به گزارش پارس به نقل از ایسنا، سردار سعید منتظرالمهدی در خصوص دستگیری کلاهبردار مجازی که از طریق آگهی در سایت دیوار اقدام به کلاهبرداری کرده بود، گفت: در اوایل سال جاری چندین نفر از شهروندان تهرانی با مراجعه به پلیس آگاهی تهران اعلام کردند که پس از درج آگهی فروش کالاهایشان در سایت های مجازی، فردی با آنها تماس گرفته و با معرفی خود به عنوان کارمند یکی از بانک‌های معتبر برای خرید کالا مذاکره کرده است. این فرد پس از توافق با فروشنده به بهانه اینکه نمی تواند حضوری بیاید از صاحب کالا درخواست می‌کند آن را با پیک یا آژانس بفرستد و شماره راننده را نیز برای اطمینان فروشنده و همچنین هماهنگی های لازم، می گیرد.

وی افزود: اما در میانه های راه پس از چند بار تغییر آدرس به بهانه های مختلف، پیک را به منطقه موردنظر خود کشانده و از او می خواهد که در همان محل بماند، چند لحظه بعد تلفن راننده دوباره به صدا درآمده و متهم که از شماره دیگری با او تماس گرفته بوده، با تغییر صدا، خود را فروشنده معرفی کرده و اطمینان می دهد که پول را گرفته است و می تواند کالا را تحویل دهد.

منتظرالمهدی با اشاره به اینکه بعد از این تماس، خریدار سر قرار رسیده و کالا را تحویل می گیرد، گفت: بعد ازتشکیل پرونده مقدماتی با موضوع کلاهبرداری مجازی، پرونده در اختیار پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

سخنگوی ناجا تصریح کرد: براساس اظهارات شاکیان،این کلاهبردار بسیار با برنامه عمل کرده و در هر مورد کلاهبرداری با یک سیم کارت تماس گرفته و آن را غیر فعال کرده و تنها رد خود را نیز از بین می برده است.

به گفته وی، کارآگاهان که با پرونده پیچیده ای روبرو شده بودند وارد عمل شده و با انجام اقدامات اطلاعاتی و مخابراتی توانستند مخفیگاه این کلاهبردار را که از مجرمان سابقه دار بود پیدا کرده و در نهایت در نوزدهم مهرماه سال جاری، متهم را بازداشت کنند؛ در بازرسی از خانه این فرد، بخش قابل توجهی از کالاهای سرقتی نیز کشف شد.

وی ادامه داد: علی 29 ساله که از مجرمان سابقه دار در کلاهبرداری بوده، در سال های 92 و 93 دو مرحله بازداشت شده و در حالیکه اتهامات وی محرز و پرونده اش باز بوده، با قید کفالت جعلی آزاد و متواری شده بود؛ این متهم که مهندس سخت افزار کامپیوتر و بیکار است در اعترافات خود به 30 مورد کلاهبرداری اعتراف کرده و مدعی است در جریان کلاهبرداری ها، تنها 30، 40 میلیون تومان به دست آورده است.

منتظرالمهدی گفت: این کلاهبردار با گشت زنی در سایت های مجازی با پیدا کردن آگهی های لپ تاپ های نو و موبایل های گران قیمت، لوازم خانگی و حتی خودروی سواری با فروشنده تماس گرفته و نقشه کلاهبردارانه اش را اجرایی می کرده؛ براساس اعترافات این متهم 29 ساله بسیاری از کالاها را در همان سایت دیوار فروخته و با چند مالخر نیز در ارتباط بوده است.

سخنگوی ناجا در خصوص نظارت و عملکرد پلیس فتا در این مورد، گفت: در خصوص آگهی های جعلی با هدف کلاهبرداری در سایت دیوار، طی چندین مرحله از طریق پلیس فتا تعاملات لازم با مدیریت این سایت صورت گرفته، همچنین در تمام آگهی های مندرج در این سایت هشداری از سوی پلیس فتا مبنی بر اطمینان از انجام معامله و پرداخت وجه ارائه شده است.

وی افزود: همچنین سایت دیوار در پیامی آموزشی اعلام کرده که این سایت، هیچگونه منفعت و مسئولیتی در قبال معامله افراد ندارد، لذا علی رغم این هشدارهای امنیتی در صورتی که افرادی قربانی کلاهبرداران شوند باید شکایت فرد از طریق سیستم قضائی به پلیس فتا ارجاع داده شود، که در این صورت حتما مورد رسیدگی قرار می گیرد و بزهکاران از رصد و پیگیری پلیس، در امان نیستند.