به گزارش پارس به نقل از  مهر علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نشست خبری پیرامون دومین اجلاس روسای کمیسیون های سیاست خارجی کشورهای دوست سوریه گفت: این اجلاس یکشنبه هفته جاری در تهران برگزار می شود.

این اجلاس در راستای سیاست های جمهوری اسلامی ایران برای استقلال صلح در سوریه به عنوان خط مقدم مقاومت در مقابله رژیم صهیونیستی برگزار می شود.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری اولین دور این اجلاس در اسفند ماه سال گذشته گفت: در اجلاس قبل هشت کشور حضور یافتند اما در این اجلاس حدود 30 کشور حضور می یابند که نمایانگر پیوستن کشورهای زیادی به کشتی صلح سوریه است و نشان می دهد سیاست ایران طرفداران زیادی یافته در حالی که خط آمریکا که خط آتش افروزی در سوریه بود شکست خورد.

وی با بیان اینکه کشورهای جهان معتقدند بحران سوریه فقط راه حل سیاسی دارد گفت: پدیده شوم تقویت تروریسم که از طرف آمریکا دنبال شد و امروز در سطح منطقه و جهان تهدید کننده است همیشه مورد انتقاد ایران بوده و ما به عنوان بزرگ ترین قربانی تروریسم با این پدیده مخالفیم در سوریه هم خواستار مبارزه با پدیده تهدید کننده تروریسم هستیم.

بروجردی افزود: تروریست ها حتی از اروپا و آمریکا در سوریه حاضر شدند و آموزش دیدند، کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز نگران هستند که با برگشتن این افراد چگونه با آنها برخورد کنند.

بروجردی در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص برگزاری انتخابات آزاد  در سوریه گفت: با تغییر قانون اساسی سوریه احزاب اجازه فعالیت یافته و می توانند در انتخابات آزاد حضور یابند. در انتخابات جاری نیز برخلاف دوره های قبل احزاب مختلف شرکت کردند.

بروجردی با اشاره به برگزاری انتخابات سوریه در خارج از کشور گفت: آمریکا مخالف برگزاری انتخابات است و اعلام کرده که ما حاضریم بشار اسد دو سال دیگر براساس قانون اساسی رئیس جمهور بماند و انتخابات برگزار نشود، این سیاست دوگانه نمایانگر این است که اهداف نامشروع سیاسی برای آمریکا اولویت دارد و بحث انتخابات مردم سالاری در درجه دوم است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی اظهار داشت: تعدادی از کشورها با برگزاری انتخابات سوریه در خارج از کشور مخالفت کردند اما حضور پرشور مردم نشان دهنده پیروزی دولت سوریه در این انتخابات است.

وی تاکید کرد: در اجلاس دوستان سوریه در تهران علاوه بر روسای کمیسیون ها شاهد حضور روسای مجالس هم هستیم.

رئیس مجلس بولیوی و نایب رئیس مجلس مالی برای حضور در این اجلاس ابراز علاقه کردند و تا امروز صبح 12 هیأت وارد تهران شدند.

بروجردی در بخش دیگر این کنفرانس خبری تاکید کرد: دیپلماسی پارلمانی در مجلس شورای اسلامی از همه ظرفیت خود برای حل بحران سوریه استفاده کرد و هیأت های متعددی برای صلح به سوریه از سوی مجلس شورای اسلامی فرستاده شدند.

وی تاکید کرد: هیأت ایرانی روز دوشنبه عازم سوریه می شوند و همه مهمانانی که در قالب هیأت ها در اجلاس تهران حضور می یابند می توانند در صورت علاقمندی در روز انتخابات همراه هیأتی ایرانی به سوریه سفر کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: ایران از روند مصالحه بین گروه های مسلح و ارتش سوریه که در حمص اتفاق افتاد و در حال مذاکره هستند و اینکه کار مشابهی در حلب انجام شود حمایت می کند. این روند ارزشمند است و از جنگ و خونریزی در سوریه جلوگیری می کند.

بروجردی با تاکید بر لزوم کمک های انسان دوستانه به مردم سوریه گفت: در طول سه سال گذشته به دلیل تحمیل تحریم ها به مردم سوریه نیاز به کمک های انسان دوستانه در بعد غذا و دارو جدی است جمهوری اسلامی در این زمینه فعال بوده و از همه کشورها درخواست می کنیم که در این زمینه فعال شوند.

وی ادامه داد: همه اینها موجب خواهد شد شرایط برای بازسازی سوریه که متاسفانه در طول سه سال گذشته دچار آسیب و تخریب شده فراهم شود. جمهوری اسلامی برای تقویت خط مقدم مقابله با رژیم صهیونیستی در این زمینه نیز فعالیت خواهد داشت.

وی در خصوص حضور مسئولان وزارت امور خارجه در روز انتخابات سوریه گفت: این سفر در قالب هیأت پارلمانی خواهد بود اطلاعی از حضور دولت ندارم.

وی ادامه داد: کشورهایی از آمریکا لاتین، آفریقا و کشورهای عربی همسایه در این اجلاس حضور خواهند یافت و 22 کشور تا الان اعلام حضور کردند که احتمالا تا 25 کشور افزایش می یابند تعدادی از کشورها هم اعلام کردند که از سفرایشان می خواهند در این اجلاس حضور یابند.

بروجردی با اشاره به سیاست خصمانه کشورهای عربی در خصوص بحران سوریه گفت: در این اجلاس کشور عراق به عنوان کشور عربی همسایه حضور خواهند یافت و بیشتر کشورهای شرکت کننده از کشورهای آفریقا و آمریکای لاتین هستند.

وی با اشاره به مصوبات اجلاس اول روسای کمیسیون های سیاست خارجی دوستان سوریه گفت: در اجلاس اول مصوباتی داشتیم که روسیه به عنوان عضو دائم شورای امنیت در اجلاس اعلام کرد با توجه به حضور در این شورا در خصوص ارسال کمک های انسان دوستانه جلوگیری از ورود سلاح به کشور سوریه از طرف کشورهای همسایه و درج نام گروه های تروریستی حاضر در سوریه در لیست گروه های تروریستی جهانی تلاش می کنند.

وی تاکید کرد: آمریکا نگاه متفاوتی با روسیه و چین در بحران سوریه داشت و سیاست ها تقابلی را در پیش گرفته بود حتی در امر انتخابات نیز آمریکا مخالفت خود را اعلام کرد اما این دو کشور که عضو دائم شورای امنیت هم هستند سیاست هایشان در راستای عدم تغییر ساختار سیاسی از سوریه بود که موجب شد تا امروز تغییری در ساختار سیاسی سوریه داده نشود.

وی همچنین در پایان از حضور هیأتی از روسیه در این اجلاس خبر داد.