به گزارش پارس نیوز، 

مشاهده‌های میدانی از بازار ارز در چهارراه استانبول حاکی از افزایش قابل توجه و مجدد قیمت دلار در بازار آزاد است. از وقتی که خرید و فروش ارز در صرافی‌ها ممنوع شده، نرخ‌های عجیب و بعضا متنوعی برای نرخ دلار به گوش می‌رسد.

در حال حاضر صرافی‌هایی که پشت شیشه‌های خود نوشته‌اند: «ارز نداریم، سؤال نفرمایید» کارکرد اصلی خود را از دست داده و باید به نظافت مغازه هایشان بپردازند تا دلالان یکه تاز تعیین نرخ بازار بشوند.

دلالان هم قیمت‌هایی مثل شش هزار و 700 و شش هزار و 800 تومان اعلام می‌کنند اما با این ارقام دلار نمی‌فروشند و رقم اصلی فروش دلار، هفت هزار و 200 تومان است. (لازم به ذکر است دیروز هم طی گزارشی از رسیدن دلار به شش هزار و 200 تومان خبر داده بودیم به عبارت دیگر فقط طی یکروز، هزار تومان به قیمت دلار اضافه شده است!)

در همین راستا، حجت ا... عبدالملکی، کارشناس اقتصادی در یکی از صفحات خود در فضای مجازی نوشت: «جناب روحانی لطفا هر وقت از ماجرای فیلتر تلگرام فارغ شدید دستور بفرمایید بررسی کنند علت فروش بسیاری از کالاهای وارداتی با معیار 7000 تومان چیست؟!»

هم‌اکنون با توجه به اینکه بانک مرکزی ظاهرا دلار را تک نرخی کرده (و جهانگیری هم گفته کسانی که فکر می‌کنند دولت از این موضوع عقب‌نشینی می‌کند، دولت را نشناخته اند) قیمت بازار، دقیقا سه هزار تومان از نرخ بانک مرکزی بالاتر است.

فارغ از اینکه با افزایش نرخ بازار، سیاست تک نرخی بانک مرکزی زیر سؤال رفته، این حجم از اختلاف (که بالغ بر سه هزار تومان می‌باشد) نشان می‌دهد شکاف بین این دو نرخ به وضعیت هشدار رسیده است.

براساس گزارشی که خبرگزاری تسنیم داده، خرید و فروش دلار در بازار ارز تهران و سایر شهرها کماکان با نرخ آزاد انجام می‌شود اما این درحالی است که فعالان بازار می‌گویند: کمبود دلار و سیاست جدید دولت موجب شده تا متقاضیان این ارز، دلار را با قیمتی بسیار بالا خریداری کنند.

اظهاراتی از جنس باد هوا

تمام این اتفاقات در شرایطی رخ داده که در همین روز گذشته حسن روحانی طی سفر خود به مشهد گفته بود: «در سال 97 طبق پیش‌بینی‌ها 100 میلیارددلار درآمد نفتی و غیرنفتی خواهیم داشت و مخارج از 70 میلیارد دلار بیشتر نیست و مشکل ارز برای سال 97 و اداره کشور به‌هیچ عنوان نداریم.»

وقتی در همین یک ماه و نیمی که از آغاز سال جاری سپری شده، قیمت ارز بیش از دو هزار تومان گران‌تر شده (بگذریم که در سال گذشته هم ارزش پول ملی حدود 40 درصد سقوط کرده بود) و احتمال ادامه دار بودن آن هم وجود دارد، معلوم نیست این سخنان رئیس‌جمهور (که مشکل ارزی نداریم) چه مفهومی دارد؟!

این تناقضات که بین حرف رئیس‌جمهور و واقعیت بازار وجود دارد، در وهله اول به اعتماد عمومی و نگاه مردم به دولت لطمه می‌زند، چه لزومی دارد وقتی بازار بهم ریخته و دولت هم (حداقل تاکنون) از مدیریت آن ناتوان بوده، رئیس‌جمهور دقیقا حرفی برخلاف واقعیت موجود بزند؟

متاسفانه این قبیل اظهارات از سوی ولی ا... سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی هم مشاهده شد که روز گذشته با تاکید بر اینکه، شرایط در روزهای آینده مناسب خواهد شد، بیان کرد: «بازیگران بازار ارز در بازار الکترونیکی نقش خود را انجام می‌دهند و بر همین اساس وضعیت نسبت به گذشته مطلوب‌تر می‌شود.»

بگذریم از اینکه سیف قبلا هم وعده‌هایی برای بهبود بازار ارز داده بود و هربار که وعده خود را تکرار می‌کرد، بازار واکنش عکس نشان می‌داد! و آنقدر حجم این وعده‌ها بالا رفت که اصلا سخنان وی در بازار محلی از اعراب نداشت!

