به گزارش پارس نیوز، 

وزیر نفت عراق اعلام کرد:مناقصه قراردادهای اکتشاف و توسعه میادین نفتی را با شرایط و مزیت‌های جدید برگزار می‌کند.

عراق 11 بلوک جدید نفتی را برای اکتشاف و توسعه به شرکت‌های خارجی واگذار می‌کند اکثر این میادین در مرز بین ایران و کویت قرار دارد. 14 شرکت درخواست خود را برای شرکت در این مناقصه اعلام کرده‌اند.

وزیر نفت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد پیشنهاد شرکت‌های نفتی طی تشریفاتی در وزارت عراق و در ساعت 10 صبح پنج‌شنبه تحویل گرفته می‌شود و نتیجه مناقصه روز بعد اعلام خواهد شد.

براساس این گزارش، این سومین بار است که تاریخ مناقصه تغییر می‌یابد. ابتدا قرار شد این مناقصه در ماه ژوئن برگزار شود اما تاریخ آن دوباره به 15 آوریل تغییر یافت و پس از آن به 25 آوریل موکول شد. البته وزیر نفت این کشور گفته است ما این کار را برای اینکه فرصت بیشتری به شرکت‌کنندگان در مناقصه بدهیم، انجام دادیم.

ماه گذشته وزیر نفت عراق اقداماتی را مطرح کرد که براساس آن پول پرداختی شرکت کنندگان مناقصه در این قرارداد کاهش یافته بود. قراردادهای جدید مزیت‌هایی دارد که از آن جمله تولیدات جانبی نفت از درآمد شرکت‌ها مستثنی خواهد شد همچنین ارتباطی بین قیمت نفت و حق‌الزحمه‌ای که به آنها پرداخت می‌شود وجود خواهد داشت و همچنین حق امتیازی هم در نظر گرفته شده است.

براساس این گزارش شرکت‌های نفتی فعال در عراق در حال حاضر بر مبنای افزایش تولیدی که دارند از دولت پول دریافت می‌کنند که این شامل نفت و محصولات جانبی نظیر گاز مایع می‌شود.

عراق به عنوان دومین تولیدکننده اوپک پس از عربستان پس از آنکه قیمت نفت در سال 2014 افت کرد و در توانایی‌های مالی کشور برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های صنعت نفت این کشور را کاهش داد اکنون اقدام به تغییر در قراردادهای نفتی کرده تا سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب کند.

در حال حاضر شرکت‌های نظیر اگزون مبیل ، انی، توتال، رویال داچ شل و لوک اویل به توسعه و تولید نفت در عراق طی یک دهه اخیر کمک کرده‌اند و تولید نفت این کشور را از ۲.۵ میلیون بشکه در روز به ۴.۷ میلیون بشکه در روز رسانده‌اند.

این گزارش می‌نویسد: قراردادهای جدید عراق همچنین محدودیت‌های زمانی را برای شرکت‌ها برای پایان دادن به گاز فلر از میادینی که آنها توسعه می‌دهند، تعیین کرده است.

براساس اعلام بانک جهانی عراق امیدوار است تا گاز فلر بوجود آمده از میادین نفتی را تا سال 2021 به پایان برساند. هزینه گاز فلر برای این دولت تقریباً ۲.۵ میلیارد دلار است که هر سال درآمدهای نفتی این کشور را کاهش می‌دهد.