به گزارش پارس نیوز، 

مهم‌ترین رویدادهای شورای شهر تهران از تاریخ 6 تا 13 اردیبهشت ماه را با یک کلیک در این گزارش مشاهده کنید.

شورای اسلامی شهر تهران در هفته‌ای که گذشت شاهد رویدادهایی بود که در این بسته خبری به آن می پردازیم.

شوراها به کار شهرداری ها بسنده کردند

محمد جواد کولیوند رئیس امور شوراها و امور داخلی کشور در مجلس در گفتگو با شبکه خبر با بیان اینکه در حال حاضر اگر شوراها بر اساس قانون اساسی تشکیل شده و پیش می رفتند، شوراها باید تبدیل به پارلمان محلی می شدند، گفت: متاسفانه شوراها به کار شهرداری بسنده کردند.

وی با اشاره به اصل 100 تا 106 قانون اساسی گفت: قانون اساسی شاکله اصلی شوراها را برای تبدیل شدن به پارلمان محلی به تصویر کشیده است.

کولیوند با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲۵۱ شورا داریم، گفت: بیش از ۳۵ هزار روستا وجود دارد که بیش از ۳۳ هزار روستا شورا دارند.

باید بخش قابل توجهی‌ از تصدی‌های شهرداری‌ به مردم واگذار شود

مجید فراهانی‌ عضو شورای شهر تهران در پنجاه و نهمین جلسه شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود با تبریک‌ فرا رسیدن ولادت امام زمان‌(عج) و روز کارگر‌ و روز معلم اظهار کرد: امروز 9 اردیبهشت‌ روز شوراهای اسلامی است و به گفته آیت‌الله طالقانی، باید اجازه‌ داد مردم مسئولیت‌ پیدا کنند، زیرا این مردم‌ هستند که کشته‌ دادند و از همین توده‌های جنوب شهر بودند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه رویکرد‌های تصدی‌گرایانه‌ شهرداری سبب شده اداره امور ناکارآمد انجام شود، گفت: باید بخش قابل توجهی از تصدی‌گری‌ها به مردم واگذار شود.

عضو شورای شهر تهران با طرح این پرسش که مردم چه وظیفه‌ای بر دوش ما به عنوان منتخبانشان‌ در شورا گذاشته‌اند؟،تصریح کرد: مردم می‌خواهند مشکلاتشان‌ حل شود و شرایط مطلوب‌تری برای زندگی آن‌ها در شهر فراهم شود.

سرنوشت جسد مومیایی‌ شده نامعلوم‌ است

محمد‌جواد حق‌شناس عضو شورای شهر تهران در پنجاه و نهمین جلسه علنی این نهاد با اشاره به جسد مومیایی کشف شده در شهر ری‌ اظهار کرد: جسد مومیایی‌ کشف شده در فضای رسانه‌ای به پیکره‌ پهلوی‌ اول منسوب شده بود.

وی با بیان اینکه این موضوع در ذهن شهروندان سئوال‌ برانگیز‌ بود، گفت: انتظار داشتیم مسئولان‌ میراث فرهنگی و مقامات انتظامی در این مورد اطلاع‌رسانی‌ کامل انجام دهند، این در حالی است‌ که سرنوشت این جسد‌ نامعلوم‌ است.

درخواست عضو شورای شهر برای ملاقات با رئیس قوه قضائیه

ناهید خداکرمی‌ عضو شورای شهر تهران‌ در پنجاه و نهمین جلسه علنی شورای شهر تهران در تذکر به هیئت رئیسه شورای شهر تهران اظهار کرد: چرا تاکنون شرایط ملاقات با رئیس قوه قضائیه‌‌ و تعامل با او برقرار نشده است؟

وی افزود: با توجه به اینکه سرنوشت پرونده شهرداری‌ها در دادگاه‌ نامعلوم‌ است و دیوان عدالت بازوهای‌ نظارتی شورای شهر از قبیل کمیسیون ماده 100 و 20 را لغو کرده است، باید ملاقاتی با رئیس قوه قضائیه‌ صورت گیرد.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: تازه‌‌ترین‌ لغو مصوبه‌ای که از دیوان عدالت صورت گرفته است، دریافت عوارض از تابلوهای سردر‌ ادارات است، این در حالی است‌ که شهر متعلق‌ به همه است و هر کس از آن استفاده می‌کند باید در راستای برقراری عدالت عوارض بپردازد.

