گروه تحلیلی خبری "پارس"_  با وجود اینکه دولت تدبیر و امید ادعاهای بسیاری را درباره حمایت از اقتصاد مقاومتی و تولید محصولات تولیدکنندگان داخلی داشت اما درعمل واقعیت آمارها بیانگر آن است که دولت تدبیر و امید نه تنها در این زمینه اقدامی انجام داده است بلکه عملا جز واردات غیر متعارف عملکرد خاصی نداشته است. 

این پرسش مطرح می‌شود که چه مسئول و متولی واردات اینگونه کالاها به کشور است که علیرغم تاکیدات بسیار بر حمایت از تولیدات تولیدکنندگان ایرانی شاهد بروز چنین اقداماتی هستیم؟

هفته گذشته بود که سید عبدالوهاب سهل آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در مراسم پانزدهمین جشنواره تولید ملی  افتخار ملی  از واردات بی رویه خبرداد و گفت: سال گذشته 160 تن کود انسانی را از ترکیه وارد و ده ها مورد پتو به ارزش میلیون ها دلار وارد کردیم که در چند مورد با کرک حیوانات غیر شرعی بوده است.

اظهارات سهل آبادی درباره واردات کودانسانی در حالی با واکنش‌های بسیاری مواجه شد که  وزارت صنعت اخیرا در خصوص واردات ۲۱۳۰ تن پتو با کرک غیرشرعی به کشور اعلام کرد در خصوص ادعای مطرح شده کرک حیوانات غیر شرعی، مستند به نظام تعرفه گمرکی قابل تعقیب و پیگیری در گمرکات اجرایی کشور نمی باشد.

سال گذشته 160 تن کود انسانی را از ترکیه وارد و ده ها مورد پتو به ارزش میلیون ها دلار  وارد کردیم که در چند مورد با کرک حیوانات غیر شرعی بوده است.

بر اساس توضیحات وزارت صنعت 2130 تن پتو به ارزش حدودا 6 میلیون دلار به کشور وارد شده که با توجه به حقوق ورودی 55 درصدی ، ‌قابلیت رقابت با محصول تولید داخل را فراهم می‌کند.  پتوی از پشم یا موی نرم حیوان(کرک) تحت ردیف تعرفه 63012000 و با حقوق ورودی 55 درصدی وارد کشور می‌شود. برای پتو با انواع کرک ردیف تعرفه مجزایی در نظام تعرفه گمرک جهانی وجود ندارد و در خصوص ادعای مطرح شده کرک حیوانات غیر شرعی ، مستند به نظام تعرفه گمرکی قابل تعقیب و پیگیری در گمرکات اجرایی کشور نمی باشد.

حال جدای از توضیحات وزارت صنعت و معدن این پرسش مطرح می‌شود که چه مسئول و متولی واردات اینگونه کالاها به کشور است که علیرغم تاکیدات بسیار بر حمایت از تولیدات تولیدکنندگان ایرانی چرا باید شاهد بروز چنین اقداماتی باشیم؟