پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- «موسی‌الرضا ثروتی» نماینده مردم بجنورد و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در یادداشی اختصاصی برای پارس نیوز، پیرامون تاخیز دولت در تحویل بودجه سال 95(علی رغم انتقاد دولت فعلی به تاخیر دولت قبلی در تحویل به موقع بودجه) نوشت:

علت اصلی تاخیر بودجه را می بایست از دولت مورد سوال قرار داد! دولت ادعا می کرد که در تاریخ 15 آذر ماه تحویل می دهیم اما این موضوع(در دومین سال تحویل بودجه به مجلس) عملی نشد و در صورت تحویل بودجه در این ایام نیز، طبق برنامه ریزی انجام شده، تصویب بودجه تا پایان سال جاری صورت نمی پذیرد. 

چرا که با توجه به نزدیک شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، تنها 2 هفته دیگر جلسات مجلس برگزار می شود. پس از آن نیز از 10 اسفند ماه مجلس و نمایندگان شروع به کار می کنند و عملا فرصتی برای بررسی بودجه تا پایان سال باقی نخواهد ماند. تجربه نشان داده است که 45 روز زمان برای طرح بودجه و رسیدن به صحن مجلس مورد نیاز است و با این تاخیر دولت، تصویب بودجه با سال 95 موکول خواهد شد.

بر همین اساس دولت می بایست بودجه چند دوازدهم را به مجلس ارائه دهد. برای این کار نیز دولت هزینه های سه ماه اول سال 94 را به عنوان معیار قرار می دهد تا بودجه سه ماهه نخست سال 95 به مجلس پیشنهاد شود.

وقتی دولت تحویل بودجه را نیز به برجام پیوند می زند!

این احتمال می رود که دولت منتظر است تا نتایج برجام مشخص تر شود تا اگر تحریم ها برداشته شد به یک نحو بودجه را تنظیم کند و در صورت عدم وفای عهد غربی ها نیز دولت سناریوی دیگری را برای بودجه سال بعد در نظر بگیرد. علاوه بر این، مشغله های فروان برنامه نویسان و بودجه نویسان دولت نیز می تواند از جمله دلایل تاخیر دولت در تحویل بودجه سال آینده به مجلس باشد.

دولت باید در نظر داشته باشد که تحقق کامل برجام نیز در بهترین حالت تاثیری 20 تا 30 درصدی بر بهبود فضای اقتصادی کشور خواهد داشت. بهتر است که دولت به جای دل بستن به برجام، راهبرد اقتصاد مقاومتی را مد نظر داشته باشد چرا که ایالات متحده قابل اعتماد نیست.

هر اندازه نیز که اعتماد دولت افزایش یابد، عواقب خطرناک تری در انتظار ایران است. آقای روحانی تصور می کرد که دولت آمریکا قصد دارد که دست از لجاجت بردارد اما وضع تحریم های جدید نشان می دهد که اگر دولت ایران توبه هم کند، دولت آمریکا دست بر دار ما نیست. دولت حتی در اجرای برجام نیز نباید اعتماد بیش از حد نشان دهد چرا که طی همین مدت کوتاه نیز آمریکا چند تحریم جدید علیه ایران وضع کرده است که نشان از بی صداقتی آمریکایی ها در اجرای تعهداتشان دارد.

تنها حسن اجرای برجام این است که حساب آمریکایی ها را از اروپایی ها جدا خواهد کرد و عدم اجرای تعهدات از سوی آمریکا، تاثیری بر انجام تعهدات اروپایی ها ندارد.

اما پیشنهاد مجلس به دولت این است که در انتظار چنین موضوعاتی ننشیند چرا که پیش بینی های بودجه در حالت عادی نیز به صورت کامل محقق نمی گردد. برای نمونه از بودجه 220 هزار میلیاردی سال 94، با وجود گذشت 10 ماه تنها 120 هزار میلیارد تومان آن محقق شده است. بنابر این بهتر است که دولت بر اساس تخمین های خود بودجه را به مجلس تحویل دهد و پس از آن(در صورت به وجود آمدن مشکل) از طریق مدیریت تخصیص ها، بودجه را تغییر دهد.

فواید تسریع دولت در تحویل بودجه

همه دولت ها باید در نظر داشته باشند که تسریع هر چه بیشتر آنها در تحویل بودجه، زمینه ساز هر چه بهتر آرامش روانی و اقتصادی در جامعه خواهد بود. زمانی که دولت این اقدام را عملی نمی کند، طبعتا شاخص هایی چون نرخ ارز و صادرات و واردات نیز متاثر می شوند.

چرا که عدم تحویل به موقع بودجه این شائبه را به وجود می آورد که دولت توانایی پیش بینی اقتصادی را ندارد و همین موضوع با ایجاد حاشیه هایی، عدم امنیت اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. 

دولت می بایست هر چه سریع تر نسبت به تحویل بودجه مبادرت می ورزید اما حال که نتوانست، بهتر است که بودجه چند دوازدهم را پیشنهاد دهد تا حداقل همین موضوع منجر به روشن شدن فضای اقتصادی سه ماهه نخست سال آتی شود.