گروه تحلیلی خبری "پارس" _ محمدجواد هاشم پور: شاید تا چند وقت پیش از این مصائب ادامه تحصیل تا مقاطع تحصیلی دکترا و قبولی در کنکور مقاطع تحصیلی ارشد به حدی سخت بود که امکان ادامه آن وجود نداشت.

به مدد دانشگاه آزاد سیل تحصیلکردگان در مقاطع بالای تحصیلی افزایش چشمگیری یافت، اما از آن جایی که برای وضعیت کاری این افراد فکری انجام نشد.غالبا در سال‌های اخیر با حجم انبوهی از دانشجویانی روبرو هستیم که اگرچه هزینه بالایی را برای تحصیل خرج کرده‌اند اما در عمل کاری برای انجام دادن در حوزه تحصیلی خود ندارند.

این دانشجویان دکترا برای خرج امرار معاش خود ناچارند به رشته‌های دیگر روی آورده و مشغول به کار شوند تا جایی که حتی گاها دیده شده است که بسیاری از دانشجویان دکترا برای خرج عبور و مرور خود به عنوان راننده اسنپ مشغول به کار شده‌اند که این امر جای تاسف دارد.

در همین راستا در چند وقت اخیر اظهاراتی را از یکی از اساتید دانشگاه تهران شاهد بودیم که مدعی شده بود که از دانشگاه آزاد اخراج شده است.صادق زیبا کلام استاد دانشگاه و سیاست مدار لیبرال در حالی مدعی شده بود که وی را برخلاف قانون از دانشگاه آزاد اخراج کرده‌اند که به گفته خودش حدود 25 سال است که با دانشگاه آزاد همکاری‌های بسیاری را داشته است و در ادامه نیز وی عنوان داشته که در برابر این عمل خلاف قانون به وزات کار شکایت خواهد کرد.

دانشجویان دکترا برای خرج امرار معاش خود ناچارند به رشته‌های دیگر روی آورده و مشغول به کار شوند تا جایی که حتی گاها دیده شده است که بسیاری از دانشجویان دکترا برای خرج عبور و مرور خود به عنوان راننده اسنپ مشغول به کار شده‌اند که این امر جای تاسف دارد.

اظهارات زیباکلام در حالی با واکنش مسئولان دانشگاه آزاد مواجه شد که در همین رابطه فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد پاسخ داد که دانشگاه آزاد کسی را اخراج ننموده و تنها به برخی از اساتید اعلام کرده اند که فعالیت هم زمان ایشان در موسسات آموزش عالی دولتی و دانشگاه آزاد خلاف قانون است و این اساتید باید یکی از این دو شغل را انتخاب نماید.

اعتراض زیباکلام به اخراجش از دانشگاه آزاد در حالی مطرح شده است که بر اساس ماده ۲۱ آیین نامه استخدامی اعضای هیات علمی و با توجه به تبصره 4 این ماده اعضای هیات علمی دانشگاه‌های دولتی نمی توانند با سایر دانشگاه‌ها یا موسسات عالی، پژوهشی یا فناوری دولتی، غیر دولتی- غیر انتفاعی و دستگاه های اجرایی  دولتی و غیر دولتی قرارداد همکاری تمام وقت یا نیمه وقت داشته باشند.

پس از توضیحات مسئولان دانشگاه آزاد، موجی از نارضایتی ها علیه دو شغله بودن صادق زیبا کلام در افکار عمومی کشور به راه افتاد. که وی در جواب منتقدانش آنان را با عنواینی مانند "تندرو"، "دروغ گو" و "غوغاسالار" خطاب کرد و ابهامات در مورد دو شغله بودنش را به سوالات برخی رسانه درباره ی نحوه عملکرد وی درباره کمک‌های مردمی در زلزله اخیر کرمنشاه ارتباط داد.

پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که چرا با وجود اینکه هزاران دانشجوی بیکار در مقاطع دکترا در جستجوی پیدا کردن شغلی متناسب با رشته تحصیلی خود هستند، از چنین اساتیدی آن هم به مدت طولانی مدت استفاده می‌شود.

در کنار همه این انتقادها به زیباکلام برخی چندشغله بودن رئیس دانشگاه آزاد را نیز در این راستا مطرح کرده و اعلام کردند تا زمانی که ولایتی اهتمامی به نبود شغل در کشور و بیکار ماندن بسیاری از جوانان در کشور ندارد ، نباید امیدی به تحول در وضعیت دانشگاه‌های کشور از حیث اساتید چندشغله داشت.

از سویی اظهارات زیباکلام و انتقاداتش به منتقدان وی در حالی که مطرح شده است که پاسخگو نبودن و متهم کردن دیگران به سیاسی کاری روش نامناسبی است که بسیاری از سیاستمداران در زمان پاسخگویی به آن چنگ می زنند.

پس از توضیحات مسئولان دانشگاه آزاد، موجی از نارضایتی ها علیه دو شغله بودن صادق زیبا کلام در افکار عمومی کشور به راه افتاد. که وی در جواب منتقدانش آنان را با عنواینی مانند "تندرو"، "دروغ گو" و "غوغاسالار" خطاب کرد .

 وقتی که سوال و نقد در جهت منافع شخصی و جناحی ایشان مطرح شود، همه ارکان عالم باید در برابر ایشان خشوع نمیاند و هرگاه نقد و سوال بر خلاف میل و منفعتشان شکل بگیرد، قطعا دروغ پردازی و تسویه حساب سیاسی خواهد بود.

این رویکرد دوگانه به مسائل نمی تواند راهکار مناسبی برای ایجاد فضای باز سیاسی و آزادی نقد و اندیشه به حساب بیاید. آقای زیباکلام که بارها افراد گوناگون را متهم به خفه کردن صدای منتقدان کرده‌اند امروز خود در برابر یک سوال روشن با پیوند زدن مسائل گوناگون به یکدیگر و بی اخلاق خواندن منتقدان، سعی در فرار از پاسخگویی می نمایند. این رویکردها متناقض قطعا پیام روشنی در ارتباط با صداقت افراد در مواجه با نقد و نقدپذیری برای مخاطبان به دنبال خواهد داشت.