به گزارش پارس به نقل از فارس ، مداخله نظامی روسیه در سوریه که به درخواست رسمی دمشق صورت گرفت برای محور غربی-عربی ضد سوری ناخوشایند بوده و هست. از این روی این مسئله را از زوایای گوناگون تحلیل کرده‌اند.

کارشناسان، مراکز مطالعاتی و تصمیم‌سازی تل‌آویو همچنان در تلاشند که مسئله کمک نظامی روسیه به همپیمان راهبردی خود یعنی سوریه را عمیقا بررسی کنند؛ با علم به اینکه طرح رژیم صهیونیستی، مبتنی بر تجزیه سوریه و تقسیم آن به کشورهای کوچک نژادی، مذهبی و طایفه‌ای است؛ مسئله‌ای که در پایان به سود منافع این رژیم خواهد بود.

در همین راستا، روزنامه «رأی الیوم» به نقل از پرفسور «ایال زیسر» کارشناس مسائل سوریه و خاورشناس اسرائیلی گزارش داد، خاورمیانه‌ای که ما (مسئولان رژیم صهیونیستی) در پی آن هستیم روسیه و ایران بر آن حکمرانی می‌کنند و چیزی که رخدادها را تحمیل می‌کند چاقوهای قدس است.

وی بر این باور است، رؤیای ایجاد خاورمیانه جدید در منطقه ما در دهه 90 مبتنی بر قدرت آمریکا بود که «صدام» دیکتاتور معدوم عراق را شکست داد، این کشور را اشغال کرد و ایران را گوشه‌نشین کرد.

این کارشناس اسرائیلی در این مقاله همچنین می‌نویسد، روسیه در آن دوران (دهه 90) کشوری ضعیف و شکست‌خورده‌ای بود و به سختی می‌توانست روی پای خود بایستد. به موازت این مسئله، قدرت آمریکا رهبران عرب را سوق داد که به این کشور نزدیک شوند. همانگونه که «انور سادات» رئیس جمهور پیشین مصر در آن زمان می‌گفت: راه به سوی واشنگتن و دل آمریکایی‌ها از توافق صلح با اسرائیل می‌گذرد. اما صلح در دل مردم عرب ریشه ندواند، جهان عرب را از تنگنا خارج نکرد و به توقف گسترش افراطی‌گری در آن منجر نشد. از این روی، آمریکا خسته شده و قصد دارد [به امید متحدان خود] منطقه را ترک کند. در هر حال، آمریکا قدرت تأثیرگذاری خود را در منطقه از دست داده است و دیگر نمی‌تواند رخدادها را در این منطقه کنترل کند.

زیسر ادامه داد: «روسیه و ایران جای آمریکا‌یی‌ها را پر می‌کنند و خط شیطانی از گذشته نه چندان دور به خط مرکزی تبدیل می‌شود که امروز منطقه بر اساس آن است. روس‌ها مداخله خود را تعمیق می‌بخشند و ایران این مسئله را در عراق انجام می‌دهد. مصر نیز چندان بی‌تمایل نیست که بخشی از محوری باشد که همچنان نظام‌های عربی بزرگ به آن مرتبط هستند».

وی با اشاره به اینکه اسرائیل در ائتلاف ایران و روسیه عنصری ناممطلوب است می‌افزاید: اسرائیل دستکم برای روس‌ها رقیب یا دشمن نیست؛ زیرا این کشور قصد دارد آمریکا‌یی‌ها را هدف قرار دهد و آنان را از منطقه دور کند. در عین حال می‌خواهد افراطی‌گری مذهبی را متوقف سازد که احتمالا به دروازه‌های مسکو خواهد رسید. روس‌ها به چیزی پی ‌برده‌اند که واشنگتن هنوز بدان نرسیده است و آن اینکه، رابطه‌ای میان «دولت اسلامی» (داعش) و درگیری اسرائیل و فلسطین وجود ندارد و هر گونه پیشرفت در مذاکرات اسرائیل و فلسطین افراطی‌گری و جنون در منطقه را متوقف نخواهد کرد. از این روی روس‌ها بر اهداف خود متمرکز هستند و از آنها هیچ گونه محکومیتی علیه اسرائیل ندیده‌ایم. مسکو همچنین در راستای بازگرداندن آرامش به خیابان های خود تلاش می‌کند.

این کارشناس اسرائیلی درباره کمک‌های روسیه به ایران نیز می‌نویسد، روسیه در عین حال به ایران کمک می‌کند که حضور خود را تقویت کند. اسرائیل و ایران نیز مانند روسیه آمریکا بر سر تأثیرگذاری و جایگاه [در خاورمیانه] رقابت می‌کنند. از این روی، درگیری دارند که حل کردن آن دشوار است و این درگیری می‌تواند تشدید نیز شود.

از دید زیسر، روسیه، ایران و هپیمانان آنها یعنی حزب الله و «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه علنا از «خاورمیانه جدید»ی سخن می‌گویند که پس از تقویت حضور ایران و روسیه و هدف قرار دادن شوشیان در سوریه، این کشور سنگ بنای این خاورمیانه خواهد بود. از آنجا نیز عازم عراق و لبنان خواهند شد و جایگاه خود را در مصر تثبیت خواهند کرد.

وی در پایان مقاله خود می‌نویسد، واشنگتن همپیمان راهبردی اسرائیل است و باقی خواهد ماند. واشنگتن می‌آید و می‌رود و باید با قدرت به منطقه باز گردد. ولی در سال‌های آتی شرق قرمز (نماد اتحاد جماهیر شوروی سابق) خواهد بود. مسکو نیز مرکز این شرق خواهد بود. احتمالا روس‌ها مانند آمریکایی‌ها به این نتیجه خواهند رسید که کنترل افراطی‌گری و رادیکالیسم یک مسئله دشوار است و نابودی داعش نیز هدف فوری نیست. وزارت خارجه واشنگتن اما سعی دارد اعتراضات یا دعوت‌ به صلح و آتش‌بس را به گوش همگان برساند بدون اینکه حتی یک نفر در خارج از آمریکا به این مسئله گوش دهد.