به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دکتر حسن قالیباف اصل- مدیرعامل بورس تهران- در پاسخ به خبرنگار بلومبرگ گفت: بازار سرمایه به یکسری از متغیرها شامل مسائل سیاسی داخلی و خارجی عکس العمل نشان می دهد. اجرای برجام هم یکی از این متغیرهایی بود که فضای روانی مثبت به همراه داشت و موجب افزایش حجم و ارزش معاملات شد. به این ترتیب میانگین ارزش معاملات از 100 میلیارد تومان به میانگین 400 میلیارد تومان افزایش یافت.

حضور پررنگ تر سرمایه گذاران خارجی

وی با اشاره به حضور پررنگ تر سرمایه گذاران خارجی در بورس ادامه داد: از ابتدای امسال250 سرمایه گذار خارجی در قالب 60 هیات از بورس بازدید کردند. این سرمایه گذاران که شامل سهامداران نهادی و حقیقی بودند پس از بازدید از بورس به این مطلب اذعان داشتند که بورس تهران دارای مکانیزم های استاندارد و از شفافیت بالایی برخوردار است. قبل از اجرای برجام ساختار بورس تهران به گونه ای بود که امکان معاملات برخط برقرار بود، اما امکان سوئیفت و نقل و انتقال پول وجود نداشت.

قالیباف اصل با بیان اینکه هنوز امکان انجام سوئیفت به طور کامل برقرار نشده اما مشارکت سرمایه گذاران خارجی بیشتر شده است افزود: 500 کد معاملاتی برای سرمایه گذاران خارجی صادر شده که از این میزان 100 مورد سرمایه گذار نهادی و 400 نفر سرمایه گذار حقیقی هستند. در هفته های اخیر ضمن افزایش گردش معاملات سرمایه گذاران خارجی خرید این اشخاص بیش از فروش آنها بوده است.

تاثیرات رفع تحریم ها در تمام حوزه ها یکسان نیست

وی در پاسخ به این پرسش که در کدام حوزه‌ها درخواست برای خرید سهام بیشتر شده است افزود: اثر اجرای برجام در تمام حوزه های بازار سرمایه به یک میزان نیست. در بعضی صنایع همچون پتروشیمی ها، خودروسازان، بانک ها، شرکت های معدنی و صنایع مخابرات به دلیل رفع تحریم ها تاثیرپذیری بیشتری داشتند.

امضاء10تفاهنامه همکاری بین بورس تهران و بورس های دیگر

مدیرعامل بورس تهران با اشاره به امضای تفاهنامه همکاری بورس تهران با 10 بورس دیگر ادامه داد: بورس تهران با 10 بورس در زمینه تبادل اطلاعات فعال و گسترش همکاری های تفاهنامه امضاء کرده است. در اسفند ماه 94 هیاتی از بورس ترکیه و مدیران کارگزاران و تامین سرمایه با هدف گسترش همکاری و بحث و تبادل نظر به تهران خواهند آمدند. در ضمن نمایندگان بورس شن زن ضمن بازدید از بورس تهران مذاکرات اولیه برای تنظیم تفاهمنامه همکاری مشترک در دست بررسی است.

سهام بورس تهران قابل معامله در بازار پایه فرابورس

وی در پاسخ به اینکه شرکت بورس نهادی خصوصی یا دولتی است، اظهار کرد: بورس تهران یک تشکل خود انتظام است که مانند تمام بورس های بین المللی براساس قانون به عنوان شرکت سهامی عام شکل گرفته و سهام منتشر کرده است. همچنین سهام شرکت بورس تهران در بازار پایه فرا بورس قابل معامله است .

آینده بازار سرمایه مثبت است

وی در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه اجرای برجام در آینده بازار سرمایه چه تاثیری می گذارد؟ گفت: در کوتاه مدت و بلند مدت بازار سرمایه از این مسئله تاثیر می پذیرد. در کوتاه مدت واکنش بازار به این خبرمثبت بود. در بلند مدت هم با توجه به برداشته شدن هزینه های تحریم ها از دوش صنایع و وضعیت اقتصادی بنگاه ها و شرکت ها تغییر می کند، بنابراین چشم انداز بازار سرمایه مثبت خواهد بود. اما مسلماً میزان این تغییرات در تمام شرکت ها و صنایع یکسان نخواهد بود. در چنین شرایطی سرمایه گذاران باید بر اساس دید کارشناسی و پیش بینی های ارائه شده، انتظارات آینده خود را تنظیم و برای خریدو یا فروش سهام تصمیم گیری کنند.

پتانسیل های زیاد موجود در بازار بدهی بورس

قالیباف اصل با اشاره به اینکه بازار بدهی در بورس تهران از پتانسیل های زیادی برای رشد برخورداراست، گفت: در طول چند سال گذشته بازار بدهی، رشد مناسبی داشته است . ابزار متنوعی شامل اوراق مشارکت،صکوک اجاره، مرابحه و استصناع و گواهی سپرده بانکی در این بازار برای داد و ستد در اختیار سرمایه گذاران می باشد.

مدیریت ریسک نرخ ارز با راه اندازی ابزار مشتق ارز در بازار سرمایه

وی با اشاره به اقدامات مثمر ثمر در زمینه مدیریت ریسک نرخ ارز در سال های اخیر افزود: مصوبه تشکیل ابزار مشتق ارز توسط شورای بورس تهیه شده است. بانک مرکزی هم در زمینه همکاری های بیشتر و انجام اقدامات لازم برای راه اندازی بازار مشتق ارز قول مساعد داده است. امیدواریم با به کارگیری این ابزار در بازار سرمایه به مدیریت ریسک نرخ ارز کمک شود.

تامین مالی در بازارهای بین المللی

مدیرعامل بورس تهران در خصوص تامین مالی شرکت ها در بازارهای بین المللی گفت: در گذشته یک بار انتشار اوراق مشارکت و فروش آن در بازارهای بین المللی انجام شده اما در حال حاضر روش های تامین مالی در بازارهای جهانی متنوع تر شده است. ضمن اینکه بورس ترکیه در زمینه معامله سهام یا اوراق بدهی پذیرفته شده در بورس تهران در بازار خود اعلام آمادگی کرده است.