به گزارش پارس،به نقل از مشرقمدیرکل اعتبارات بانک مرکزی از ابلاغ بخشنامه نقد شدن چک خودروسازان به پنج بانک خبر داد و گفت: چهار بانک صادرات، ملی، سپه و تجارت هر کدام 25 هزار خودرو و بانک پارسیان نیز 10 هزار خودرو را به شرط کامل بودن مدارک ثبت نام کنندگان، تخصیص اعتبار می‌کنند. سیدعلی اصغر میرمحمد صادقی در گفت‌و‌گو با ایرنا، افزود: بانک مرکزی دیروز به بانک‌های عامل اعلام کرد که به محض دریافت کامل مدارک، مرحله به مرحله برای پرداخت اعتبار اقدام کنند. 

وی در خصوص اعطای منابع تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو نیز گفت: بانک مرکزی با بانک‌های عامل قرارداد منعقد کرده و آنها باید براساس تفاهم‌های انجام شده، فهرست‌ها را به انضمام چک‌های پشت نویسی شده توسط خودروساز ان و مشخصات خودرو تحویل گرفته و برای بانک مرکزی ارسال کنند. وی با بیان اینکه در چند روز اخیر مشاهده شده خودروسازان برخی موارد از جمله پشت نویسی چک‌ها را رعایت نکرده‌اند، افزود: امروز باردیگر به بانک‌های عامل اعلام کردیم به محض دریافت کامل مدارک، بخش به بخش برای پرداخت اعتبار اقدام کنند. وی با اشاره به پشت نویسی نشدن برخی از چک‌ها در زمان ثبت نام، گفت: براساس تفاهم‌های انجام شده، مدارک باید به صورت کامل ارائه شود.

روز گذشته یکی از خبرگزاری‌ها خبرداد که خودروسازان طی  بخشنامه‌ای از تمام نمایندگی‌های خود خواسته‌اند تا هیچ خودرویی از محل فروش اقساطی به مشتریان تحویل داده نشود و همچنین عنوان شده بود خودروسازان گفته‌اند  تا زمانی که فروش اقساطی و تأمین اعتبار از سوی بانک مرکزی تعیین تکلیف نشده است هیچ خودرویی نباید به دست مردم برسد و از سویی اگر نمایندگی‌ها نسبت به تحویل خودرو از محل فروش امانی اقدام کنند، مسئولیت این کار با خود آنها خواهد بود و خودروساز هیچ مسئولیتی نمی‌پذیرد.اما این خبر توسط مدیران دو خودروساز تکذیب شد و آنها اعلام کردند چنین بخشنامه‌ای به هیچکدام از نمایندگی‌ها ارسال نشده و هیچ محدودیتی هم لحاظ نشده است.آنها توضیح دادند که خودروسازان  فرقی بین تحویل خودروهای فروش عادی و تسهیلاتی(با وام 25 میلیون تومان)قائل نیستند.از این‌رو وقتی بانک مرکزی پرونده‌های ارسالی از سوی خودروسازان را بررسی کند با فوریت تحویل خودرو آغاز می‌شود.در این میان با چند نمایندگی خودروساز هم تماس گرفتیم. آنها اظهار داشتند بخشنامه‌ای مبنی بر تحویل ندادن خودرو به افرادی که با تسهیلات بانکی خرید کرده‌اند، نداشتیم.آنها به بخشنامه‌ای اشاره داشتند که در مورد خودروهای امانی بود.

در این باره رضا تقی‌زاده معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا به خبرنگار ما گفت:سایپا بخشنامه‌ای مبنی بر تحویل ندادن خودروهای اقساطی به هیچکدام از نمایندگی‌های خود ارسال نکرده است.تنها بخشنامه‌ای که اخیراً صادر شده  در مورد خودروهای امانی است.خودروسازان به صورت امانی به نمایندگی‌ها خودرو می‌دهند تا خریداران خودرو بتوانند از نزدیک این خودروها را ببینند. خودروهای امانی بدون پلاک و بیمه است، لذا فروش آنها ممنوع است.متأسفانه برخی از نمایندگی‌ها این خودروها را به آشنایان خود می‌فروشندو سپس برای کارهای قانونی اقدام‌های لازم را انجام  می‌دهند. (بعضاً گزارش شده این خودروها به خریداران خودرو فروخته شده است و آنها تا سپری شدن مراحل قانونی این خودرو را در پارکینگ خود نگهداری می‌کنند).

