به گزارش پارس نیوز، 

به نقل از روابط عمومی فرمانداری کاشان، حمیدرضا مومنیان در جلسه شورای حفاظت از منابع آب این شهرستان بیان کرد: پنج هزار و 500 هکتار از زمین های کشاورزی در مجموع از روش های نوین آبیاری استفاده می کنند و نزدیک به چهار هزار و 700 هکتار از سایر زمین ها نیز از سوی دولت در دست مطالعه برای اجرای طرح است.
وی افزود: کشور با وضعیت بحرانی در بحث آب رو به روست که در این راستا تغییر الگوی کشت و اجرای طرح های آبیاری نوین از جمله سیاست های اصولی دولت برای مدیریت منابع آب موجود است چرا که بر اساس گزارش ها شرایط کنونی آبی در 70 سال گذشته بی سابقه بوده است.
فرماندار کاشان بیان کرد: پشت سر گذاشتن روزهای گرم سال در شرایط کنونی نیازمند عزمی همگانی است و در این میان مدیریت آبیاری در بخش کشاورزی به عنوان مصرف کننده کلان منابع آب زیرزمینی ضروری می باشد.
او اضافه کرد: برخی برای حفظ مالکیت خود بر زمین های کشاورزی به ویژه در اطراف شهرها بدون هیچ گونه برداشت مفیدی اقدام به آبیاری زمین ها می کنند که استفاده از راهکارهای حقوقی حفظ مالکیت زمین ها و جلوگیری از هدر رفت آب در این بخش یکی از اولویت های اساسی شورای حفاظت از منابع آب شهرستان کاشان است.
مومنیان با تاکید بر سرعت بخشی به عملیات نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه های کشاورزی کاشان، این اقدام را یکی از ابزارهای کارامد در کنترل اضافه برداشت آب های زیرزمینی و در نتیجه مدیریت منابع آبی می باشد.
وی در ادامه با اشاره به توافق های بین شهرداری و آبفای کاشان در زمینه تهاتر سهمیه آب زیرزمینی شهرداری با پساب فاضلاب شرکت آبفا، خواستار تعیین تکلیف قطعی و نهایی توافق های صورت گرفته شد.
فرماندار کاشان با اشاره به احتمال بروز شرایط اضطراری در تابستان امسال گفت: همه منابع آبی این شهرستان از جمله چاه های در اختیار دانشگاه ها، شهرداری ها و پادگان ها باید در اختیار ستاد بحران شهرستان قرار گیرد و در این زمینه همه دستگاه باید همکاری کنند.
فرماندار کاشان افزود: امید می رود با اصلاح و تغییر الگوی مصرف و همکاری عموم مردم شاهد کمترین اعمال محدودیت ها در بهره برداری از منابع آبی در این شهرستان باشیم.
کاشان با جمعیت نزدیک به 365 هزار نفر در فاصله 200 کیلومتری شمال اصفهان واقع می باشد.
6136/8123