البته سیف خبر داده: از 22 فروردین تاکنون چهار میلیارد و 650 میلیون دلار یا معادل آن به سایر ارزها برای ثبت سفارش و گشایش اعتبار تخصیص داده شده و از این رقم دو میلیارد و 700 میلیون دلار آن تأمین شده است.

مردم همچنان متضرر می‌شوند

اما بازنده اصلی این نوسانات و افزایش‌های پی‌در‌پی قیمت ارز، مردمی هستند که از طرفی باید کالاهای وارداتی را به قیمت بالاتری تهیه کنند و از طرف دیگر، در تامین ارز خود (اعم از مسافرتی، دانشجویی و...) دچار مشکل می‌شوند.

در این زمینه طی روزهای اخیر چندین بار از قول فعالان تجاری و اتاق بازرگانی نوشتیم که علیرغم وعده دولت برای تخصیص ارز به آنها، هیچگونه ارزی دریافت نکرده‌اند، با این حال، باز هم تماس‌هایی که از طرف این فعالان با کیهان صورت می‌گیرد، نشان‌دهنده تداوم عدم اختصاص ارز به واردکنندگان است.

به عنوان نمونه روز گذشته یکی از وارد کنندگان طی تماس با ما بیان کرد: «تاکنون نتوانستم دلار از سامانه نیما بگیرم و وقتی هم برای تهیه ارز به بازار رفتم گفتند قیمت دلار از شش هزار و 500 تومان تا هفت هزار تومان است، در پی این موضوع با بانک مرکزی هم تماس گرفتم و گفتم می‌دانید قیمت دلار در بازار چقدر است؟ که در پاسخ اعلام کردند: بین شش هزار و 500 تا هفت هزار تومان!!»

یکی دیگر از کسانی که روز گذشته در تماس با کیهان از عدم تامین ارز توسط دولت گلایه داشت، خانمی بود که اعلام کرد: «فرزند من در آلمان است و در حال حاضر نه تنها از صرافی‌ها، بلکه از بانک‌ها هم نمی‌توانم ارز تهیه کنم. الان دلالان در خانه می‌نشینند و هر رقمی که بخواهند را برای دلار در نظر می‌گیرند، در حالی که حتی اگر هزار دلار وعده داده شده را هم بدهند رقم قابل توجهی نیست.»

دولتی‌هایی که منتظر چنین روزی بودند...

هرچند بررسی چرایی و ریشه یابی این اتفاقات موضوعی جداگانه بوده و وقت دیگری می‌طلبد اما گزاره‌هایی وجود دارد که می‌توان دید شرایط این روزهای کشور، چندان هم غیر قابل پیش‌بینی نبود.

چنان‌که کمتر از یک‌ماه پیش (زمانی که نرخ ارز در کانال پنج هزار تومان بود) سید جواد حسینی کیا، عضو هیئت ‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به اینکه به این دولت نمی‌توان خیلی امید داشت، چرا که برخی‌ها بی‌میل به افزایش نرخ ارز نیستند، گفته بود: «برخی‌ها گفته‌اند که دلار ظرفیت افزایش نرخ تا رقم هفت هزار تومان را دارد بنابراین ارز زیادی خریداری کرده‌اند تا در شرایط خاص به بازار تزریق کنند، این احتمال وجود دارد می‌خواهند به نظام اقتصادی ایران لطماتی وارد کنند.»

به عبارت دیگر طبق گفته یک ماه پیش این نماینده مجلس، علائم دلار هفت هزار تومانی دیده شده بود. اما مورد دیگری که در جای خود بسیار قابل توجه می‌باشد مربوط به یکی از نمایندگان مجلس در دو سال پیش است.

در بهمن 95، سید جواد ابطحی نماینده وقت مجلس شورای اسلامی با اشاره به تمایل نهاوندیان (که آن زمان رئیس‌دفتر روحانی بود و هم‌اکنون معاون اقتصادی رئیس‌جمهور شده) برای افزایش نرخ ارز گفته بود: «نهاوندیان پیشنهاد می‌کند که برای رونق صادرات و تولید کارخانه‌ها دلار باید به حداقل هفت هزار تومان برسد؛ این در حالی است که دولت در قبال معتادان گورخواب شهریار‌اشک می‌ریزد، ولی در قبال افزایش قیمت دلار واکنش نشان نمی‌دهد.»

اظهارات بالا نشان می‌دهد هفت هزار تومانی شدن قیمت دلار، احتمالا برای دولتی‌ها امر غیرمترقبه‌ای نبوده و شاید روزی منتظر چنین رقمی هم بوده‌اند.


انتهای پیام/