پدرام سلطانی صبح امروز در نشستی سفر هیأت تجاری اتاق بازرگانی ایران به کشور آلمان را تشریح کرد و گفت: شرکت‌های آلمانی زیادی برای همکاری با طرف ایرانی ابراز تمایل می‌کردند که بیشتر هم برای سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاری مشترک در ایران بود.

وی اضافه کرد: اما این شرکت‌ها به دنبال راهکاری برای یافتن شریک مطمئن در ایران بودند اما متاسفانه دسترسی به اطلاعاتی برای اعتبار سنجی شرکت‌های ایرانی ندارند و در همین زمینه اتاق بازرگانی ایران در نظر دارد تا در سال 95 سامانه طرف‌یابی تجاری (Bussines match making) را راه‌اندازی کند تا دسترسی و جست‌وجو اطلاعات از شرکت‌های ایرانی امکان‌پذیر باشد.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چه قراردادهایی بین دو طرف در این سفر به سرانجام رسید و در بخش خودرو و لوازم خانگی با آلمانی‌ها که در این زمینه حرف‌هایی برای گرفتن دارند به کجا رسید؟ این گونه توضیح داد که قراردادی بین شرکت زیمنس و شرکت مپنا به ارزش 3.5 میلیارد دلار به امضا رسید و همچنین در حوزه لوازم خانگی شرکت بوش وارد مذاکرات جدی شده تا تولید این لوازم در ایران را راه‌اندازی کند.

وی اضافه کرد: همچنین شرکت مرسدس بنز در حوزه خودروهای سنگین و شرکت فولکس واگن مذاکراتی را با خودروسازان ایرانی به نتیجه برسانند اما در عین حال شرکت بایرن و Bass نیز مذاکرات جدی‌تری را با طرف ایرانی در دستور کار دارند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران  چالش اصلی با آلمان‌ها را برقرار نشدن ارتباطات بانکی عنوان کرد و افزود: برای حل این مسئله یک پنل تخصصی با حضور طرفین دو کشور در فرانکفورت برگزار شد و بانکی‌های ما مسائل خود را در این زمینه مطرح کردند.

سلطانی خاطرنشان کرد: سوئیفت برای همه بانک‌های ایرانی برقرار شده اما مشکل در تأخیر روابط کارگزاری و انعقاد قرارداد بین بانک‌های ایرانی و آلمانی است.

وی به نقش آمریکایی‌ها در برقراری روابط بانکی آلمانی‌ها با ایران اشاره کرد و اینکه قرار است تا دو هفته آینده مسئولان خزانه‌داری آمریکا به آلمان سفر کنند، تا در مورد نحوه کار با ایران و مشخص کردن حد و مرزهای تحریم‌ها ابهام‌زدایی نمایند که این گونه تکلیف بانک‌های آلمانی برای شروع کار با بانک‌های ایرانی مشخص می‌شود.

وی بر این نکته تاکید کرد که دولت باید اشتیاقی را که در شرکت‌های خارجی برای کار با ایران وجود دارد را به عنوان فرصت کم‌نظیر جدی بگیرد و باید برای بهبود فضای کسب و کار توجه ویژه‌ای داشته باشیم، چرا که هنوز با آن مطلوبی که می‌تواند بهره‌برداری شایسته‌ای از فرصت پسا تحریم کنیم، فاصله داریم.

وی همچنین به امضای تفاهم‌نامه‌ای که در سفر اخیر به آلمان بین اتاقف‌های بازرگانی دو کشور اتفاق افتاد اشاره کرد و افزود: در این تفاهم نامه در مورد زیرساخت‌ها و صنایع کوچک و متوسط برای ارتباط تحقیقاتی و شبکه‌سازی بین بنگاه‌های ایرانی و آلمانی تاکید شده است.

سلطانی همچنین در پایان از فعالیت اتاق ایران برای رتبه‌بندی شرکت‌های معتبر ایرانی خبرداد و گفت: اتاق بازرگانی ایران با همکاری مرکز رتبه‌بندی در سال آینده سامانه‌ای را راه‌اندازی خواهند کرد.