به گزارش پارس نیوز، 

با گذشت دو هفته از مصوبه کاهش نرخ سود وام های خرید مسکن، هنوز این موضوع در دستور کار شعب بانک مسکن در استان بوشهر قرار نگرفته است.

شورای عالی پول و اعتبار در 6 اردیبهشت ماه سالجاری، نرخ سود وام مسکن خانه اولی‌ ها را کاهش داد که گامی برای سبک تر شدن اقساط این وام ها محسوب می شود.

براین اساس، نرخ سود وام خرید مسکن از 9.5 درصد به 8 درصد و این مهم برای بافت‌های فرسوده از 8 به 6درصد کاهش یافت.

طبق اعلام مسئولان، این مصوبه پس از ابلاغ به بانک‌ها اجرایی خواهد شد ولی عطف به ماسبق نمی‌شود و وام گیرندگان قبلی را شامل نمی‌شود.

http://pgnews.ir/gozaresh/uploads/p1ccqev9gabv57sg19eaakn17hi1.jpg

اما طی روزهای اخیر پیام هایی از سوی مخاطبان «خلیج فارس» مبنی بر تاخیر در اجرایی شدن این مصوبه داشته ایم.

علوی از بوشهر در پیامکی به «خلیج فارس» گفته: به شعبه بانک مسکن در خیابان شهید عاشوری مراجعه کردم که مسئول تسهیلات از جزییات این مصوبه ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: بخشنامه آن به دست ما نرسیده است.

مخاطب دیگری هم در تماس با دفتر این رسانه می گوید: کاهش سود تسهیلات خرید مسکن که اقساط آن را سبک تر می کند، برخی را مشتاق کرده تا پیگیر جزییات این تسهیلات شده و در صورت امکان از آن بهره مند شوند، ولی شعب بانک مسکن در بوشهر می گویند هنوز ابلاغیه ای در این خصوص نداشته اند.

خبرنگار ما برای گفتگو با مدیریت شعب بانک مسکن استان پیگیری کرد، اما تا زمان انتشار این مطلب، امکان کسب توضیحات بانک فراهم نشد.

ابلاغ به بانک‌ها تا پایان اردیبهشت‌

در همین شرایط، معاون وزیر راه و شهرسازی به تاخیر در ابلاغ بخشنامه کاهش نرخ سود تسهیلات خرید مسکن واکنش نشان داد.

هوشنگ عشایری مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران روز یکشنبه در گفتگو با ایسنا ضمن بیان اینکه درحال حاضر موافقت شورای پول و اعتبار برای کاهش نرخ سود تسهیلات در بافت فرسوده اعلام ولی به صورت رسمی به بانک‌ ابلاغ نشده گفت: با توجه به مذاکرات انجام گرفته، ابلاغیه رسمی این دستور تا پایان اردیبهشت‌ماه به بانک‌ ها ارسال و به محض این اتفاق اجرایی خواهد شد.

جزییات وام خرید مسکن

هم‌اکنون وام خرید مسکن برای صندوق یکم در دو سطح انفرادی و زوجین و بین 40 تا 160 میلیون تومان پرداخت می‌شود. این وام برای شهرهای کوچک و به صورت انفرادی 40 میلیون تومان است که برای زوجین با دوبرابر افزایش به 80 میلیون تومان می‌رسد. همچنین برای مراکز استان و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت رقم وام به 60 میلیون تومان می‌رسد که برای زوجین 120 میلیون تومان درنظر گرفته شده است. همچنین در تهران وام انفرادی خرید مسکن به 80 میلیون تومان رسیده است که زوجین می‌توانند دوبرابر آن را یعنی 160 میلیون تومان دریافت کنند.

البته متقاضیان خرید خانه اولی علاوه بر دریافت این وام‌ها می‌توانند وام جعاله مسکن را با رقم 20 میلیون تومان به مبالغ خود اضافه کنند.

در گذشته همزمان با بالا رفتن سقف وام خرید میزان اقساط ماهانه آن نیز افزایش یافت که در استطاعت برخی از وام گیرندگان نبود اما انتظار می رود با کاهش نرخ سود آن، اقساط ماهانه نیز کاسته شده و زمینه خانه دار شدن گروههای بیشتری را فراهم سازد.
انتهای پیام/