به گزارش پارس به نقل از "برق نيوز"، ۲۱ فروردین ۱۳۸۹ که مجید نامجو حکم همایون حائری را برای مدیرعاملی توانیر تایید کرد و وی جای محمد بهزاد را گرفت تا ۲۲ فروردین ۹۴ که کردی به جای وی معرفی شد، هوشنگ فلاحتیان هم از مدیرعاملی برق اصفهان به معاونت امور برق و انرژی وزارت نیرو رسید.

همایون حائری فردی برآمده از متن صنعت برق است و پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی نموده است. وی متولد آذربایجان و فارغ‌التحصیل کارشناسی برق قدرت دانشگاه خواجه‌نصیر و کارشناسی ارشد برق قدرت دانشگاه صنعتی شریف است.حائری مدیرعامل اسبق شرکت برق منطقه‌ ای تهران و در کارنامه وی سابقه حضور در نیروگاه ری، دفتر فنی برق تهران، معاونت توزیع برق تهران، مدیرعاملی برق آذربایجان، معاونت بهره برداری توانیر و مدیرعاملی شرکت مدیریت شبکه برق را دارد.

حائری درست بعد از ۵ سال تکیه بر صندلی مدیرعاملی توانیر جای خود را به آرش کردی داد. هوشنگ فلاحتیان که از حائری حکم مدیریت برق اصفهان را گرفته بود در ۹ شهریور ۹۲ به وزارت نیرو آمد و بعنوان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی رئیس حائری شد.

از یک سال پیش شائبه اختلاف بین فلاحتیان و حائری بوجود آمده بود و اظهار نظرهای متفاوت در برخی از حوزه ها نشان از عدم هماهنگی بین این دو داشت. هرچند اخباری تایید نشده از منابع مختلف از وجود اختلاف میان همایون حائری و هوشنگ فلاحتیان، معاون برق و انرژی وزارت نیرو حکایت می‌کند، حرف‌هایی که می‌توان نمود آن را در اظهارنظر متناقض این دو مسوول درباره خرید برق تولیدی از گاز فلز از بخش خصوصی یافت. اما هیچ‌کس نمی‌داند ماجرا دقیقا از کجا آب می‌خورد.

برگزاری مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل توانیر در غیبت رسانه ها و بدون هماهنگی قبلی و بی اطلاعی همه از این جابجایی تاحدود زیادی شائبه اختلاف بین حائری و فلاحتیان را تقویت می کند.

از برکناری پرحاشیه رحیم خانی مدیرعامل سابق شرکت توزیع برق ایلام که به دلیل مخالفت او با طرح کاهش تلفات شبکه برق بود تا اختلاف نظر در خرید تضمینی برق تولیدی از گاز فلر می توان اختلافات بین حائری و فلاحتیان را دید. درحالی که هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از آمادگی این وزارتخانه برای خرید این برق خبر داده بود همایون حائری، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر اظهار کرد که تاکنون با توانیر صحبتی در زمینه استفاده از گازهای فلر نشده است. او همچنین تصریح کرده بود ما از گاز طبیعی برای «تولید برق» استفاده می‌کنیم و برای گاز فلر وارد مزایده نمی‌شویم بنابراین ما نه چنین برنامه‌یی داریم و نه پیشنهادی برای استفاده از گازهای فلر دریافت کرده‌ایم.

علاوه بر تغییر مدیرعامل توانیر همه اعضای هیئت مدیره توانیر به جز یک نفر برکنار شدند و هوشنگ فلاحتیان نیز به عنوان رئیس هیئت مدیره توانیر اعلام شد.

بی اطلاعی فعالان صنعت برق از دلايل برکناری حائری

خبرنگاران "برق نیوز" با چندین نفر از مدیران برقی و فعلان بخش خصوصی صنعت برق در این فاصله تماس داشته اما همه از این تغییر بی خبر بودند و به اتفاق همه از شنیدن این خبر از رسانه‌های می‌گفتند. نمایندگان مجلس هم از این جابجایی اظهار بی‌طلاعی کرده و آنرا ناگهانی خواندند.

همچنين در تماس با دکتر امیری خامکانی رئیس کمیته برق کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در مورد این تغییر سوال كرديم که وی نیز از این جابجایی اظهار بی اطلاعی کرد.

