به گزارش پارس،به نقل از تسنیمدولت یازدهم برای جلوگیری از تشدید رکود در سطح بازار با تهیه یک طرح سیاست‌های تشویقی خود را برای تحریک تقاضا اعلام کرد. در بخشی از این سیاست‌ها قرار شد برای رونق بازار خودرو وام 25 میلیون تومانی در قالب عقد خرید دین با نرخ 16 درصد در اختیار خریداران قرار بگیرد. برهمین اساس تخصیص این وام از 18 آبان ماه آغاز شد و شرکت های خودروساز طی 6 روز 125 هزار دستگاه خودرو را به فروش رسانند.

البته بانک مرکزی بعد از مشاهده این حجم فروش اعلام کرد که براساس توافقات اولیه تخصیص اعتبار فقط 110 هزار را انجام خواهد داد و خودروسازان در فروش مازاد خود باید پاسخگوی مشتریان باشند. بر هر حال به شرط خوش قول بودن شرکت‌های خودروساز در تحویل یک ماهه خودروها، بازار طی یک ماه اخیر شاهد حضور بیش از 110 هزار خودرو خواهد بود اما آیا این موضوع می‌تواند رونقی را در خرید و فروش خودر و در سطح  بازار ایجاد کند؟

فعالان بازار در این رابطه معتقدند این طرح هیچ دردی از بازار خودرو دوا نخواهد کرد و فقط در این میان منافع خودروساز تأمین شده است.

اصغری یکی از فروشندگان خودرو به تسنیم می‌گوید: در طرح خرید خودرو با وام 25 میلیون تومانی علاوه بر مردم دلال ها نیز اقدام به خرید خودرو کرده اند به نحوی که برخی از انبارهای این افراد مملو از خودرو شده است.

وی با بیان اینکه برخی افراد 50 تا 20 دستگاه خودرو در این طرح خریده اند، افزود: متأسفانه همیشه متهم اصلی بازار خودرو نمایشگاه داران هستند اما رکود بازار بسیاری از نمایشگاه داران را ورشکست کرده است و در این میان این دلالان هستند که با رابطه های خاص خود از بازار منافع کسب می‌کنند.

این فروشنده خودرو تصریح کرد: این روزها بازار خودرو خیلی خراب است و در ماه‌های آینده هم تغییری نخواهد کرد.

محمدی دیگر فروشنده خودرو نیز با اشاره به اینکه برخی از دلال ها خودروهای خریداری شده را به امید افزایش قیمت خریداری کرده‌اند، گفت: در آینده آنها با مشارکت لیزینگ‌ها خودروهای خود را با سود سالانه 36 درصد به فروش می رسانند و در این میان فقط منافع خریداران است که رعایت نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه هنوز تکلیف نام‌گذاری خودروهای خریداری شده مشخص نیست، افزود:هرچند خودروسازان اعلام کردند که این خودروها غیر قابل فروش هستند ولی به راحتی می توان آنها را قولنامه‌ای فروخت.

این فروشنده خودرو تصریح کرد: با این طرح نه تنها مشکلی از بازار خودرو حل نشده بلکه سردرگمی‌ خریداران را هم افزایش داده است. فروشنده‌گان خودرو امیدی به رونق بازار خرید و فروش طی چند ماه اخیر ندارند و فقط منتظرند شاید شب عید تغییری در بازار اتفاق بیفتد.