قیمت بلیت اتوبوس در سال 97 مشخص شد + جدول

محمد علیخانی رئیس‌ کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پنجاه‌ و نهمین جلسه علنی این شورا با بیان اینکه لایحه تعیین نرخ اتوبوسرانی‌ و مینی‌بوسرانی‌ در سال 97 در کمیسیون عمران و حمل و نقل بررسی شد، گفت: اصلاحاتی در این لایحه با هدف اجرای قانون هدفمند بودن یارانه‌ها در راستای بهبود حمل و نقل عمومی صورت گرفت.

وی افزود: بر اساس این لایحه 12.5 درصد به قیمت‌های خطوط اتوبوسرانی‌ و مینی‌بوسرانی‌ اعم از بخش عمومی و خصوصی افزوده شده است.

رئیس کمیسیون‌ عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه در سال 96 حدود 100 میلیارد تومان از فروش بلیت‌ شرکت واحد اتوبوسرانی‌ درآمد حاصل شده است، گفت: در مقابل این درآمد 130 میلیارد تومان یارانه پرداخت شده است با این حساب‌ افزایش 12.5 درصدی رقم‌ زیاد نیست با توجه به اینکه یارانه‌ها نیز افزایش می‌یابد.

شوراهای شهر و روستا بعد از 20 سال به کجا رسیدند؟

در سال 1377 شوراهای شهر و روستا تشکیل شد. ریشه شورا در مشورت است و مشورت هم به معنای استفاده از نظر دیگران در موضوعی خاص است، که آن افراد هم در آن موضوع تخصص داشته و خبره هستند.

به دلایل متعددی نمی توان به نهادی که امروز به عنوان شورای شهر و یا روستا فعالیت می کند، نام شورا را اطلاق کرد. زیرا که اساسا کار مشورت به یک مدیر شهری را انجام نمی دهد، بلکه قوانینی را تصویب می کند، که مدیریت شهری موظف به اجرای آن است و در صورت اجرا نکردن متخلف محسوب می شود، حال آنکه در مشورت گیری، مدیر برای اجرای سخنان مشاور مختار است.

مضاف بر اینکه این قانون گذاری برای اداره شهر، صرفا توسط افراد متخصص و خبره در امر مدیریت شهری صورت نمی گیرد، چنانچه در دوره های قبل شورای شهر و روستا تعدد حضور ورزشکاران و هنرمندان موجب شد، از تحرک و قانون گذاری مطلوب شورا کاسته شود و در برخی مواقع هم دیدیم که شهروندان چگونه به نکوهش خود نشستند.

دو سوم اختیارات شوراها به آن‌ها واگذار نشده است

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در آغاز پنجاه‌ و نهمین جلسه علنی‌ شورای شهر تهران با تبریک ولادت امام حسین‌(ع) و حضرت ولیعصر‌(عج‌) اظهار کرد: 9 اردیبهشت‌ روز شوراها است و 20 سال از تأسیس این نهاد مردمی می‌گذرد.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه 20 سال طول کشید تا جمهوری اسلامی این نهال را تأسیس کند، تصریح کرد: اکنون 20 سال هم از زمان پرورش آن می‌گذرد.

وی با بیان اینکه دو سوم اختیارات شوراها به آن‌ها واگذار نشده است، گفت: در این شرایط سیستم کارآمدی که شوراها می‌خواهند در اختیار آن‌ها نیست.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه انتظار ما از مجلس این است که بیش از پیش جایگاه شورا را تقویت کند، خاطرنشان کرد: از فعالان فضای مجازی می‌خواهم اکنون که در آستانه انتخاب شهردار هستیم‌، سرمایه‌های اجتماعی را که به وجود آمده از بین نبرند و باعث تفرقه نشوند.

سهمیه‌های طرح ترافیک را شورای ترافیک تعیین می‌کند

محمد علیخانی عضو شورای شهر تهران در پنجاه و نهمین جلسه شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران و با اعلام اینکه هیچ یک از هفت کاندیدای نهایی شهرداری تهران انصراف نداده‌اند، اظهار کرد:  سهمیه‌ها را شورای ترافیک تعیین می‌کند و  شورا و شهرداری در این زمینه اختیاری ندارند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری باید تعداد سهمیه‌ها را کم می‌کرد،تصریح کرد: شورای ترافیک از تعداد آرم سال گذشته 15 درصد کم کرده است.

کاندیداهای شهرداری توانایی اداره شهر را دارند

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در پنجاه ونهمین جلسه علنی این نهاد با اشاره به سوابق کاری کاندیدا‌های شهرداری تهران اظهار کرد: ‌همه این افراد وزیر و یا استاندار بودند که به هر طریق توان اداره شهر تهران در بعد تخصصی را دارند.