با اين حال مهندس شیرخانی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق ایلام در مورد برکناری همایون حائری گفت: «برکناری ایشان خیلی غیرمترقبه بود به‌طوری که ما نمی‌توانیم در این مورد اظهارنظری بکنیم. ما فقط شنیدیم که تودیع و معارفه شدند.» وی همچنین بااشاره به اینکه حائری از بهترین مدیران بود در مورد دلیل احتمالی این برکناری گفت: «هر نوع دلیلی محتمل است.»

جمشید طالبی مدیرعامل شرکت توزیع برق استان گیلان باا شاره به اینکه نام‌های به‌صورت رسمی دریافت نکرده‌اند، اظهار می‌کند: «البته پیامی در این راستا دریافت کرده‌ایم اما تا زمانی که رسما این مساله به ما ابلاغ نشود، نمی‌توانیم آن را تایید کنیم.»

منوچهر جعفری مدیرعامل شرکت توزیع برق استان مازندران نیز در این مورد اظهار بی‌اطلاعی کرده و بیان می‌کند: «از منابع غیرموثق این خبر به ما رسیده است اما هنوز به‌طوری رسمی اعلام نشده است.» وی در مورد عملکرد حائری نیز گفت: «تعامل آقای حائری با استان‌ها خیلی خوب بود.»

مسوول دفتر محمد بحرینی مدیرعامل شرکت توزیع برق استان لرستان نیز می‌گوید: «آقای مهندس فقط یک پیام کوتاه (اس‌ام‌اس) در این مورد دریافت کرده‌است.»

ناصر اسکندری مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق غرب استان تهران (البرز) نیز با اشاره به اینکه در جلسه است و با صدایی آهسته بیان می‌کند: «من در جریان جزییات قرار نگرفتم و این خبر را فقط به‌صورت کلی شنیده‌ام.»

سیدمحمدحسن صحراییان مدیرعامل شرکت توزیع برق شیراز با اشاره به اینکه این خبر را از منابع غیر رسمی دریافت کرده‌است، تصریح می‌کند: «این جابه‌جایی‌ها امری عادی است. به هرحال در تمام کشورهای بزرگ دنیا مدیران در سطوح بالادستی چنین جابه‌جایی‌ها را برنامه‌ریزی می‌کنند.» وی همچنین افزود: «مهندس حائری از مدیران موفق و پرتلاش بودند و در این بخش بسیار موثر بودند.»

ایجاد مدیریت یک دست با سیاست‎های مهندس فلاحتیان؟!

هوشنگ فلاحتیان که خود نیز رئیس هیات مدیره شرکت توانیر شده است با معرفی آرش کردی و حمایت وی توانست حائری را از راس مدیریتی توانیر خارج کند و تیم یک دست با سیاست های خود در این نهاد ایجاد نماید.

فلاحتیان قطعا توسط کردی تغییراتی در مدیریت های برق شهرستان ها و استان های کشور نیز خواهد داد تا یک دست ترین سیستم همسو با سیاست های خود را در توانیر ایجاد نماید. نفوذ بیش از پیش و تسلط بی چون و چرای فلاحتیان بر بزرگترین صنعت زیربنایی ایران در حالی صورت می گیرد که کردی جوان مامور اجرای آن شده است و نسبت به آن انتقاداتی نیز وجود دارد.

همسو بودن و یک دست شدن سیستم مدیریتی در هر نهاد اجرایی لازمه پیاده سازی بهتر امور خواهد بود و وجود مدیران مخالف با سیاست های کلی بک شرکت می تواند باعث ایجاد اینرسی و اتلاف منابع شود.

نباید اختلاف نظر در پیاده سازی سیاست های کلی توانیر به مخالفت با مدیران تفسیر شود و از این منظر در پی خفه کردن نظرات و سلایق مختلف برآمد. وجود منتقدان و افراد با سابقه در این سیستم می تواند تا حدودی به متعادل کردن سیاست های برقی وزارت نیرو کمک کند و نباید به صورتی حذفی با آنها برخورد کرد.

کردی به خوبی می داند که لباس مدیرعاملی شرکت توانیر زودتر از روال همیشگی آن بر تن وی انداخته شده است. این فرصتی که به این مدیر جوان و با انگیزه برق ایران داده شده است می تواند تهدیدی برای وی نیز باشد. فلاحتیان حالا بیش از پیش از وی حمایت خواهد کرد و جایگاه وی در معاونت امور برق و انرژی وزارت نیرو و همچنین ریاست هیات مدیره توانیر حاشیه امنی برای کردی ایجاد کرده است.