علی ربیعی، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی دیروز در حالی خبر از رونمایی بسته اشتغالزایی دولت در روز سه شنبه جلسه شورای عالی  اشتغال داده است که باید منتظر ماند و دید، این بسته چیست؟

 آیا نرخ بیکاری با بسته جدید اشتغالزایی دولت کاهش می یابد؟ عیسی منصوری، معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت کار درباره بسته جدید اشتغالزایی دولت می‌گوید: هدف اصلی در بسته جدید اشتغال کاهش فقر همراه با اشتغال پایدار است.

منصوری ادامه می‌دهد: مهمترین رویکرد در بسته اشتغالی رشد فراگیر و همراه با اشتغال است. از سال گذشته طرح تکاپور را در برخی استان‌ها به عنوان مرحله پایلوت آغاز کرده بودیم و در ادامه در سال 95 بسته "حرکت" را در دستور کار قرار دادیم.

معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت کار درباره سایر اقدامات وزارت کار در زمینه اشتغالزایی بیان می‌کند: "بسته دیگری در زمینه اشتغالزایی در دستور کار داریم که ایجاد اشتغال از طریق " مدیریت مصرف انرژی و حفظ محیط زیست " است. با توجه به جهت گیری کشور ، جهت گیری منابع به دلیل اولویت‌هایی که در دستور کار قرار می‌گیرد به راحتی توسط دولت نمی‌تواند به سمت تولید و اشتغال هدایت شود، به دنبال این بودیم که از منابع داخلی به درستی بهره‌مند شویم. با مشارکت دستگاه‌های دیگر در این زمینه تلاش میکنیم تا در بخش ساختمان بتوانیم مصرف انرژی را مدیریت کنیم. به طور مثال مدیریت موتورخانه‌های بخش مسکونی را در دستور کار داریم."

* نقش وزارت نفت در اشتغالزایی

وی درباره جزئیات این طرح اشتغالزایی ادامه می دهد: اگر این کار صورت گیرد علاوه بر ذخیره حجم قابل توجهی انرژی،آلودگی محیط زیست کاهش، پیامدهای هزینه های بیماری‌هایی ناشی از این آلودگی‌های زیست محیطی کاهش می‌یابد.مهمترین مزیت این طرح  علاوه بر موارد ذکر شده، ذخیره منابع مالی است اما برای اینکه این کار محقق شود، نیازمند شرکت ها و افرادی هستیم که این کار را در قرارداد با وزارت کار، وزارت نفت و مالکین بخش خصوصی انجام دهند.

منصوری بیان می‌کند: نقش وزارت کار در این طرح هماهنگی بین دستگاهی است. با دستگاه‌هایی مانند وزارت نفت، سازمان محیط زیست همکاری می‌‌کنیم. مرحله بعدی آموزش مهارتی برای فارغ التحصیلانی است که می‌خواهند در این حوزه ها فعالیت داشته باشند. به طور مثال مدیریت مصرف انرژی در بخش صنعت و کشاورزی. برقی کردن چاه‌ها از جمله مواردی است که دنبال می‌کنیم.

معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت کار می‌گوید: فارغ التحصیلان دانشگاهی را برای فعالیت در این زمینه ها پس از آموزش مهارت، مشغول کار می کنیم. در سناریو اول 35 هزار نفر و در سناریوی دوم 71 هزار نفر اشتغالزایی جدید را در دستور کار دایم. در مدیریت بخش انرژی  بخش ساختمان درسناریو اول برای 35 هزار نفر و در صورت تحقق زمینه برای سناریو دوم برای 71 هزار نفر از فارغ التحصلان دانشگاهی شغل ایجاد می‌کنیم. در صورتی که زمینه مهیا باشد، می توانیم در زمینه های دیگر مصرف انرژی صنعت، محیط زیست و کشاورزی 200 هزار شغل در کل کشور  ایجاد کنیم. به دلیل نوع کار اکثر کسانی که در این زمینه مشغول کار می‌شوند از طریق شرکت مشاور جذب می‌شوند و آموزش مهارتی دیده اند و پاره وقت نیستند.

منصوری می‌گوید: برخی از شرکت‌ها زمانی که می خواهند فعالیت کنند، توان تأمین مالی را ندارند ، وزارت کار با سیستم بانکی هماهنگ کرده است تا مشکل منابع مالی را پُرکند. این تأمین مالی برای دوره و زمانی است که این شرکت‌ها بتوانند اجرای پروژه خود را آغاز کنند. بستگی به نوع پروژه که شرکت مشاوردر قرارداد با وزارت نفت منعقد می‌کند،میزان تأمین مالی از سوی وزارت کار متفاوت است. البته در صورتی منابع این شرکت‌ها از سوی وزارت کار تأمین می‌شود که نیروهای خود را از بین فارغ التحصیلان دانشگاهی جذب کرده باشد. در مرحله اول پروژه های مربوط به مدیریت بخش انرژی وحفظ محیط زیست است. پیش‌بینی ایجاد 200 هزار شغل ظرف مدت 1.5 سال آینده را داریم . درصورتی که ظرفیت‌ها فراهم شود، حدود 221 هزار شغل می‌توانیم ایجاد کنیم.

*بسته اشتغال زایی"حرکت"بسته اقتصاد مقاومتی است

منصوری با بیان اینکه در سه گروه طرح "حرکت" را دنبال می کنیم می‌گوید: در لایه اول به دنبال طرح‌های خرد هستیم. شناسایی رشته فعالیت هایی که اقتصاد منطقه را تشکیل می‌دهند در دستور کار داریم با تأکید بر اینکه  بومی سازی به جای تخصیص پول، رویکرد دولت یازدهم در بخش اشتغال است.دینامیک کسب و کار هر استان احسا شده است.  در گام دوم رسته فعالیت هایی که در الویت هستند را حمایت می کنیم. یعنی 20 درصد رسته فعالیت هایی که 80 درصد اشتغال هر استان را در پوشش می‌دهند شناسایی کرده ایم.  بسته اصلی اقتصاد مقاومتی است؛ تصور می کنیم اگر قرار است اقتصاد مقاومتی درک و محقق شود باید از طریق این رویکرد صورت گیرد.  در این طرح زمینه برای فعالیت بخش خصوصی را فراهم می کنیم.

هرچند که به نظر می رسد طرح "حرکت" چیزی شبیه به طرح"اشتغالزایی مطابق با آمایش سرزمین و نیازهای بومی" است، اما منصوری با اطمینان خاطر تأکید می کند که طرح "حرکت" سبک جدید از بسته اشتغالزایی دولت است. به هر حال شناسایی ظرفیت‌های منطقه برای توسعه اشتغال می تواند راهکار خوبی برای توسعه اشتغال باشد. آیا بسته حرکت می تواند حرکت موثر در توسعه اشتغال داشته باشد؟