به گزارش پارس به نقل از تسنیم، حسین صفایی در نشست خبری سازمان تعاونی روستایی به مناسبت دهه فجر اظهار کرد: در اجرای ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری برای نخستین‌بار در خرید جو در کرمانشاه و ذرت در خوزستان قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی اعلام شد.

رئیس سازمان تعاون روستایی با اشاره به وضعیت تنظیم بازار میوه شب عید ادامه داد: امسال سال محصولات کشاورزی بویژه در محصولاتی مانند سیب و پرتقال است بنابراین امیدواریم که امسال بازار پردغدغه‌ای نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: برای دغدغه‌های محدود امسال دولت به تعاون روستایی ماموریت داد که سیب و پرتقال ذخیره کند تا در شرایطی که قیمت این محصولات بالا رفت به کمک این ذخایر بازار را کنترل کند. 

صفایی افزود: به همین منظور عملیات خرید انجام و انتقال محصولات به 32 استان و منطقه کشاورزی انجام شد که این امر در سال جاری برخلاف سایر سال‌ها در زمان زودتری انجام شد.

رئیس سازمان تعاون روستایی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت قاچاق میوه در کشور گفت: قاچاق این محصولات به داخل کشور محدود است و میوه که کالایی پرحجم است به راحتی قابل انتقال به کشور نیست.

* ستاد مبارزه با قاچاق کالا جلوی واردات پیله‌وری میوه را گرفت

وی افزود: در گذشته بخشی از واردات میوه خارجی به صورت پیله‌وری به کشور انجام می‌شد اما میوه شامل محصولات پیله‌وری نیست که با درخواست ما ستاد مبارزه با قاچاق کالا با آن برخورد کرد و جلوی واردات میوه به این شکل را گرفت. 

صفایی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا سازمان تعاون روستایی در سال گذشته خود اقدام به توزیع میوه خارجی در بازار کرد آیا امسال نیز میوه‌های خارجی در طرح تنظیم بازار یا بازار مصرف عرضه می‌شود یا خیر، گفت: دولت میوه خارجی را وارد نمی‌کند بلکه ما مسئول حفاظت از منابع و تولید کشور هستیم و هیچ وقت چنین کاری نکرده‌ایم. 

رئیس سازمان تعاون روستایی در ادامه گفت: در محصولات کشاورزی لجستیک تخصصی بخش کشاورزی مورد نیاز است که این امر امکان اصلاح نظام بازار را به ما می‌دهد.

وی در توضیح لجستیک تخصصی بخش کشاورزی گفت: منظور از این لجستیک ساماندهی جمع‌آوری محصول تا انبار از مبادی تولید، شرایط نگهداری، بسته‌بندی و حمل و نقل و تکنولوژی‌های مربوطه است که به صورت یک زنجیره در بخش کشاورزی باید مورد استفاده قرار گیرد. 

صفایی اضافه کرد که از گذشته لجستیک تخصصی بخش کشاورزی مورد توجه قرار نگرفته است که این امر دلیل بالا رفتن ضایعات محصولات کشاورزی است. 

* پیشنهاد ایجاد لجستیک تخصصی کشاورزی در برنامه ششم

رئیس سازمان تعاون روستایی یادآور شد: در برنامه ششم سرمایه‌گذاری برای ایجاد لجستیک تخصصی بخش کشاورزی از برنامه‌های مهم نخواهد بود که در این خصوص پیشنهاداتی به دولت ارائه شده است. 

وی گفت: اگر این طرح مورد موافقت قرار گیرد، فعالیت مشترکی بین وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت شکل خواهد گرفت تا بتوانیم طرح موردنظر را پیاده‌سازی کنیم. 

صفایی تاکید کرد که در این طرح تمرکز سنگینی در گسترش سردخانه‌های تخصصی بخش کشاورزی مورد توجه قرار گرفته است. براین اساس انبارهای راکد شناسایی شده است تا بتوانم آنها را به سردخانه‌های تخصصی تبدیل کنیم. 

رئیس سازمان تعاون روستایی در خصوص مشکلات صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه گفت: به هر حال ما نیز می‌دانیم که روسیه بازار بسیار مناسبی برای صادرات محصولات کشاورزی ما است اما مشکلات زیرساختی وجود دارد که تا به امروز مانع صادرات محصولات ما شده است. 

* کانتینرهای دوجداره برای صادرات محصولات کشاورزی به روسیه نداریم

وی افزود: برای صادرات به روسیه، نیازمند کانتینرهای سردخانه‌های دو جداره‌ای هستیم که هنگام عبور از مناطق سردسیر روسیه که دمایی 15- دارد امکان گرم نگه داشتن محصولات کشاورزی داشته باشد که در حال حاضر این کانتینرها در دسترس ما نیست و ما مجبور به صادرات با واسطه محصولات خود از آذربایجان هستیم.

صفایی یادآور شد که این امر امکان بهره‌وری و رقابت مناسب را از ما گرفته و صادرات ما به کشور روسیه را محدود می‌کند همچنین برای صادرات به روسیه ما نیازمند به برقراری شبکه حمل و نقل هوایی در برخی از محصولات هستیم. 

* احتمال خروج 3 محصول کشاورزی از خرید تضمینی

این مقام مسئول همچنین در خصوص خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال آینده گفت: برخی محصولات در خرید تضمینی سال آینده ممکن است از لیست موردنظر دولت خارج شود، اما این لیست و بسته پیشنهادی هنوز مورد تایید قرار نگرفته است. 

وی افزود: خرید تضمینی چغندر قند از لیست خرید تضمینی سال آینده حذف شده است و این مسئولیت به کارخانه‌ها، بسیج شده است اما در محصولات دیگری مانند دانه‌های روغنی و پنبه پینشهاد شده تا مورد بررسی قرار گیرد.

صفایی در خصوص آثار برجام در بخش کشاورزی با اشاره به اینکه امکان انتقال تکنولوژی و جلب سرمایه‌گذاری‌های خارجی فراهم می‌شود، گفت: امیدواریم که بتوانیم دانش فنی و سرمایه‌گذاری‌های لازم را به بخش کشاورزی تزریق کنیم. در این ارتباط سازمان تعاون روستایی پیشنهاداتی به دولت ارائه داده است که از جمله می‌توان به ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای به صورت شهرک‌های سهامی برای حضور خارجی‌ها در مناطقی مانند چابهار فراهم شود، همچنین احداث شهرک گلخانه‌ای ارگ روددشت و نیل‌آباد خراسان رضوی تعریف شده است.

رئیس سازمان تعاون روستایی در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر اینکه مسئولیت نظارت بر خرده‌فروشی‌های میوه و تره‌بار برای ایام پایانی سال برعهده چه سازمانی است گفت: نظارت بر خرید و فروش محصولاتی که قیمت‌گذاری می‌شود برعهده سازمان حمایت است اما در این میان محصولاتی مانند میوه وجود دارد که شامل قیمت‌گذاری نمی‌شوند. 

وی افزود: اگر کالایی مشمول قیمت‌گذاری شده باشد سازمان حمایت  مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در این خصوص مسئولیت برعهده دارد که در ایام پایانی سال که میوه شب عید مورد قیمت‌گذاری قرار می‌گیرد، مسئولیت دوباره برعهده سازمان حمایت است یا اینکه ستاد تنظیم بازار بخواهد بخشی از میوه عرضه شده را مشمول قیمت‌گذاری کند برعهده سازمان حمایت است.