به گزارش پارس به نقل از مهر، محمد رضا مزجی در نشست تخصصی اقتصاد مسکن در محل نمایشگاه بین المللی مسکن، انبوه سازان و فرصت های سرمایه گذاری در جمع خبرنگاران با تاکید بر فراهم کردن بستری از سوی دولت برای خرید اقساطی مسکن در کشور تصریح کرد: یکی از راه های حل مشکل رکود بازار مسکن فراهم آمدن زمینه ای برای فروش و معامله مسکن به صورت نقد و نسیه توسط تولید کننده مسکن است.

وی ادامه داد: در این طرح دولت با دریافت نیمی از هزینه یک مسکن از خریدار و اعطای وام ۱۵ ساله به خریدار این امکان را می دهد که به راحتی صاحب ملک شده و اقساط منزل خود را از طریق بانک پرداخت کند چرا که معمولا میان خریدار و فروشنده اعتماد کافی وجود ندارد.

معاون اقتصادی شهردار مشهد با بیان اینکه در دیگر کشورها مردم با پرداخت ده درصد هزینه مسکن به صورت نقد و پرداخت اقساطی مابقی این هزینه صاحب منزل می شوند، گفت: تنها در ایران است که مسکن به صورت نقد خریداری می شود که این مسئله به دلیل ناتوانی مسکن ساز در ساخت و فروش مسکن است.

وی با اشاره به راهکاری دیگر جهت خروج کشور از رکود مسکن گفت: شهرداری ساختمان های ساخته شده را از مسکن سازان خریداری کرده و در ازای آن زمین و پروانه ساخت را به سرمایه گذار اعطا کند این روش می تواند در کشور گردش مالی و چرخش سرمایه ایجاد کند.

مزجی با اشاره به فروش ساختمان توسط افراد غیر مشهدی به شهرداری مشهد در ازای دریافت زمین و پروانه ساخت در مشهد، ابراز کرد: در سال گذشته و سال جاری این سیاست توانست باعث رشد ۹۵ درصدی بودجه مصوب شورای شهر مشهد شود.

وی با اشاره به مذاکرات شهرداری مشهد با بانک های مسکن و سپه در راه اندازی ساز و کار فروش نقد و نسیه مسکن به مردم اظهار کرد: متاسفانه بانک ها به این بهانه که شهرداری ها مردم را برای سرمایه گذاری در پروژه های شهری وادار به خروج سرمایه خود از بانک ها می کنند، شهرداری ها را رقیب خود می دانند در حالی که باید گفت سود حاصل از سرمایه گذاری از این مسیر در بانک ها گذاشته می شود و این مسئله می تواند در خروج کشور از رکود نقش بسزایی داشته باشد.

معاون اقتصادی شهردار مشهد با اشاره به راه اندازی تالار مبادلات املاک و مستغلات و تالار سهام برای هر چه فعال تر شدن پروژه های شهری در مشهد بیان کرد: تالار مبادلات و مستغلات از سال گذشته کار خود را به صورت آزمایشی آغاز کرد و تالار سهام نیز از دو هفته آینده راه اندازی خواهد شد.

وی ادامه داد: با راه اندازی تالار مبادلات املاک و مستغلات به صورت رسمی مردم می توانند برای خرید و فروش ملک خود به راحتی اقدام کرده آنچنانکه در سه ماه گذشته بیش از ۸۰ درصد معاملات از این طریق صورت گرفته است.

مزجی رعایت نکردن اصول اولیه در حوزه مسکن توسط دستگاه حکومتی را از دلایل رکود در این حوزه دانست، بیان کرد: در صورتی که رفع مشکل مسکن مورد نیاز مردم توسط دستگاه حکومتی به درستی اندیشیده شود میزان درآمدهای مردم به نسبت دارایی آن ها تنظیم خواهد شد.

وی با تاکید براینکه مشکل رکود مسکن در مشهد وجود ندارد، خاطرنشان کرد: اعطای وام بیش از ۳۰ میلیون تومانی دولت یازدهم به متقضیان مسکن توانسته است تا حدودی از رشد رکود در این حوزه جلوگیری کند.

معاون اقتصادی شهردار مشهد میزان معملات مسکن در سال ۹۲ را ۶۰۰ میلیارد تومان دانست و افزود: با توجه به تعامل و همکاری بین شهرداری و شورای شهر مشهد پیش بینی می کنیم که در نیمه دوم سال آینده شاهد رکود مسکن در مشهد باشیم.

وی با اشاره به اشتغالزایی روزانه دو هزار نفر در پروژه های شهرداری مشهد اظهار کرد: برای این افراد ماهانه دو میلیارد تومان هزینه می شود.

مزجی اشاره ای به بودجه نه هزار میلیارد تومانی شهرداری مشهد در سال جاری داشت و تاکید کرد: تاکنون ۴۵ درصد این بودجه محقق شده است.