به گزارش پارس به نقل از فارس، با گشت و گذاری در بازار و مغازه‌های میوه‌فروشی سطح شهر شاهد افزایش برخی میوه‌ و تره‌بار هستیم که این موضوع برای استانی که قطب کشاورزی است، جای سئوال دارد.

با توجه به اینکه قیمت میوه و تره‌بار را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند که طبیعی است با آغاز ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضا برای این محصولات با افزایش قیمت آنان مواجه شویم.

* افزایش پایه قیمت میوه در مازندران

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران در گفت‌وگو با فارس، گفت: اقدامی که دولت قبل از عید انجام داد و مدیران دولت تصور می‌کردند که با افزایش میوه شب عید چه اتفاقی می‌افتد درحال حاضر شاهد پیامدهای آن هستیم.

محمدرضا شعبانی بیان کرد: وقتی کار اقتصادی و تخصصی بخشی از دستش خارج می‌شود باید پاسخگو باشیم.

وی تصریح کرد: وقتی قرار شد تولید، تنظیم بازار، حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده برعهده تعاون روستایی واگذار شود الان باید مشخص شود کجای کار است تنها در ایام پایانی سال و داشتن سود بیشتر نباید وارد بازار شود.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران خاطرنشان کرد: وقتی تعاون روستایی در بحث تنظیم بازار ورود پیدا می‌کند، در بحث صادرات نیز باید ورود پیدا کند، باید منتظر زلزله‌ای باشیم، درحال حاضر شاهد پس‌لرزه‌های افزایش قیمت شب عید هستیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش پایه قیمت میوه، به تناسب آن توقع تولیدکننده و همچنین قیمت نهاده‌های کشاورزی و در نتیجه دستمزد کارگران بالا رفته‌ است.

* قیمت میوه براساس عرضه و تقاضا در بازار است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره افزایش قیمت میوه، گفت: قیمت میوه براساس عرضه و تقاضا در بازار است.

دلاور حیدرپور افزود: افزایش قیمت میوه به دلیل این است برخی میوه‌ها نوبرانه است و با افزایش عرضه قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: تولید میوه در مازندران از وضعیت مطلوبی برخوردار است و کمبودی نیز در این راستا وجود ندارد.

* نظارت بر میوه و تره‌بار همانند کالاهای پرتقاضای ماه مبارک رمضان

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه در بحث میوه قیمت پایه نداریم، اظهار کرد: وقتی میوه وارد میدان تره‌بار می‌شود بر فرآیند سودی که بر واحدهای توزیع‌کننده تعیین شده نظارت می‌شود، هیچ قیمت پایه‌ای برای میوه و تره‌بار وجود ندارد باید مرجعی قیمت را اعلام کند.

حسین اصغرزاده اضافه کرد: وقتی میوه در بحث خرید و فروش قرار می‌گیرد و به واحد صنفی مراجعه می‌شود، باید آن واحد صنفی درصد سود قانونی تعیین شده را رعایت کند، نظارت ما در این حد است.

وی یادآور شد: نظارت بر میوه و تره‌بار همانند کالاهای پرتقاضای ماه مبارک رمضان در دستور کار ما قرار دارد.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران، تصریح کرد: در حال حاضر 200 نفر از بازرسان طرح تشدید نظارت بر کالای پرتقاضا سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف در مازندران فعال هستند.

این مسئول خاطرنشان کرد: شهروندان مازندران در صورت مشاهده تخلف و شکایت می‌توانند مراتب را از طریق سامانه تلفن 124 به ستاد خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گزارش کنند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

به گزارش فارس، پس از افزایش قیمت محصولی مسئولان اعلام می‌کنند که قیمت آن کاهش می‌یابد ولی تاکنون مشاهده نکردیم که به دلایلی قیمت محصولی افزایش یابد و پس از رفع مشکلات به قیمت قبل بازگردد، امیدواریم با افزایش عرضه محصول شاهد کاهش قیمت باشیم.