گروه تحلیلی خبری "پارس"_ حسن رضایی: صادق زیباکلام حتماً باید به عنوان یک پدیده جامعه شناختی در سطح جامعه ایرانی بررسی شود. زیباکلام نمود و نماد آزادی در کشور ماست، نه از آن جهت که خود او آزاداندیش باشد، بلکه از این جهت که زدن این حجم از حرف های معوج و متناقض در این سو و آن سوی خط قرمزهای نظام سیاسی کشور، نمود بسیاری از واقعیات روز جامعه ایران است. زیباکلام قبلا روزی در چند روزنامه مقاله می نوشت و پولش را به جیب میزد که به قول حسین قدیانی، نوش جانش! پیش شرط ثابت او برای شرکت در برنامه های دانشجویی نیز دریافت حداقل یک سکه بود و ظاهراً هنوز هم هست، که آن هم نوش جانش! حالا اما خبر رسیده جناب ایشان کمی-تاکید میکنم کمی!- مثلاً به اندازه 25 سال، از جایی غیرقانونی حقوق گرفته است. 

جایش کجاست؟ جای غریبی نیست. همین دانشگاه آزاد اسلامی خودمان که جناب زیباکلام به رئیس هیئت امنای سابق آن، ارادتی تام و تمام و تاریخی داشت! روشن است که منبع تامین حقوق جناب زیباکلام هم، چیزی جز جیب تنگ و ترش دانشجویان این دانشگاه نبوده است. زیباکلام اما طبق معمول از در طلبکاری درآمده که چرا مرا از دانشگاه اخراج کرده اید؟ پیوست رسانه ای حمایت از این چهره اصلاح طلب نیز خیلی زود شروع به کار کرده است و سایت روزنامه اعتماد، طی خبری سراسر دروغ، مشغول حاشیه سازی مصنوعی پیرامون شخص رئیس دانشگاه آزاد شده است.

زیباکلام، موتور هجو و ریشخند کردن پاگرفتن هر بحث جدی در فضای سیاسی امروز ایران است. او بی پایه ترین استدلال ها را در زمینه های تاریخی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... ارائه می دهد اما چون دیگر سلبریتی ها، فالوئر زیادی در اینستاگرام دارد. 

خبر استعفای فرهاد رهبر به دلیل اختلاف با رئیس هیئت امنا البته خیلی زود از سوی شخص او تکذیب شد، این خبرسازی های دروغ اما نشان می دهد زیباکلام حامیان رسانه ای قدرتمندی دارد. گفتم که باید زیباکلام را باید از منظر جامعه شناسی زیر ذره بین برد. از این منظر زیباکلام و پرونده حقوق گرفتن غیرقانونی او را می توان نمود بارز گره خوردن منافع شخصی و حزبی با الگوهای رسانه ای در ایران امروز تلقی کرد. این روزها هنوز فیلم التماس های کودکان کرمانشاهی برای خرید کانکس در فضای مجازی منتشر می شود. چندی پیش اما رسانه های تابلودار و اصلی اصلاح طلب در کمال شگفتی از بلوکه کردن کمک های مردمی برای زلزله زدگان توسط زیباکلام دفاع کردند.

رسانه های اصلاح طلب به شخص ضعیف و حرافی چون زیباکلام نیاز دارند تا برجام را بزک کنند و سطح تفکر در جامعه ایرانی را با واگویه های متناقض او به ابتذال بکشانند. 

این در حالی بود که شخص زیباکلام نیز درک روشنی از چیستی و آینده پول های خوابیده در حسابش نداشت. او می گفت:« برخی از مسئولین با توجه به مقدار پولی که جمع شده، پروژه را دست‌نیافتنی می‌دانند. یکی از استدلال‌هایشان آن است که من وسط کار می‌مانم و کار را نصفه‌نیمه رها می‌کنم و مصیبتش می افتد بر گردن مسئولین!»، رسانه های اصلاح طلب اما از همین منطق کودکانه او هم دفاع کردند. حالا نیز زمان دفاع از اقدام غیرقانونی دیگری توسط این رسانه ها فرا رسیده است. رسانه هایی که به شخص ضعیف و حرافی چون زیباکلام نیاز دارند تا برجام را بزک کنند و سطح تفکر در جامعه ایرانی را با واگویه های متناقض او به ابتذال بکشانند. 

زیباکلام، موتور هجو و ریشخند کردن پاگرفتن هر بحث جدی در فضای سیاسی امروز ایران است. او بی پایه ترین استدلال ها را در زمینه های تاریخی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... ارائه می دهد اما چون دیگر سلبریتی ها، فالوئر زیادی در اینستاگرام دارد. رسانه های اصلاح طلب اما هیچ گاه به صورت جدی از او نمی پرسند بر اساس کدام مطالعات، این همه در تمامی حوزه ها، نظر می دهد؟! حالا اما ظاهراً باید برای دریافت 25 سال حقوق غیرقانونی جواب بدهد. اینجا دیگر حرف های بی پایه و سند کارساز نخواهد بود!