفق و گاه نیمه تمامی با هم داشته‌اند، گفت: فارغ‌التحصیلان آموزش دیده و با کیفیت صنعت نفت ایران نسبت به دیگر کشورهای منطقه در سطحی غیرقابل مقایسه قرار دارند که می‌توانند در پروژه‌های جدید به کار گرفته شوند.