به گزارش پارس به نقل از ایرنامسعود حسنی روز چهارشنبه در نشستی با مدیران و متخصصان شرکتهای دانش بنیان پارک علم و فناوری خراسان رضوی در مشهد افزود: پارس جنوبی هم اینک 54 درصد گاز ایران را تامین می کند که این میزان نیز تا انتهای سال 1396 به 75 درصد می رسد. 

وی گفت: هم اکنون شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی شش پالایشگاه فعال در اختیار دارد که تا پایان امسال این تعداد به 9 پالایشگاه و تا پایان سال 1396 به 14 پالایشگاه خواهد رسید. 

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی افزود: هم اینک شرکت بریتیش پترولیوم(بی.پی) یکی از بزرگترین شرکتهای چند ملیتی تولیدکننده انرژی در سطح جهان سالانه 3.2 میلیون بشکه نفت خام تولید و به 26 کشور ارسال می کند اما تولید شرکت مجتمع پارس جنوبی تا پایان سال 1396 به دو برابر میزان تولید آن شرکت خواهد رسید. 

وی ادامه داد: 14 درصد گاز دنیا در میدان گازی پارس جنوبی قرار دارد و 50 درصد گاز ایران در این مخزن است، اگر مخزن پارس جنوبی را برداشت و تبدیل به طلا کنند و در هر کامیونی 20 تن طلا قرار دهند ارزش این مخزن معادل 76 کیلومتر طول کامیونهایی خواهد بود که پشت سر همدیگر قرار گیرند. 

حسنی گفت: از آنجا که میزان تولید مجتمع پارس جنوبی را در سال 1396 به تولیدات شرکت بی.پی نزدیک خواهیم کرد در باقی موارد نیز باید تجهیزات و قابلیتهای این مجتمع را همتراز با شرکت بی.پی سازیم. 

وی در ادامه همچنین تاکید کرد: بخشی از راهبرد چشم انداز مجتمع گاز پارس جنوبی توانمندسازی شرکای تجاری است لذا خودکفایی این مجتمع با بهره گیری از شرکتهای دانش بنیان پارکهای علم و فناوری یکی از اولویتهای اساسی است. 

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی افزود: این مجتمع در واقع پایتخت انرژی ایران است که به شدت از سوی مسوولان دستگاههای اجرایی و ناظرین تحت نظر بوده و اولویت کار خود را بر مبنای کارهای پژوهشی و تلاشهای شرکتهای دانش بنیان قرار داده است. 

وی ادامه داد: فرصتهای بسیاری در گذشته از دست داده ایم، منابع مالی، خدادادی و نیروی انسانی زبده و کارآمدی در کشور داشتیم که بخش اعظم فرصت بهره گیری مطلوب از آنها را از دست دادیم ما خیلی از فرصتهایمان را در گذشته از دست داده ایم و این قصور به مدیران بازمی گردد که نتوانستند برنامه ریزی مناسبی در جهت بهره گیری مطلوب از منابع داشته باشند. 

حسنی با اشاره به موفقیتهای مجتمع گاز پارس جنوبی در دوران تحریم نیز گفت: پس از توافق ایران با گروه 5+1 شرکت زیمنس با هدف دستاوردها و پیشرفتها در دوران تحریم بازدیدی از مجتمع گاز پارس جنوبی داشت که متاسفانه این شرکت در بسیاری موارد به موفقیتی دست نیافته بود اما تنها در مورد کمپرسورهای هوا صراحتا خودکفایی خود و عدم نیاز به محصولات شرکت زیمنس را اعلام کرد. 

وی با بیان اینکه موفقیت این شرکت در خودکفایی کمپرسورهای هوا مدیون شرکتهای دانش بنیان نظیر شرکت کاوش صنعت توس در پارک علم و فناوری خراسان رضوی است افزود: هزینه های بالا مربوط به کمپرسورهای قدیمی این مجتمع گازی به یک چالش بزرگ تبدیل شده بود که خوشبختانه با همکاری شرکت کاوش صنعت توس، این چالش برطرف شد. 

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی در ادامه گفت: میدان گازی پارس جنوبی میدان مشترک بین ایران و قطر است که میزان برداشت طرف مقابل از این مخزن روزانه 300 هزار بشکه نفت خام است و اکنون به بزرگترین تولیدکننده هلیوم و ال.ان.جی دنیا تبدیل شده است اما مجتمع گاز پارس جنوبی میزان برداشت نفت خام اش از این مخزن کمتر بوده و به هیچکدام از موفقیتهای قطر دست نیافته است. 

وی افزود: برای رسیدن به موفقیت در صنعت نفت و گاز باید از ظرفیت مجتمع گاز پارس جنوبی بهره گرفت و برای دستیابی به این هدف نیازمند تلاش شبانه روزی کارکنان و همکاری شرکتهای دانش بنیان هستیم. 

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی ادامه داد: اکنون کشورهای پیشرفته دنیا از شرکتهای دانش بنیان حداکثر استفاده را می برند در حالی که این مهم در ایران هنوز مرسوم نشده و شرکتهای دانش بنیان جایگاه تاثیرگذار خود را ندارند اما مجتمع گاز پارس جنوبی اولویت برنامه هایش را بر بهره گیری از دستاوردهای شرکتهای دانش بنیان قرار داده است. 

وی گفت: شرکتهای دانش بنیان باید فرض را بر این گذارند که تحریمها برداشته شده و حضور رقبای خارجی در این عرصه 100 درصد است و مصرف کنندگانی مانند مجتمع گاز پارس جنوبی باید فرض را بر این گذارند که تحریمها برداشته نشده تا بتوان به موفقیت رسید. 

حسنی افزود: تعویق اجرای هر مرحله از توسعه در شرکت مجتمع پارس جنوبی در هر روز چهار میلیون دلار برای این شرکت هزینه دارد لذا باید با همکاری شرکتهای دانش بنیان عقب ماندگیها را جبران کرد و دستگاهها را به روز نمود. 

میدان گازی پارس جنوبی یکی از بزرگترین منابع گازی جهان است که بر روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در عمق حدود 3000 متری زیر کف خلیج فارس و حدود 105 کیلومتری سواحل ایران قرار دارد. 

امروز همچنین قرارداد همکاری در خصوص تولید کمپرسورهای هوا بین شرکت کاوش صنعت توس پارک علم و فناوری خراسان رضوی و مجتمع گاز پارس جنوبی منعقد شد.