به گزارش پارس نیوز، 

نشست خبری"هنر و معماری اسلامی در عتبات عالیات در دوران معاصر" امروز در موزه ملک برگزار شد.

طهرانچی معاون علمی آستان قدس رضوی، در این نشست گفت: معماری چهار دهه فعالیت هنرمندان در عتبات عالیات بی نظیر است و از آنجا که این چهاردهه تلاش به برکت پیروزی انقلاب اسلامی رونق یافت، لازم است که سبک و روش آن را در نظر بگیریم. در اصل ما از طرفی سنت را حفظ کردیم و از طرف دیگر از پیشرفت های مدرنیته استفاده کردیم. آستان قدس رضوی پیشقدم این عرصه بوده است و می طلبید که در بررسی هنر عتبات عالیات پیشگام باشیم و هر آنچه در چهاردهه اخیر در عتبات اتفاق افتاده را ارزیابی کنیم.

وی افزود: در اسفند ماه امسال مقارن با میلاد حضرت فاطمه زهرا همایشی برگزار می شود و سبک جمهوری اسلامی در حوزه معماری در گسترش عتبات عالیات را بررسی می کنیم.

حسن بلخاری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران هم در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: ما در حوزه معماری ایرانی و اسلامی معماران برجسته ای داریم که روح و جان خودشان را در اختیار اندیشه های ایرانی و اسلامی گذاشتند که از آن جمله می توان به قوام الدین شیرازی و شیخ بهایی اشاره کرد. البته روز معمار با روز بزرگداشت شیخ بهایی همزمان شده است؛ زیرا شیخ بهایی در این زمینه هم کتاب داشته است.

وی افزود: معماری اعتاب مقدس در طول تاریخ ایران سیر تحول را پشت سر گذاشته است. ما قطعاً در همایش خودمان یک نگاه تاریخی هم به موضوع خواهیم داشت؛ اما چهل سال اخیر برایمان مهم است. وسعت هنری که در اعتاب مقدس به کار رفته شاید با تمام تاریخ ما برابری کند. ما نیاز داریم که در همایشی با سه رویکرد تبیین، تحلیل و ترویج سبک معماری هنر در اعتاب مقدس را بررسی کنیم.

زرگر، دبیر علمی همایش معماری و هنر عتبات در دوران معاصر هم گفت: آنچه در کشور عراق رخ داده با آنچه در ایران دیده می شود، متفاوت است و زیارتگاه ها در آنجا هسته شهر هستند‌. در طول تاریخ شاهد توسعه تدریجی این زیارتگاه ها هستیم. ما در دهه های اخیر در عتبات شاهد رشد فزاینده و سریع زائران هستیم و مسئولان زیارتگاه ها به دنبال راه حلی برای پاسخگویی به نیازهای زائران هستند.

زرگر دبیر علمی همایش معماری و هنر عتبات در دوران معاصر، همچنین در خصوص تخریب بافت های تاریخی با هدف گسترش محوطه زیارتگاه‌ها گفت: مشکلی بین اوقاف و میراث فرهنگی نیست و زیارتگاه‌های ما هم جزو میراث فرهنگی هستند. البته نیازهای نو داریم و به نظر می رسد تامین نیازهای جدید مخالفتی با صیانت از میراث فرهنگی ندارد؛ اما طراحی و مدیریت آن مهم است. ما خسارت از این بابت کم ندیده‌ایم؛ اما فکر می کنم اگر کار به صورت کارشناسی انجام شود، می توانیم خسارت ها را به حداقل برسانیم.

طهرانچی معاون علمی آستان قدس رضوی، هم در پایان این نشست خبری گفت: امروز سوالات پیچیده ای در خصوص تلفیق نیازهای جدید و روح معماری و هنر دیده وجود دارند. ما باید تلاش کنیم که علاوه بر پاسخگویی به این سوالات، سبکی خاص در آینده داشته باشیم. یکی از اهداف حرکت غرب و داعش تخریب اعتاب مقدسه بود؛ مدافعان حرم از این اعتاب دفاع کردند و ما نیز باید به سهم خودمان در عرصه ملی از این اعتاب مقدسه دفاع کنیم.