به گزارش پارس نیوز، 

حمید نجف‌ اظهار کرد: حمایت از تولید داخلی باید به شکل مدیریت شده و هدفمند پیش برود و بودجه‌ای که در این راه هزینه می‌کنیم، به طور برنامه‌ریزی شده باشد تا با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای بیشترین بازده و خروجی را از تولید داخلی بگیریم.

وی ادامه داد: در بحث حمایت از تولید داخلی باید با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور داریم، عمل کنیم. ممکن است وجود کالایی در کشور ضروری باشد ولی نباید الزاما خودمان آن را تولید کنیم و مقرون به صرفه نیست که چند کارخانه برای ساخت و تولید آن ایجاد کنیم.

نجف افزود: از طرفی بسیاری از کالاها هستند که خودمان توانایی تولیدشان را داریم ولی متاسفانه نه تنها تولید نمی‌شوند بلکه با کیفیتی پایین‌تر و ارزان‌تر و بنجول‌تر وارد کشور می‌شوند.

این کارشناس اقتصادی متذکر شد: طبعا نمی‌توانیم در سال 1397 همه چیز را خودمان تولید کنیم و لازم نیست تولیدکننده همه چیز باشیم، همچنان که در کشورهای دیگر این قاعده حاکم است؛ یک کشور در تولید خودرو و کشور دیگر در ساخت ساعت برتری دارد، پس اگر قرار است حمایت از تولید داخل در دستور کار قرار گیرد، باید برنامه‌ریزی شده و هدفمند باشد تا ضریب موفقیتش بالا باشد.

او در عین حال تحقق شعار امسال را مستلزم حمایت عملی دولتمردان و متولیان امر دانست و تاکید کرد: نمی‌توانیم شعار حمایت از تولید ملی را سر بدهیم ولی خودروی ملی سوار نشویم و مدل‌های خارجی از گمرک وارد و تبلیغ کنیم. چون مردم می‌بینند و واکنش نشان می‌دهند و قطعا نسبت به خرید و مصرف تولید داخل بی تفاوت می‌شوند.

نجف با بیان اینکه در بسیاری از صنایع نظیر پوشاک می‌توانیم روی پای خود بایستیم، اظهار کرد: روی بخشهایی که در آن‌ها از ظرفیت‌ها و توان بالایی برخورداریم، باید سرمایه‌گذاری کنیم و اگر نیاز به حمایت مالی دارد وام و تسهیلات ارزان قیمت در اختیار بگذاریم.

سال 1397 از سوی مقام معظم رهبری به نام حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری شده و طی سالهای اخیر غالب نام‌گذاری‌ها با رویکرد مسایل اقتصادی و توجه به معیشت مردم بوده است .

حمایت از کالای ایرانی یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود و بر این اساس تمام آحاد جامعه اعم از مسئولان، تولیدکنندگان، کارگران و مردم به عنوان مصرف کنندگان در قبال تحقق شعار امسال مسئولند. کارشناسان تحقق شعار امسال را مستلزم فرهنگ‌سازی و جلب مردم به خرید تولید داخلی در سایه حرکت به سمت کیفی‌سازی کالای ایرانی می‌دانند.