به گزارش پارس به نقل از روزنامه ایران، نکته دیگری که در این همایش مدنظر قرار گرفت تعریف جدید همکاری بود و اینکه خودروسازان با شرایط متفاوت روابط خود را ادامه بدهند. برخی از مدیران خودروسازی جهان به این موضوع اشاره کردند که تولید مشترک خودرو باید با ۸۰درصد داخلی سازی صورت گیرد، در این صورت روابط پایدار می ماند.
 
به گزارش خبرنگار ایران، دومین همایش بین المللی خودرو که با حضور بیش از ۵۲۰ میهمان خارجی، ۲۵۰ شرکت از ۳۰ کشور دنیا برگزار شد شرایطی را فراهم کرد که خودروسازان داخلی مذاکرات خود را با شرکای جدید آغاز کنند و با قائم مقام مدیران شرکت های رنو و پژو برای توسعه روابط و پشت سر گذاشتن تحریم ها صحبت کنند.
 
* شروط صنعت خودرو برای مشارکت با خارجی ها
 
محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مراسم ابتدا به رشد دو پله ای ایران در صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: بزودی این صنعت با رشد چشمگیری روبه رو خواهد شد. در حال حاضر رتبه صنعت خودرو ایران در جهان ۱۹ است و این عدد تا دو سال آینده به ۱۵ خواهد رسید.
 
وی در باب مذاکرات جدید خودروسازان داخلی با سایر برند ها افزود: هرگونه مذاکره دلیل بر نهایی شدن صحبت ها نیست. ما به گسترش روابط با شرکای فرانسوی بسیار علاقه مند هستیم و از کشورهای جدید هم برای همکاری مشترک دعوت کردیم اما باید بگویم که هرگونه مذاکره دلیل بر انعقاد قرارداد نیست.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با برشمردن شروط ایران برای متقاضیان خرید سهام خودروسازان ایرانی از سوی خارجی ها، گفت: واگذاری سهام شرکت های داخلی به خارجی ها به شرط صادرات ۳۰ درصد صورت می گیرد.
 
وی افزود: در چارچوب برنامه صنعت خودرو، نکاتی همچون دستیابی به جایگاه نخست صنعت خودرو در منطقه، دستیابی به رتبه پنجم آسیا و تولید سه میلیون دستگاه خودرو سبک اعم از سواری و وانت در افق ۲۰۲۵ و صادرات حداقل یک میلیون دستگاه خودرو به بازارهای هدف، تأمین حداقل ۲۵ میلیارد دلار ارزش تولید قطعات توسط سازندگان داخلی و نیز صادرات حدود ۵ تا ۶ میلیارد دلار قطعه از سوی سازندگان داخلی در نظر گرفته شده است. نعمت زاده صادرات ۳۰ هزار دستگاه خودروی تجاری به بازارهای هدف، کسب حداقل ۴ درصد سهم ارزش افزوده از تولید ناخالص ملی و کسب سهم ارزش افزوده صنعت خودرو حداقل به ۲۰ درصد از ارزش افزوده تولیدات صنعتی کشور از جمله دیگر اهداف تعیین شده در این سند دانست.
 
وی گردش مالی صنعت خودرو کشور را ۱۲ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: امیدواریم در سال آتی با رشد ۳۰ درصدی تولید خودرو مواجه باشیم، این در حالی است که سهم ارزش افزوده صنعت خودرو در ارزش افزوده کل بخش صنعت ۸/۱۸ درصد و سهم اشتغال در صنعت خودرو ۱۲ درصد اشتغال صنعتی کشور است.
 
نعما زاده اظهار کرد: برنامه تولید در سال جاری ۲/۱ میلیون دستگاه پیش بینی شده است که در ۸ ماهه ابتدای سال جاری، با تولید ۷۲۴ هزار دستگاه، توانستیم ۹۵ درصد برنامه پیش بینی شده را تحقق بخشیم.
 
* قصد رنو برای ورود خودروهای جدید به ایران
 
کامبیر قائم مقام رنو نیز در این مراسم گفت: شرکت رنو تمایل زیادی به همکاری با ایران دارد و در این خصوص مذاکرات زیادی صورت گرفته است. دولت فرانسه نیز برای ادامه روابط با خودروسازان ایرانی خوشبین است و ما می دانیم که برای حضور پررنگ درخاورمیانه باید بازار ایران را داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: ایران برای ما جایگاه ویژه ای دارد، لذا می خواهیم در قالب های جدید روابط را گسترش دهیم. برای توسعه روابط می خواهیم خودروهای جدید وارد بازار ایران کنیم و داخلی سازی آن را شروع کنیم.
 
فوشر سفیر فرانسه در ایران نیز خواستار سازماندهی روابط اقتصادی دو کشور شد و اعلام کرد: با توسعه فعالیت های اقتصادی دو کشور می توان بحران های سیاسی را پشت سر گذاشت. سرمایه گذاری در ایران می تواند نقطه آغاز مجدد همکاری ها باشد.
 
* تولید با کیفیت ترین خودروهای پژو در ایران
 
کمار قائم مقام مدیرعامل پژو نیز در این همایش گفت: روابط با ایران مستلزم تعاریف جدید است. ما کیفی ترین محصولات خود را می خواهیم با ایران تولید کنیم. بازار خودرو ایران نیازمند خودروهای جدید است، لذا خودروهایی که در حال حاضر تولید می شود نمی تواند راضی کننده باشد.
 
وی افزود: ما برای توسعه روابط با ایران آماده هستیم و این امیدواری وجود دارد که در مباحث سیاسی نتایج خوبی به دست آید.
 
*ایران دروازه ورود به خاورمیانه
 
آرنود رئیس انجمن خودروسازان نیز در این مراسم گفت: ایران نقش کلیدی در خاورمیانه دارد و هر کشوری که بخواهد به این منطقه دسترسی پیدا کند باید رابطه خود را با ایران جدی کند. تولید خودرو مشترک با ایران می تواند یکی از راه های رسیدن به خاورمیانه باشد.
 
* همکاری با چهار شریک خارجی
 
هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو نیز در این مراسم گفت: ایران خودرو با ۳ شریک خارجی و شریک چهارم که غیرآسیایی است همکاری خواهد کرد. وی افزود: خودروی رنو امسال به بازار عرضه می شود و علاوه بر این در بهمن سال آینده نخستین موتور دیزل سوز ایران خودرو به بازار عرضه می شود. وی گفت: پژو باید بهای بی عهدی خود را پرداخت کند و بهای بی عهدی این شرکت، انتقال تکنولوژی به داخل ایران است.
 
وی در حاشیه این مراسم در پاسخ به این سؤال که آیا شرکت های خودروسازی امریکا تمایل به حضور در کشور را دارند یا خیر گفت: مطمئناً در آینده شرایط به نحو مساعدتری پیش می رود و خودروسازان امریکایی تمایل بیشتری دارند که در بازار خودروسازی ایران فعالیت کنند. همچنین در این مراسم سعید مدنی مدیرعامل سایپا با اشاره به صادرات ۲۲۲ میلیون دلاری این شرکت در سال ۲۰۱۲ گفت: به دلیل برخی از مشکلات وتبلیغات منفی محصولات ما تا حدودی صادراتمان کاهش پیدا کرد اما امسال درصددیم حجم صادرات خود را به ۲۲۴ میلیون دلار برسانیم.