وی ادامه داد:این بخشنامه مربوط به 10 سال پیش است و هر چند وقت یکبار مجدداً به نمایندگی ابلاغ می‌شود تا تخلفی پیرامون این موضوع صورت نگیرد. از آنجا که خودرو امانی است اگر اتفاقی برای راننده رخ دهد یا با این‌گونه خودروها فعالیت غیرقانونی صورت گیرد سایپا دچار مشکل می‌شود.از این رو در بخشنامه اخیر تنها به این موضوع اشاره شده است.لذا این امر هیچ ارتباطی با خودروهای فروش اقساطی ندارد. تقی‌زاده در مورد فروش اقساطی خودرو و تحویل آن اظهار داشت:بانک مرکزی برای تحویل فروش اقساطی خودرو همکاری خیلی خوبی داشته و تمام مجموعه‌ها در تلاش هستند تا با سرعت پرونده متقاضیان بررسی و خودروها تحویل داده شود.از آنجا که استقبال مردم از این خودروها زیاد بود و خودروسازان و حتی بانک مرکزی غافلگیر شدند مدت بررسی پرونده‌ها زمانبرتر خواهد شد، اما تمام سعی ما این است که نهایت تحویل خودروها 30 روزه باشد.هنوز موعد تحویل هیچکدام از خودروها فرانرسیده است لذا خبرها مبنی بر ممنوعیت تحویل صحت ندارد.

وام خودرو را خودروسازان تضمین کردند
وی خاطرنشان کرد:در گذشته که مردم از وام خودرو استفاده می‌کردند ابتدا در بانک تشکیل پرونده می‌دادند و پس از بررسی و اعتبار سنجی که گاهی یک الی دو ماه طول می‌کشید فرآیند خرید خودرو آغاز می‌شد.اما در این روش ابتدا خودروساز تشکیل پرونده داده و در مرحله دوم به بانک ارسال می‌شود تا مطابقت چک با نام صادرکننده و سایر موارد بررسی شود.از آنجا که بانک مرکزی همکاری خوبی دارد این مهم با سرعت به سرانجام می‌رسد.

وی در پاسخ به برخی از انتقادها نسبت به وام 25 میلیون تومانی خودرو گفت:برخی می‌گویند مردم خریدار خودرو نبودند بلکه خواهان وام آن بودند. سؤال این است اگر افراد قصد خرید خودرو را نداشتند چرا 45 هزار نفر از حداکثر وام استفاده نکردند و پراید خریداری کردند.اگر واقعاً برای مردم وام مهم بود قطعاً ترجیح می‌دادند که به سراغ 80 درصد آن یعنی وام کامل بروند. وی با بیان اینکه مردم اگر وسع مالی داشته باشند برای خرید خودرو اقدام می‌کنند گفت: البته در این میان تمام سعی خودمان را می‌کنیم که بر کیفیت و خدمات پس از فروش خودروها بیفزاییم و این امر در تمام ماه‌ها اتفاق بیفتد.وی گفت:برخی‌ می‌گویند دولت می‌تواند وام خودرو بپردازد اما وام 3 میلیون تومانی ازدواج با تأخیر مواجه است.در این طرح اصل و فرع پول توسط خودروساز تضمین می‌شود.اگر به هر دلیلی چک خریداران خودرو نقد نشد یا اعتبار کافی نداشت از سوی خودروساز پرداخت خواهد شد.لذا بانک هیچ ریسکی در پرداخت این وام‌ها ندارد ولی در وام ازدواج چنین تضمینی وجود ندارد.

هیچ نمایندگی حق ندارد خودرو بدون سند به مردم بدهد
مصطفی خان کرمی معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو نیز درباره ممنوعیت تحویل خودروهای اقساطی به خبرنگار ما گفت:در بخشنامه ایران خودرو به نمایندگی‌ها عنوان شده است که هیچ نمایندگی حق ندارد خودرو را بدون سند و پلاک به مردم بدهد و این موضوع اصلاً جدید نیست و بارها اعلام شده است.متأسفانه برخی‌ها می‌خواهند از چنین بخشنامه‌ای  برداشت‌های دیگری داشته باشند. وی افزود:خودروسازان با پلاک موقت خودروها را به نمایندگی‌ها می‌برند.این موضوع با دو هدف انجام می‌شود. یک آنکه مردم در نمایندگی‌ها بتوانند این خودروها را تست کنند.دوم اینکه اگر فردی قصد خرید داشت بتواند همان خودروها را خریداری کند.این امر کمک می‌کند تا زمان تحویل خودروها به مردم کاهش پیدا کند.

اما زمانی این خودروها قابل فروش خواهد بود که سند و پلاک آن آماده و از حالت امانی خارج شود در غیراین‌صورت تحویل آن به مشتریان خلاف قانون است. وی با بیان اینکه ایران خودرو در تحویل خودروهای اقساطی هیچ مشکلی ندارد، تصریح کرد: زمانی که بانک مدارک مشتریان را تأیید کند تحویل خودروها در مدت 30 روز انجام می‌شود و در این باره هیچ منعی در نظر گرفته نشده است.با توجه به چنین توضیحاتی چطور عنوان شده است که ما از نمایندگی‌ها خواسته‌ایم خودرو به مشتریان تحویل ندهند! فروش اقساطی خودرو قابل دفاع است و خوشبختانه تمام بخش‌ها برای سهولت و انجام آن هماهنگ بودند.