به گزارش پارس نیوز، 

توافق‌نامه صادرات گاز از ایران به عمان در ۲۵ اسفندماه سال ۱۳۸۳ امضاء شد. طبق این قرارداد ۲۵ ساله صادرات گاز به عمان باید تا سال ۲۰۰۸ با ۳۰ میلیون مترمکعب آغاز و در سال ۲۰۱۲ به ۷۰ میلیون مترمکعب می‌رسید.البته اجرای این پروژه هر سال به سال بعد موکول شد و حتی قرار بود تا ۱۰ اسفند سال ۱۳۹۵ مدل صادرات گاز به عمان مشخص شود.

در نهایت در دیداری که بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران و محمد الرومحی، وزیر نفت عمان در اواسط فروردین‌ماه سال جاری با یکدیگر داشته‌اند درمورد جزییات این پروژه به توافق رسیدند و حتی زمان اغاز آن را نهم تیرماه اعلام کردند.

نحوه اجرای پروژه مذکور به این صورت است که قرار است گاز از رودان به کوه مبارک و سپس به غرب جاسک منتقل و پس از آن به عمان صادر شود. همچنین تهران و مسقط توافق کردند روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز از ایران به عمان صادر شود؛ قرار است بخشی از ظرفیت این خط لوله در عمان به گاز طبیعی مایع (ال ان جی) تبدیل و به بازارهای هدف صادر شود و باقی مانده ظرفیت خط به بازارهای آتی در کشورهای جنوب خلیج فارس اختصاص یابد.

مذاکرات اکنون به پله برگزاری مناقصه نزدیک شده و قرار است عمان  در ماه آینده برای پروژه ساخت یک خط لوله گاز طبیعی زیردریایی بین سوهار و ایران برگزار کند.کار مربوط به مطالعات بستر دریا، طراحی خط لوله و تجهیزات جانبی و ایستگاه‌های کمپرسور کامل شده است.به طور کلی هشت کنسرسیوم تاکنون برای مشارکت در این پروژه ابراز تمایل کرده‌اند.

انتهای پیام/