به گزارش پارس نیوز، 

علی کاردر در نشستی که در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد، با تاکید بر اینکه ظرفیت تولید روزانه چهار میلیون بشکه نفت برای ایران حفظ شده است، گفت: برخی تاسیسات نفتی قدیمی هستند و نیاز به نوسازی دارند به همین دلیل تولید به صورت مستمر چهار میلیون بشکه نبود و در ٣٩٠٠ بشکه حفظ شد. اگر بازسازی صورت بگیرد ظرفیت چهار میلیون بشکه حفظ می‌شود.

وی با بیان اینکه تولید نفت ایران در سال گذشته ١٢٠هزار بشکه افزایش داشته است، افزود: این افزایش تولید اکثرا از میادین غرب کارون و میادین مشترک صورت گرفت. درحال حاضر تولید از میدان آذر ٣٠هزار بشکه در روز و از آزادگان جنوبی ٧٠هزار بشکه در روز است. تولید از میدان آزادگان جنوبی هم در سال جاری به ٥٠ هزار بشکه در روز می‌رسد.

تغییر سیاست در شرکت ملی نفت

مدیرعامل شرکت ملی نفت در ادامه از تغییر سیاست در این شرکت خبر داد و افزود: قبلا کار مهندسی توسط خود شرکت انجام می‌شد و خودمان تجهیزات را خریداری می‌کردیم، راهبردمان تغییر کرده است و دیگر کالا نمی‌خریم. این کار توسط پیمان کاران صاحب صلاحیت که شناسایی شده‌اند انجام می‌شود.

کاردر ادامه داد: در حوزه کارهای توسعه‌ای به غیر از IPC ، مدل مهندسی EPC هم است. در حوزه بهره برداری هم پیمان کار به مدت ٢٠ سال مسئولیت بهره برداری دارند و ما فقط به عنوان کارفرما نظارت می‌کنیم. بنابراین استخدام و جذب نیرو نداریم. البته درحال حاضر از آنجایی که شرکت ها در حوزه بهره برداری تازه شکل گرفته‌اند قراردادها بلند مدت نیست اما در آینده طولانی تر می‌شود. اولین میدان آزادگان شمالی است که پیمان کار انتخاب شده است.

امضای سه قرارداد تا دو ماه دیگر

کاردر با بیان اینکه درحال مذاکره برای توسعه سه میدان هستیم، اظهار کرد: ظرف دو ماه آینده سه قرارداد امضا می‌شود. تیم های مذاکره جدی تر و قوی تر شده اند و مدل قرارداد IPC برای طرف خارجی روشن تر شده است.

تاثیر خروج ترامپ از برجام

وی با اشاره به احتمال خروج ترامپ از برجام و تاثیر آن در صنعت نفت ایران گفت:برخی شرکت ها که در آمریکا فعالیت ندارند محکم هستند و تاثیری بر بیزینس آن ها ندارد اما برای برخی شرکت ها تبعات دارد البته این تبعات بیشتر روانی است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد:فعالیت های ما ادامه دارد. انتظار داریم شرکت های خارجی در انتقال تکنولوژی برای افزایش ضریب بازیافت به تعامل خود ادامه دهند. پیام ما به آن ها این است که فرصت سرمایه گذاری در ایران است، ایران ارزان ترین کشور در زمینه قیمت تمام شده هستیم، نیروی جوان و متخصص داریم.

دانشگاه‌ها مشاور دائمی شرکت نفت هستند

کاردر در ادامه با اشاره به همکاری بین وزارت نفت و دانشگاه ها گفت:با هر دانشگاهی که دانشکده نفت داشت قرارداد امضا کردیم. دانشگاه ها به عنوان مشاوران داخلی ما هستند. البته ممکن است دانشگاه ها نتوانند بخشی از کار را انجام دهند به همین دلیل اسناد را برای ١٧میدان آماده کرده ایم برای برگزاری مناقصه و واگذاری به مشاوران ایرانی که میتوانند جوینت بین المللی داشته باشند. این مشاوران هم دایمی هستند.

ادامه دارد...