به گزارش پارس به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری شینهوا، "کیم جونگ اون"، رهبر کره شمالی این اظهارات خود را پیش از برگزاری مانور گسترده در پیونگ یانگ به مناسبت هفتادومین سالروز تاسیس حزب حاکم در کشورش به "لیو یونشان"، فرستاده ارشد چین گفت.

لیو یونشان، پنجمین مرد قدرتمند در سلسله مراتب حزب حاکم کمونیست چین نامه‌ای را از طرف شی جینپینگ، رئیس جمهوری کشورش به کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی تحویل داد که در آن آمده است: پکن برای روابطش با پیونگ یانگ اهمیت بسیاری قائل است.

کیم جونگ اون به فرستاده ارشد چین گفت: از آنجایی که کره شمالی برای توسعه اقتصاد و بهبود شرایط زندگی مردمش تلاش می‌کند، نیازمند یک محیط خارجی صلح‌آمیز و با ثبات است.

وی افزود: کره‌شمالی در تلاش است تا روابط میان دو کره را بهبود بخشیده و ثبات شبه جزیره کره را تضمین کند.

لیو یونشان نیز در پاسخ گفت: حفظ صلح و ثبات در شبه جزیره کره به نفع تمامی طرفین است و چین تلاش خواهد کرد تا کره شمالی مذاکرات شش‌جانبه در خصوص مساله اتمی پیونگ‌یانگ را از سر بگیرد.

مذاکرات شش جانبه در خصوص مساله اتمی کره شمالی شامل کره جنوبی، آمریکا، چین، روسیه، ژاپن و کره شمالی است. تلاش‌های دیپلماتیک برای از سرگیری این مذاکرات با هدف خلع تسلیحات اتمی کره شمالی به هیچ جا نرسیده است. پکن نارضایتی خود را نسبت به اقدامات تحریک‌آمیز پیونگ یانگ و بی‌اعتنایی نسبت به خویشتن داری به ویژه در خصوص برنامه‌ تسلیحات اتمی‌ کره‌شمالی اعلام کرده است.

چین از زمانی که برای تقویت نیروهای کره شمالی در جریان جنگ کره در سال‌های 53 1950 میلادی نیرو اعزام کرد، به یکی از متحدان نزدیک پیونگ یانگ تبدیل شده است اما کیم جونگ اون که پس از مرگ کیم جونگ ایل، پدرش در سال 2011 میلادی به قدرت رسیده، هنوز با شی جینپینگ دیدار نکرده است.

این در حالی است که شی جینپینگ با پارک گئون های، رئیس جمهوری کره جنوبی که در سال 2013 میلادی به قدرت رسیده شش بار دیدار داشته است.