به گزارش پارس، جمیل علیزاده شایق در گفتگو با مهر گفت: درسال ۹۲ در کشور یک تبلیغ سوء علیه برنج خوش کیفیت ایرانی شده بود و گفته می‌شد که برنج ایرانی به سموم مختلف آلوده‌شده است.

وی تصریح کرد: طی آزمایش‌هایی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و گلستان صورت گرفت متوجه شدیم که یک توطئه علیه برنج ایرانی صورت گرفته است چراکه برنج‌های آلوده درواقع برنج‌های خارجی بودند که بانام ایرانی به بازار عرضه می‌شد.

دبیر انجمن برنج ایران بابیان اینکه این توطئه علیه برنج ایرانی سبب شد تا طرح شناسنامه کردن برنج‌های ایرانی در کشور کلید خورد، بیان داشت: در کمیته سلامت که در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد مصوب شد که از سال ۹۳ کلیه برنج‌های وارداتی دارای شناسه، کد ره‌گیری و گواهی سلامت شوند.

علیزاده با اعلام اینکه هنوز زود است به فکر صادرات برنج ایرانی باشیم، اذعان داشت: نگرانی ما این است که اگر برنج قیمت مناسب ایرانی را صادر کنیم یعنی باید برنج بیشتری به کشور وارد کنیم.

دبیر انجمن برنج کشور در خصوص طرح الگوی کشت برنج در استان‌ها، گفت: این طرح در بسیاری از استان به اجرا درنیامده است و باید کار فرهنگی صورت گیرد و آموزش ترویج فرهنگ کشاورزی را افزایش دهیم.