به گزارش پارس به نقل از مهر، سیدعلی بربند با اشاره به مذاکرات انجام گرفته با یک شرکت معتبر آلمانی گفت: ایران از قابلیت ها و ظرفیت های مناسبی در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی برخوردار است و نیاز به سرمایه گذاری در این زمینه بخصوص با توجه به مسائل زیست محیطی به شدت احساس می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران با اعلام اینکه مطابق برنامه ریزی انجام شده، تا پایان برنامه پنج ساله ششم توسعه حداقل پنج درصد انرژی های نیروگاهی کشور باید از انرژی ها نو تامین شود، تصریح کرد: بر این اساس یک هیأت آلمانی سازنده نیروگاه های خورشیدی و از برندهای معتبر جهانی، با هماهنگی وزارت نیرو و کمیته ای تخصصی که مسائل سرمایه گذاری در استان تهران را پیگیری می کند، به دنبال سرمایه گذاری در این زمینه در استان تهران به عنوان منطقه ای سوق الجیشی در کشور که باید در زمینه تامین انرژی از وابستگی به یک نیروگاه خارج شود، هستند.

این مقام مسئول افزود: از آنجا که در تهران و سطح استان، از فناوری های روز دنیا استفاده شده و امکان کنترل و مانیتورینگ وقایع وجود دارد، این شرکت علاقه مند به فعالیت در این خصوص در این خطه از ایران اسلامی شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان تهران یادآور شد: هم اکنون زمینی به مساحت افزون بر ۱۵۰ هکتار در اطراف شهرک صنعتی شمس آباد انتخاب شده که فرآیند واگذاری آن به این شرکت از طریق فرمانداری تهران در دست پیگیری است.

وی تصریح کرد: با انجام این مهم و سرمایه گذاری طرف آلمانی، نخستین نیروگاه خورشیدی ۵۰ مگاواتی در استان تهران ایجاد و مطابق قرارداد، به مدت ۲۰ سال انرژی تولید آن با قیمت های مصوب شده به صورت تضمینی از این سرمایه گذاران خریداری خواهد شد.

بربند یادآور شد: هرچند انرژی تولیدی در این نیروگاه به شبکه برق سراسری تزریق خواهد شد، اما بیشتر آن برای تامین برق مورد نیاز شهرک صنعتی شمس آباد مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در این زمینه، برای تولید ۲۰۰ مگاوات برق از نیروگاه‌های خورشیدی در سطح استان برنامه ریزی شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: اجرای این پروژه علاوه بر ورود سرمایه و تکنولوژی به کشور، امکان تامین انرژی پاک در راستای پایداری محیط زیست را نیز فراهم می کند و از نظر مقوله پدافند غیرعامل نیز پایداری در شبکه برق استان در مواقع بحران را به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان تهران با بیان اینکه پیش بینی می شود تا ۱۰ روز آینده تحویل زمین مربوطه و عقد قرارداد را به انجام شود، خاطرنشان کرد کرد: مسؤولیت صدور مجوز، پروانه بهره برداری، تحویل زمین و خرید برق به صورت تضمینی برعهده طرف ایرانی است و مابقی کارها و سرمایه گذاری لازم از سوی شرکت آلمانی انجام می شود.