وی با بیان اینکه زمانی که دو نفر از کاندیدا‌ها انتخاب می‌شوند لزومی به معرفی کابینه خود ندارد، گفت:‌ پس از انتخاب این دو نفر کاندیدا‌ها با اعضای کمیسیون وارد بحث و مشورت می‌شوند و مهم خصوصیت و پیشینه کاری آن‌ها است و معرفی اشخاص لزومی ندارد.

هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اینکه من نگفتم شورا نقش تشریفاتی دارد، گفت: 20 سال طول کشید تا قانون شوراها اجرا شود و 20 سال‌ هم طول کشید تا شوراها به جایی که هستند برسند و باید قدرت شوراها را افزایش دهیم.

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه اعضای شورای شهر تهران به صورت جبهه‌ای انتخاب شده‌اند، گفت: یعنی احزاب با هم مشورت کرده و جبهه‌ای را انتخاب کردند.

جوانگرایی یکی از اصول مدیریتی است

محسن هاشمی در اولین همایش بررسی چالش‌ها و راهکارهای نوین مدیریت شهری با اشاره به روز جوان، از دولتمردان خواست تا جوان‌گرایی را به عنوان یکی از اصول مدیریتی سرلوحه کار قرار دهند و  باید در سیستم مدیریتی از جوانان استفاده کنیم.

وی در ادامه افزود: همه نیروهایی که از اوایل انقلاب روی کار آمدند، در دولت اصلاحات و در دولت احمدی نژاد حضور داشتند و دچار انسداد مسئولیتی شدیم. این نیروها حاضر نیستند جای خود را به جوانان بدهند.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: از مقامات دولتی و کشور می خواهم تا به جوانان اعتماد کنند. در مقام شایسته سالاری، جوانان نسبت به میان سالان و پیران در اولویت هستند.

تشکر عضو شورای شهر تهران از اقدامات قالیباف

حسن رسولی عضو شورای شهر تهران در اولین همایش بررسی چالش‌های شهری و راهکارهای نوین مدیریت شهری با اشاره به مقالاتی که در این زمینه ارائه شده است، اظهار کرد: کسانی که این مقاله‌ها را نوشته‌اند از طریق فرمانده بسیج شهرداری تهران اعلام آمادگی کنند تا ما در کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر در زمینه علمی و پژوهشی با آن‌ها همکاری داشته باشیم، چرا که هرچه قانونگذاری لوایح و طرح‌های ما در مرحله تصمیم سازی از پشتوانه علمی و پژوهشی برخوردار باشد، قوی‌تر خواهد بود.

عضو شورای شهر تهران از اقدامات انجام شده توسط محمدباقر قالیباف شهردار سابق تهران تشکر کرد.

وی با بیان اینکه طرح‌هایی که شورای شهر تصویب می‌کند، قواعد قانونی عملکردی شهرداری‌ها است، گفت:‌ یکی از مهمترین مباحثی که باید تصمیم گیری در آن به صورت تخصصی باشد، موضوع اقتصاد شهری است. در این زمینه حتما از مقالاتی که در همایش ارائه شده است استفاده خواهیم کرد.

لزوم ایجاد نظام تامین اجتماعی یکپارچه و مدرن در شهرداری تهران

مجید فراهانی عضو و رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران صبح روز دوشنبه دهم اردیبهشت ماه به همراه سیدمهدی قاسمی مدیرعامل سازمان بازنشستگی شهرداری تهران در جلسه ملاقات عمومی سازمان بازنشستگی با بازنشستگان شهرداری حضور یافت و ضمن بازدید از مرکز خدمات رفاهی این سازمان، از نزدیک با امکانات و خدمات آن آشنا شد.

فراهانی در این بازدید ضمن اطلاع از مشکلات بازنشستگان شهرداری تهران در خصوص ارائه خدمات بهتر به بازنشستگان تاکید کرد: شورای شهر تهران آمادگی کامل دارد تا با بررسی طرح های پیشنهادی جهت بهبود وضعیت بازنشستگان به عنوان آیینه تمام نمای آینده کارکنان شهرداری تهران فرصت خدمات رسانی بهتری را برای سازمان بازنشستگی شهرداری تهران فراهم کند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در پایان افزود: ایجاد یک نظام تامین اجتماعی یکپارچه، منسجم و مدرن در شهرداری تهران از ضروریات است.