با وجود گذشت 6 ماه از آغاز سال زراعی  و در حالی که مسئولان دولتی از طی شدن فرایند تعیین نحوه خرید تضمینی قیمت محصولات کشاورزی خبر داده بودند، اما هنوز قیمت ها مشخص نشده است و کشاورزان در بلاتکلیفی قرار گرفته اند. در این شرایط رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران ایران  از رئیس جمهور خواست برای حفظ خودکفایی، پایداری و استمرار تولید گندم، دستور لازم را صادر کند.

 حجتی: وضعیت کشاورزان به من مربوط نیست!

اخیرا خبرها حاکی از آن است که وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که چرا هنوز قیمت خرید تضمینی گندم مشخص نشده است، گفت: به من این موضوع ربطی ندارد.

وی همچنین در پاسخ به اینکه مگر شما عضو شورای اقتصاد نیستید، تصریح کرد: «عضو که نمی‌تواند کاری کند.»

لازم به ذکر است طبق قانون مصوبه مجلس دولت موظف است همه ساله قبل از آغاز سال زراعی جدید یعنی تا پایان شهریور ماه نرخ خرید تضمینی محصولات استراتژیک از جمله گندم، پنبه، چغندر قند و چای را مطابق با نرخ تورم افزایش یافته به طور رسمی پس از تصویب شورای اعلام کند اما طی دو سال اخیر دولت از اجرای این قانون سرباز زده است.

محمود حجتی به عنوان وزیر جهاد کشاورزی پیشنهاد افزایش ۹ درصدی نرخ خرید تضمینی گندم و سایر محصولات را مرداد ماه به شورای اقتصاد ارائه کرد که تاکنون خبری از نتیجه نهایی نیست.

حجتی تنها مدافع تولید بخش کشاورزی در بین اعضای شورای اقتصاد است که قطعا رای او تاثیر چندانی در دفاع از حقوق کشاورزان و تصویب مصوبات ندارد.

مکانیزم خرید تضمینی گندم به عنوان یکی از محصولات استراتژیک کشور مشروط بر اینکه قیمت پیشنهادی از سوی دولت منصفانه باشد و به موقع نیز اعلام شود، حجم مکفی تولید سال آینده را تضمین می کند؛ اما متاسفانه ناهماهنگی‌هایی در این مساله در سال‌های اخیر نارضایتی کشاورزان را به همراه داشته است.

کشاورزان ناامید دست به دامان روحانی شدند

در همین راستا علیقلی ایمانی، رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران ایران با انتقاد از وضعیت بغرنج کشاورزان اظهارداشت: «با وجود آنکه قانون محکمی در این راستا وجود دارد، سال گذشته دولت با وجود تورم ۱۰ درصدی فقط ۲.۴ درصد قیمت گندم را افزایش داد ضمن اینکه شنیده ها حاکی از آن است امسال هم افزایش قیمتی در این زمینه اتفاق نمی افتد؛ بنابراین دولت می خواهد فشار را بر تولیدکنندگان وارد کند تا نان ارزان به دست مصرف کننده برسد.»

ایمانی با بیان اینکه در همه جای دنیا بخش کشاورزی توسط دولت‌ها حمایت می شود، گفت: «در همین راستا  بنیاد توانمندسازی گندمکاران ایران که تشکلی مردم نهاد است از رئیس جمهور می خواهد  برای حفظ خودکفایی، پایداری و استمرار تولید گندم، دستور بدهد تا تجدید نظری در نرخ خرید تضمینی گندم صورت گیرد؛ همچنین از نمایندگان مجلس به ویژه کمیسیون‌های اقتصادی و کشاورزی انتظار داریم با نگاه علمی و کارشناسانه موضوع را پیگیری کرده و بیش از ۴ میلیون بهره بردار به خصوص بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر بهره بردار گندم کشور را به تولید دلگرم کنند.»

 مشکلاتِ منِ کشاورز، به وزیر مربوط نیست، به چه کسی مربوط است؟

رضا وثوقی کردکندی،‌ عضو خانه کشاورز درباره اظهار نظر وزیر کشاورزی که گفته است اعلام نشدن نرخ تضمینی گندم به من مربوط نیست،گفت: مشکلات کشاورزی اگر به وزیر ربط ندارد پس به چه کسی مربوط است؟ به غیر از وزیر کسی را سراغ نداریم تا مشکلات را به او بگوییم.

وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ای برای کشاورزان ندارد

از سویی سید فاضل شرفی، عضو خانه کشاورز استان خوزستان در واکنش به اظهارات روز گذشته حجتی وزیرکشاورزی که گفته بود " اعلام نشدن نرخ تضمینی گندم به من ربطی ندارد" گفت: تعیین نرخ خرید تضمینی گندم موضوعی است که در حیطه وظایف وزارت جهاد کشاورزی و مسئولیت مستقیم این بخش برعهده وزیر جهاد کشاورزی است، بنابراین و در چنین شرایطی که هنوز نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی به‌ویژه گندم اعلام نشده است، جواب سربالا دادن نشان می‌دهد که این وزارتخانه برنامه‌ درست و دقیقی برای کشاورزان ندارد.

در حال حاضر‌انگیزه کشاورزان از فعالیت در این حوزه به‌شدت کم شده و دستاورد عدم اعلام نرخ خرید تضمینی گندم، جامعه کشاورزی را متضرر کرده است.